یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماران روانی باید همچون سایر بیماران تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

بیماران روانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند

شیرعلی خرامین در گفت‌وگو باایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، افزود: بیماری روانی شامل دو نوع شدید همچون جنون مثل اسکیزوفرنی) و خفیف همچون بیماری عصبی همچون وسواس، افسردگی و موج انفجار است. در تمام دنیا بیماری‌های روانی یک روند مشخصی را طی می‌کنند و ممکن است در برخی مناطق کمتر و در برخی مناطق بیشتر باشد.

وی ادامه داد: معمولا به طور متوسط ۱۵ درصد دنیا از بیماری خفیف روانی و یک درصد از بیماری شدید روانی رنج می‌برند و همین آمار در خصوص کشور ما نیز صدق می‌کند اما ممکن است نوع بیماری در هر کشوری متفاوت باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: در برخی کشورها ممکن است که افسردگی بیشتر باشد و برخی اختلالات شناختی ناشی از الکل مطرح باشد. به عنوان مثال مشکل کشوری همچون انگلستان از هم گسیختگی و پاشیدن خانواده است اما در کشورهای جهان سوم بیشتر عامل افسردگی ناشی از مسایل اقتصادی مشاهده می شود. بیشترین خودکشی‌ها در کشورهای اسکاندیناوی با وجود آنکه در رفاه بالایی هستند به وقوع می‌پیوندد.

خرامین تاکید کرد: با کمال تأسف دولت‌ها تاکنون هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال بیماری‌های روحی و روانی نداشته‌اند بطوریکه در طرح تحول سلامت، فعالیت‌های روانشناسی و مداخله‌ای روان درمانی در نظر گرفته نشده است. وزارت بهداشت، بیماری‌های روانی را جزء بیماریهایی که باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند، نمی‌داند و اگر هزینه‌ای شود در قالب هزینه‌های پزشکی بشمار می‌آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.