گروه هنر: رحمت امینی، دبیر سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به حضور حدود 10 اثر نمایشی از کشورهای مختلف که مبتنی بر جلوه های بصری، تکنیک های صحنه ای و بازیگری های متنوع هستند، ویژگی بخش بین الملل این دوره از جشنواره را موضوعی شدن آن دانست.

دبیر سی امین جشنواره: بخش بین الملل تئاتر فجر «موضوعی» برگزار می شود


امینی درباره وضعیت بخش بین الملل سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: امسال محور کار ما در بخش بین الملل کارهای تئاتریکال مبتنی بر سه عنصر جلوه های بصری، تکنیک های صحنه ای و بازیگری های متنوع بوده است.
عمده تئاترهایی که در بخش بین الملل مورد بازبینی قرار گرفتند به لحاظ اجرایی به سمت مسائل تکنیکی رفته اند. می توان بخشی را نزدیکی هایی با پرفورمنس آرت، بخشی را تئاتر تکنیکال و بخشی را تئاتر فیزیکال نامید.
وی با اشاره به محوریت یافتن بخش بین الملل این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر تأکید کرد: نمایش هایی از کشورهای صاحب تئاتر نظیر فرانسه، ایتالیا، آلمان و سوئیس به جشنواره راه پیدا کرده اند و حتی کاری که از ژاپن در این دوره حضور دارد نیز کاری متفاوت از دیگر آثار تئاتر ژاپن است.

بخش بین الملل، بی ادعا

دبیر سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به نداشتن ادعایی در خصوص بخش بین الملل جشنواره گفت: امید زیادی دارم که بخش بین الملل مورد نظر مخاطب عام و خاص قرار گیرد. در حوزه تئاتر بین الملل فکر می کنم چند کار هستند که تکنیک های خود را در برنامه ای مجزا برای مخاطبان معرفی کنند.
امینی یادآور شد: ما با هنرمندان و گروه های خارجی باید روی حوزه های عرفی جامعه هم به توافق می رسیدیم. از حدود 10 گروه شرکت کننده در جشنواره تنها یک گروه سابقه حضور در جشنواره تئاتر فجر را داشته و باقی گروه ها برای اولین بار در تئاتر فجر حضور پیدا می کنند.وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای برگزارشدن بخش کارگاه های آموزشی جشنواره تأکید کرد: بخش دانشگاهی و دانشجویی می تواند سود بسیاری از این کارگاه های آموزشی داشته باشد. بخش کارگاه های آموزشی و موضوعیت داشتن بخش بین الملل از ویژگی های این دوره از جشنواره است.
دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پاسخ به برخی گلایه ها مبنی بر حضور نداشتن موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر یادآور شد: اگر در عرصه نانوتکنولوژی و باقی پدیده های علمی در دهه های اخیر رشد قابل توجهی بوده به دلیل حضور نسلی است که بعد از انقلاب اسلامی وارد عرصه شده اند. فعالیت های نوین تئاتری نیز توسط نسل بعد از انقلاب اسلامی است.
در این دوره از جشنواره نیز 30 نمایش غیرشعاری و با کیفیت قابل توجه به موضوعاتی چون انقلاب و دفاع مقدس می پردازند.
امینی درباره راهیابی تعدادی از آثار متقاضی شرکت در بخش چشم انداز به بخش میهمان توضیح داد: اردیبهشت ماه امسال که به شورای ارزشیابی و نظارت آمدم متوجه شدم برخی از آثار بخش چشم انداز جشنواره قبلی به لحاظ کیفی و نظارتی مشکلاتی داشته اند از آنجا که در فراخوان جشنواره تعهد شده تمام آثار بخش چشم انداز اجرای عمومی می گیرند، بهتر دیدیم کارهایی را برای این بخش انتخاب کنیم تا به لحاظ کیفی و نظارتی مشکلی نداشته باشند.
بنابراین 9 کار در این بخش انتخاب شد و سه نمایش هم به بخش مهمان راه پیدا کرد که این بخش تعهدی برای اجرای عمومی ندارد.
دبیر جشنواره تئاتر فجر در خصوص حذف دو نمایش از جشنواره به خاطر توقیف گفت: هیچ کاری توقیف نشده است.رحمت امینی با اشاره به ویژگی زنده بودن هنر تئاتر اضافه کرد: به هر حال تئاتر هنری زنده است ممکن است کاری در بازبینی بدرخشد اما در اجرا خوب نباشد و برعکس. ضمن اینکه 9 نمایشی که برای بخش چشم انداز انتخاب شده اند الزاما به معنای آن نیست که اجرای عمومی شان در تئاتر شهر خواهد بود چنین تعهدی وجود ندارد بلکه تنها تعهد این است که این نمایش ها با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی اجرای عمومی بگیرند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر در خصوص اعمال همزمان ارزشیابی و نظارت در بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر فجر یادآورشد: حتما ارزشیابی و نظارت همزمان شکل می گیرد. مثلا متونی را که در بازخوانی قابل توجه بوده و ساختار درستی داشته اند پذیرفتیم اما می دانستیم هنرمندان شرایط و اقتضائات زمانی خود را می دانند و آنچه را لازم باشد تغییر می دهند.

