معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: جاده زائران پیاده از قدمگاه تا ملک‌آباد مسیریابی شده که عملیات اجرایی آن در هفته آینده آغاز می‌شود و در ایام شهادت امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی جاده زائران پیاده هفته آینده آغاز می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن واحدی در حاشیه جلسه کارگروه اماکن متبرکه خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آنجا که در خراسان رضوی "زیارت "مسیر پیشگام رشد و توسعه استان است  در کنار تعریف سایر مفاهیم گردشگری چون  گردشگری  تاریخی، فرهنگی، با گردشگری مذهبی  به عنوان یک استراتژی مواجهیم.

وی افزود: از همین رو  به لحاظ اهمیت نگاهی ویژه در بحث زیارت شورای راهبردی زیارت استان به ریاست استاندار خراسان رضوی تشکیل شده و طرح کمی و کیفی زیارت هم در حال تحویل بوده که به زودی وارد مراحل اجرایی می‌شویم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: زیارت پیشران توسعه استانی بوده و یکی از مباحث مهم در این رابطه اقتصاد زیارت است که در این بسته از ظرفیت‌های ۲۷ میلیون زائر امام رضا(ع) یعنی ۲۵ میلیون ایرانی و ۲ میلیون غیرایرانی, حداکثر بهره‌برداری صورت می‌پذیرد.

واحدی تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون زائر غیرایرانی از ۱۵ کشور که بیشتر شامل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بودند به مشهد مشرف شدند و از ابتدای سال جاری تاکنون به نسبت مدت مشابه سال قبل رشدی ۳۰ درصدی را در این زمینه داشتیمکه یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش آماری وضعیت و شرایط کنونی کشورهای عراق و سوریه بوده است.

وی تأکید کرد: کارگروه زیارت تعریف شده تا راهکار عملیاتی بهتری همچون طرح مبدأ تا مبدأ زائران خارجی اجرایی شود و این کار را با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان‌های حج و زیارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شیوه‌نامه طرح مبدأ تا مبدأ تدوین شده و در این زمینه کاروان‌هایی راه‌اندازی می‌‍شود و زائران به شکلی سیستماتیک از شهر خود به مشهد می‌آیند و برنامه‌های زیارتی و سیاحتی‌ برای آنها لحاظ شده است، همچنین اجرای این طرح در ایجاد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال‌زایی بسیار تأثیرگذار است.

واحدی گفت: جلسات طرح مبدأ تا مبدأ در حال برگزاری است و پس از ماه مبارک رمضان این طرح اجرایی می‌شود و اولویتمان زائران ایرانی و زائران خارجی کشورهای بزرگ، مسلمان و شیعه مانند عراق هستند.

وی افزود: برای سال ۱۳۹۴ به میزان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش زیارت اختصاص داده شده که ۶۰ پروژه با محوریت اولویت، ضرورت و دارای اهمیت انتخاب شده و معادل همین مبلغ هم از مشارکت سایر دستگاه‌های مربوطه استفاده شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: از ابتدای توصیف بودجه زیارت که در ۴ سال پیش کلید خورد حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و حدود ۱۲۰ پروژه اجرا شده که بخشی از آن تکمیل شده و بخشی دیگر در حال اجراست که طبق برنامه تعریف شده به اتمام می‌رسد.

واحدی اذعان داشت: در جلسه آینده کارگروه اماکن متبرکه خراسان رضوی دستگاه‌های مربوطه برنامه‌های سال ۱۳۹۴ خود را به صورت چهره‌به‌چهره عملیاتی می‌کنند و اقدامات محل تأمین اعتبار از محل بودجه زیارت، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و دیگر دستگاه‌های مربوطه صورت می‌پذیرد.

وی ابزار داشت: کمک به BRT، بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، مسکن ثامن، اسکان‌های موقت در کمپ‌های مشهد و تعریض جاده گلبهار – مشهد از جمله پروژه‌های شاخص و اولویت‌دار در این معاونت است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: ادامه تعریض جاده گلبهار – مشهد، خرید تجهیزات سیستم واحد سیارحرم مطهر رضوی با کمک صداوسیمای استان در قالب سیستم ۹ دوربینه و مجمتع آموزشی زیارت از جمله پروژه‌های مهم امسال است و عمده رویکردمان این بوده که بودجه در بحث‌های اسکان موقت شهرستان‌ها، ایستگاه زائران پیاده، زیرساخت‌های بقاع متبرکه، توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد استفاده شود.

واحدی گفت: به جاده زیارت ۵ میلیارد تومان اعتبار خارج از بودجه  زیارت اختصاص یافت که این بودجه  صد در صد تخصیص داده شده و از قدمگاه تا ملک‌آباد مسیریابی شده که عملیات اجرایی آن در هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: قدمگاه به پایگاه و ایستگاهی ویژه برای زائران راه‌دور تبدیل می‌شود و قدمگاه مبدأ حرکت زائران پیاده امام رضا(ع) به مشهد خواهد شد و این جاده با بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی در ایام شهادت امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: بودجه زیارت در قالب ماده ۱۲ قانون بنا بود که مسئولان به میزان هزار میلیارد تومان طی مدت ۵ سال و سالی ۲۰۰ میلیارد تومان بدهند که در سال نخست ۷۰ میلیارد تومان دادند و از سال بعد این بودجه در اقدامی غیرعادلانه میان تمامی استان‌ها تخصیص یافت.

واحدی خاطرنشان کرد: در این رابطه چندین بار اعتراض کردیم که به نتیجه نرسید، اما در آخرین اقدام مصوب شد که بودجه زیارت از زمان شروع برنامه ششم توسعه همانند ماده ۱۲ قانون تنفیذ شود و به ۳ استان مذهبی کشور «خراسان رضوی، قم و فارس» اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.