​مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: نباید با پرداختن سطحی به آسیب‌های اجتماعی با فرهنگ جامعه بازی کرد.

پرداختن سطحی به آسیب‌های اجتماعی آسیب‌زا است

 دکتر علی مهرعلی‌زاده در گفت‌وگو باایسنا، اظهار کرد: بررسی مسائل اجتماعی نشان می‌دهد تمامی مشکلات مانند زنجیر به هم پیوسته هستند و به تعبیر دیگر امروزه جامعه با سیستم هوشمند آسیب‌های اجتماعی روبرو است پس سخن گفتن از آسیب‌های اجتماعی بحث در مورد زنجیره‌ای است که دچار اختلال‌های فراوان شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام یکی از حلقه‌های مهم زنجیره‌ی آسیب‌ها را معضل اعتیاد در جامعه برشمرد و افزود: براساس آمار بیشترین دغدغه اجتماعی بحث اعتیاد به عنوان تاثیرگذارترین عامل در بروز آسیب‌های اجتماعی است بدین‌صورت صحبت از مواد مخدر در واقع بحث از زنجیره آسیب‌های اجتماعی است که هنگام مواجهه با آسیب موادمخدر باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: تاثیر اعتیاد بر طلاق، خشونت‌های خانوادگی، فرار و حتی ارتکاب جرائم امری آشکار است و همین امر نیز لزوم نگاه همه جانبه به مسائل اجتماعی را تبدیل به مقوله‌ای مهم کرده است مسئله‌ای که با نگاه جزیره‌ای حل نمی‌شود و خواهان نگاه همه جانبه در جهت تقویت حوزه اجتماعی است هر چند سیاست‌گذاری در سطح کلان کشور و هم سطح اجرا و البته تبیین برنامه‌ها باید به موضوع سلامت اجتماعی به عنوان مسئله اصلی و تاثیرگذار در کنترل آسیب‌های اجتماعی توجه کرد.

مهرعلی‌زاده تصریح کرد: در کنار موارد مذکور باید برنامه‌ریزی برای توسعه و افزایش سرمایه اجتماعی و رضایت از زندگی و تقویت هویت فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و اینکه در تصمیم‌گیری سایر حوزه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی و اقتصادی باید تاثیراتش بر حوزه‌های اجتماعی در تدوین طرح‌ها و لوایح اجتماعی کشور به عنوان یک ضرورت اجتماعی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید به حوزه اعتیاد، مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی نگاه واقع‌بینانه‌ای شود، خاطرنشان کرد: دو مؤلفه مهم و تاثیرگذار برای کنترل و کاهش مواد مخدر، مردم و تشکل‌های غیردولتی هستند البته دو مءلفه مسئولیت‌پذیری یا مشارکت‌جویی و دیگری مطالبه‌گری اجتماعی در این حوزه بسیار اثرگذار است.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه موثر عمل کردن در کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند شفافیت در عمل است، ابراز عقیده کرد: مشارکت همه خصوصاً اقشار تاثیرگذار از جمله رسانه و نخبگان در پیشگیری و مقابله با سیستم هوشمند آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد ضروری است این در حالی است که سال‌هاست درباره مشکلات و مسائل اجتماعی کشورمان صحبت می‌کنیم و جالب‌تر اینکه هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و انگار وظیفه عده اندک مدیران آن است که حرف بزنند و آن عده زیاد تماشاچی سکوت کنند و حرف‌های ما هم به هیچ کجا نرسد و از طرفی انگار وظیفه ما شده است برای رسانه‌ها خوراک تهیه کنیم و با حسرت بگوییم که هر سال دریغ از پارسال.

وی یادآور شد: با دادن آمار و پرداختن سطحی به آسیب‌های اجتماعی خصوصاً اعتیاد با فرهنگ جامعه بازی و مردم را دچار تشویش نکنیم اما این بدان معنی نیست که از اطلاع‌رسانی به موقع در این زمینه بسیار مهم غفلت کنیم.

مهرعلی‌زاده با تاکید بر اینکه در 35 تا 36 سال گذشته بیش از چهار میلیون نفر در اقدامات سخت‌افزاری مبارزه با مواد مخدر دستگیر شدند که نشان می‌دهد تنها اقدامات سخت‌افزاری جوابگو نیست و اگر در کنار آن اقدامات دستگاه‌های آموزشی فرهنگی اجتماعی نیز به تناسب حرکت می‌کردند، افزایش گرایش به مواد مخدر در سن و جنیست چنان پیشرفتی نمی‌کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام ادامه داد: در سونامی عصر تغییر افکار و سکوت در حوزه مسائل اجتماعی کنار زده شده و باید بپذیریم که فعالیت‌های روزمره و زودگذر و اقدامات سطحی و هیجان‌زده جایگاهی ندارد، باید بپذیریم که در قرن 21 ایده‌ها به شدت و به سرعت فاسد خواهند شد و در اتاق‌های اندیشه دانشگاه‌ها و در مراکز و نهادهای فرهنگی باید درجهت خلق ایده‌های فرهنگی حرکت کرد.

وی در پایان مدعی شد: سالانه حدود 6 تن انواع مواد مخدر در استان ایلام مصرف می‌شود در حالی‌که کشفیات ما چیزی کمتر از پنج درصد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.