تمرکز زدایی از جشنواره

در ادامه وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه های کتاب در استان های برگزارکننده بخش استانی خبر داد ودر خصوص تمهیدات ویژه برای پربار کردن بخش استانی جشنواره تئاتر فجر گفت: در این دوره از برگزاری جشنواره، با تکیه بر تجربه سال گذشته، قرار بر این شد که روند تمرکز زدایی از جشنواره تئاتر فجر را ادامه دهیم.
وی افزود: به همین دلیل، از مراکز استان ها خواسته شد تا در صورت تمایل، برای شرکت در بخش استانی جشنواره اعلام آمادگی کنند. در این بخش، پنج استان گلستان، البرز، لرستان، کرمانشاه و خراسان شمالی، برای شرکت داوطلب شدند و آثارشان را نیز ارائه دادند.
نتیجه بازبینی در تمام این استان ها، تا پایان هفته آینده مشخص می شود و در نهایت، پانزده تا بیست نمایش برای اجرا انتخاب می شوند.
رحمتی ادامه داد: نمایش ها بر اساس پتانسیل موجود در سی امین جشنواره تئاتر فجر و نیز بخش های مختلف جشنواره همچون «نگاه ویژه» و «میهمان» به اجرا در می آیند.
البته اجراهای بخش استانی در بخش نخست جشنواره، یعنی پنجم تا یازدهم و همزمان با بخش کارگاه های آموزشی به صحنه می روند.
دبیر جشنواره سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با اشاره به این که هدف عمده، به شهرستان بردن نمایش های تهران است، درباره نمایش هایی که از شهرستان به تهران می آیند، توضیح داد: این گروه ها مشکل اسکان در تهران ندارند.
با توجه به این که اجراهای آن ها در بخش صحنه ای جشنواره برگزار نمی شود تلاش می کنیم، هسته گروه ها برای تعامل با جشنواره و استفاده از اجراها تا پایان جشنواره در تهران بمانند.

برگزاری کارگاه های آموزشی در شهرستانها

وی همچنین از انتقال برخی از کارگاه های آموزشی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به شهرستان ها خبر داد و گفت: این برای اولین بار است که کارگاه های آموزشی در شهرستان ها برگزار می شوند.
علاوه بر آن، با همکاری انتشارات نمایش، همزمان نمایشگاه و فروشگاه کتاب نیز در حاشیه جشنواره های استانی برگزار می شود.
گفتنی است سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خبر کوتاه


نمایش «بر پهنه دریا» در فرهنگسرای نیاوران
گروه هنر: نمایش «برپهنه دریا» به نویسندگی اسلاومیر مروژک و کارگردانی کوروش ولیدی از یکشنبه 25 دی ماه ساعت 19 به روی صحنه سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران می رود.
بر پهنه دریا روایتگر داستان کشتی شکستگانی است که در تلاطم دریا گیر افتاده اند و....
این نمایش تک پرده ای سه شخصیت اصلی را به تصویر می کشد که با سه نشانه چاقه،متوسطه و لاغره نمایش داده شده اند. این افراد به عنوان نمایندگان یکی از سیاست های بزرگ دنیا (سوسیالیزم،دمکرات، لیبرالیزم) هستند. در چنین موقعیتی و درست در میانه دریا غذایشان به پایان می رسد و با بیانی طنز گونه داستان ادامه می یابد.
گفتنی است، نمایش بر پهنه دریا تا تاریخ 12 بهمن ماه ساعت 19 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود.


آلیس واکر با «رنگ بنفش» به روی صحنه تئاتر می رود
تئاتر «کراون» از نوزدهم ژانویه (29 دی ماه) اثری نمایشی را برگرفته از «رنگ بنفش»، رمان برنده جایزه پولیتزر آلیس واکر، به روی صحنه می برد.
به گزارش ایسنا، «اشلی ال. ور» در این نمایش موزیکال نقش اصلی «کلی» را بر عهده گرفته است. «رنگ بنفش» رمان معروفی است که «استیون اسپیلبرگ»، کارگردان سرشناس، در سال 1985 فیلمی سینمایی را براساس آن به روی پرده برد.
به گزارش گاردنراج، داستان این رمان که بین سال های 1909 و 1949 در منطقه ای روستایی در جورجیا اتفاق می افتد، درباره زنی سیاه پوست به نام «کلی» است که مانند برده ای زیر سلطه همسر بدرفتارش زندگی می کند.


رسول صدرعاملی زندگی داوود رشیدی را فیلم می کند
رسول صدرعاملی این روزها مشغول فیلم برداری فیلمی درباره داوود رشیدی است.این کارگردان ایسنا گفت: 32 سال پیش «رهایی» اولین فیلمم را در مقام کارگردان با داوود رشیدی کار کردم.وی در ادامه یادآور شد: این همکاری در «گل های داودی» و «خاطرات خبرنگار» تداوم پیدا کرد و حال بعد از گذشته سی سال، این همکاری ها باعث شد به بهانه بزرگداشت داود رشیدی در جشنواره فیلم فجر، ادای دینی بکنم و فیلمی درباره این هنرمند بسازم.


خالق «24»، «دراکولا» را برای تلویزیون می سازد
سریال تلویزیونی «دراکولا» به تهیه کنندگی «تونی کرنتز» تولید می شود.به گزارش ایسنا، تونی کرنتز تهیه کننده سریال پرطرفدار «24» به همراه «کالین کلندر» تولید سریال اقتباسی «دراکولا» را برای شبکه «ان.بی.سی» در دست گرفته است.
«کول هدون» فیلمنامه این سریال را که داستان آن در دهه 1890 روایت می شود، به رشته تحریر درآورده است.
به گزارش دیجیتال اسپای، معروفترین اقتباس های رمان معروف «برام استوکر»، فیلم سال 1931 و اثر ماندگار «فرانسین فورد کوپولا» با هنرنمایی «کریستوفر لی» در سال 1992 است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«آنتونیو باندراس» فیدل کاسترو می شود


«آنتونیو باندراس» در یک درام شرح حال گونه سیاسی جدید به نام «دختر کاسترو» در نقش فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا ظاهر خواهد شد.به گزارش فارس، این بازیگر اسپانیایی هم اکنون مشغول مذاکره با یک شرکت مستقل فیلم سازی منکایند اینترتینمت است تا قرارداد بازی در فیلم را امضا کند.این فیلم به صورت یک محصول مشترک سینمایی بین المللی تهیه خواهد شد و مایکل رادفورد فیلمساز غیرمتعارف و مترقی سینما، کارگردان آن خواهد بود.قصه فیلم بر مبنای یک ماجرای واقعی ساخته می شود و درباره آلینا فرناندز فرزند ناتی رولتا سوسیالیست کوبایی است.به این ترتیب، قصه «دختر کاسترو» انقلاب و تحولات کوبا را از زاویه و نگاه دیگری مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.فیلم نامه «دختر کاسترو» را بابی مورسکو می نویسد که در کارنامه هنری خود فیلم «تصادف» را دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«خیراندیش» کتاب بازیگران را تدوین می کند


گوهر خیراندیش از آغاز گردآوری کتابی در خصوص زندگینامه بازیگران سینمای ایران که در عرصه تئاتر فعالیت داشته و دارند، خبر داد.خیراندیش درباره فعالیت های خود در زمینه تئاتر به مهر گفت: در حال حاضر پیگیر کاری نیمه تمام هستم که قرار است با دوستان خود آن را به اتمام برسانم. قرار است زندگینامه و بیوگرافی بازیگرانی که در سینما کار تئاتر می کردند را ثبت کنیم. کار را شروع کرده ایم و تا به حال بیوگرافی تعدادی از هنرمندان گردآوری شده است.این بازیگر با سابقه سینما و تئاتر درباره اینکه این تحقیق چه دوره زمانی را شامل می شود یادآور شد: سعی کردیم بیوگرافی بازیگرانی قدیمی را نیز گردآوری کنیم.وی درباره حضور خود بر صحنه تئاتر گفت: همیشه حس من این بوده که در تئاتر کار کنم ولی چون مسؤولیت خانواده بر عهده من است مدام در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی درجا می زنم. حسرت این را دارم که در تئاتر بمانم و بازی کنم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«پدر ناخوانده» ساخته می شود


مجموعه تلویزیونی «پدرناخوانده» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی حمیدرضا مهدوی به عنوان یکی از گزینه های پخش در ایام نوروز 91 از شبکه تهران اواخر هفته گذشته در لوکیشنی حوالی منطقه اوین مقابل دوربین رفت.به گزارش ایسنا، محمد کاسبی در این سریال طنز نقش مردی بازاری و ثروتمند به نام حاج نقی را دارد که به تنهایی در شهرستان روزگار می گذراند. او در آستانه نوروز، در انتظار دیدار فرزندانش است، اما هرچه منتظر می ماند خبری از آنان نمی شود. به همین دلیل حاج نقی که دلتنگ و نگران فرزندانش است، تصمیم می گیرد راهی پایتخت شود تا دیداری با آنان تازه کند.برزو ارجمند و رضا داودنژاد، مهران رجبی و ... از جمله بازیگران اصلی مجموعه هستند.این سریال که پیش از این با نام های «آرزوهای بزرگ» و «فراموشی» شناخته می شد، در گروه فیلم و سریال شبکه تهران تولید می شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کارگردان نسخه جدید «چهار شگفت انگیز» معرفی شد


با پیوستن «جاش ترنک» به نسخه جدید «چهار شگفت انگیز» به عنوان کارگردان، این فیلم اکشن و فانتزی در مرحله تولید قرار گرفت.به گزارش ایسنا، شرکت فیلمسازی «فوکس قرن بیستم» بار دیگر «چهار شگفت انگیز» را به سینما می آورد.بنابر اعلام هالیوود ریپورتر، «آکیوا گولدسمن» برای تهیه و تولید نسخه جدید این فیلم تخیلی و فانتزی انتخاب شده است.بنابراین گزارش، نگارش نسخه جدید «چهار شگفت انگیز» برعهده «مایکل گرین»گذاشته شده و «رایان رینولدز» به عنوان بازیگر نقش اصلی برگزیده شده است.در نسخه قبلی چهار قهرمان داستان با یک موجود عجیب، پرقدرت و نابودگر که از فضا به زمین آمده مواجه می شوند، اما پس از ماجراهای دکتر دووم (با صدای جولیا مک ماهون) که در قسمت اول، توسط چهار شگفت انگیز شکست خورده بود، نیز برای انتقام جویی نبردی را با آنها آغاز می کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.