قدس انلاین – سعید کوشافر: از روزیکه گروهی به نام طالبان توانست بر کشور افغانستان مسلط شود ؛ تقریبا بر همه کارشناسان بین الملل محرز شد که باید درپس شکل گیری چنین گروهی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و دلارهای عربی وجود داشته باشد .

نقش امریکا درشگل گیری گروههای تروریستی از القاعده تا داعش/ مساله این است،ابزار تروریستی یا استفاده ابزاری ازتروریسم

این گروهک  تا زمانی که منافع این کشورها را تامین میکرد توانست هر روز بر فتوحاتش بیافزاید اما زمانی که دامنه حوادث به این کشورها کشید دست بکار شدند تا انها را ازمیان بردارند. این رویه مختص به طالبان و افغانستان نبود و زمانی که امریکا و همپیمانانش وارد عراق شدند نیز تخم تشکیل چنین گروههایی را درخاورمیانه نیز پاشیدند تا سالها بعد استفاده خود را از انها ببرند.

این بهره برداری زمانی رخ داد که دلارهای سعودی و قطری وارد سوریه شد تا بشار اسد را سرنگون کندو از دل این بدخواهی عربی گروهکهایی پدید امد که هر کدام کلکسیونی از تندروهای کشورهای دیگر بود از شمال افریقا تا چچن وژاپن و از دل این گروهکهای تروریستی و اوضاع نابسامان بوجود امده در سوریه داعش شکل گرفت که به تنهایی به اندازه تمام گروهکهای تشکیل شده دیگر توان و پول داشت و به همین دلیل به سرعت مناطق تحت کنترلش را افزایش دادو چون درسوریه دیگر امکان پیشروی نداشت با نیروهای خائن عراقی همپیمان شد و به خاک عراق حمله بردو عجیب که درکمتر از یک هفته نیمی از خاک این کشور را درنوردید.

دراینکه رژیم صهیونیستی پشت تمام این گروههای تندرو است هیچ شکی نیست و دراینکه موساد به انها خدمات میدهد تا منطقه را درناآرامی نگه دارند و درپناه این ناآرامی صهیونیستها ایام ارامی را سپری کنندو مقاومت نیز دراین کشورها تضعیف شود ؛ هیچ جای شبهه ای وجود ندارد اما اینکه باورکنیم چنین گروههایی بدون اطلاع و اجازه یا حتی حمایت سازمانهای اطلاعاتی امریکا و انگلیس شکل گرفته نیز بواقع خلاف عقل است که باورکنیم سازمانهایی که مکالمات صدراعظم یک کشور اروپایی را شنود میکند نداند درمهمترین بخش جهان یعنی خاورمیانه چه اتفاقاتی درمعرض رخ دادن است .

اما سالها از فعالیت این گروهها گذشت وامریکا و همدستان غربی اش هیچ کاری نکردند ؛ حتی برخی مقامات امریکایی یواشکی به دیدن انها رفتندو قول و وعده مساعدت هم دادند و داستان به همین شکل داشت پیش میرفت که برخی از این گروهها از جمله داعش از کنترل خارج شدندو به ماری که دراستین پرورش میابد تبدیل شدندو نیششان را برای پرورش دهنده خود تیز کردند.

اینجا بود که آنها ظاهرا وارد گود شدند و با تشکیل ائتلافی که عمده انها از حامیان همان گروههای تروریستی بودند خواستند تا انها را نابود کنند اما مگر میشود کسانی که میلیونها دلار خرج کردند تا ساختمانی پی ریزی شود خود با دست خود انرا نابود کنند.

شاید به همین دلیل هم هست که گاه کمکهای نظامی امریکا به جای نیروهای عراقی نصیب داعشی ها میشود و بجای محاصره شدگان به دست محاصره کنندگان میرسد.

اینها همه شواهدی است از برخورد دوگانه غرب بامساله تروریسم و گروههای تروریستی ؛ یعنی تازمانی که منافع ما را تامین میکنند تروریستها خوبندو چون منافع ماراتهدید کردند درردیف بدها قرار میگیرند.نکته جالب اینکه کافی است گروهی حتی مردمی و مورد حمایت مردم یک کشور منافع امریکا وغربیها را تامین نکند انگاه است که انهم درشمار بدها قرا رمیگرد وانگ تروریسم بر انها خواهد خورد مانند انچه برای حزب الله لبنان وحماس رخ داده است .

دراین راستا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه نمی توان مسائل و مشکلات منطقه از جمله معضل رشد و گسترش تروریسم را تنها در چارچوب منطقه ای حل و فصل کرد بلکه همه معتقدان به مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در جهان باید برای مهار این پدیده شوم و خطرناک با یکدیگر همکاری نمایند.

بروجردی با تاکید بر اهمیت و ضرورت ریشه یابی زمینه های پیدایش و گسترش افراط گرایی و تروریسم در منطقه گفت: اشتباهات امریکا و متحدانش در استفاده ابزاری از تروریسم در سوریه در پیدایش این پدیده شوم و رسیدن به وضعیت فعلی بسیار موثر بوده است.

همچنین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مهار گروههای تروریستی و برقراری ثبات و آرامش پایدار نیازمند همکاری و مشارکت جمعی همه کشورها است.

وحید احمدی بحرانهای موجود در منطقه را باعث افزایش تنش و ناامنی در جهان دانست و افزود: مهار گروههای تروریستی و برقراری ثبات و آرامش پایدار نیازمند همکاری و مشارکت جمعی همه کشورها است.

***نگاه آمریکا به تروریسم، دوگانه است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه نگاه آمریکا به تروریسم، ابزاری و دوگانه است، گفت: مقوله منافع ملی موجب شد که ایالت متحده از گروه‌های تروریستی واقعی، حمایت و گروه‌های مستقل را تروریسم بخواند، که این رویکرد نادرست موجب بروز تنش و بحران در منطقه شده است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به گزارش سالیانه وزارت خارجه آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم در منطقه، گفت: متأسفانه نگاه غرب به ویژه آمریکا به مسئله تروریسم یک نگاه ابزاری و دوگانه است.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی شاهد هستیم که آمریکا از یک طرف به گروه‌های تروریستی منطقه مانند داعش و جبهه النصره کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند و از طرف دیگر گروه‌های مستقل و آزادی‌خواه مانند حزب‌الله و حماس را که در جهت مبارزه با دشمنان خارجی تلاش می کنند، در لیست تروریسم قرار می‌دهد.

وی افزود:‌ مقوله منافع ملی موجب شد که ایالت متحده از گروه‌های تروریستی واقعی، حمایت و گروه‌های مستقل را تروریسم بخواند، که این رویکرد نادرست موجب بروز تنش و بحران در منطقه شده است.

شفیعی تصریح کرد: عدالت، آزادگی، دموکراسی و انصاف جایی در معیارها و شاخصه‌های آمریکا در موضوع تروریسم جایی ندارد، بلکه منافعی مانند پول، افزایش نفوذ و قدرت در خاورمیانه و کنترل و مدیریت کشورهای منطقه در میان است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: همه شاهد بودند که القاعده در منطقه از سوی آمریکایی‌ها ایجاد و تا زمانی که به منافع آن‌ها لطمه وارد نکرده بود، یک گروه مفید و مؤثر محسوب می شد، حال در شرایط کنونی هم ایالت متحده تا موقعی که بتواند از گروه‌هایی مانند داعش استفاده می‌کند، اما خوشبختانه سیاست جمهوری اسلامی حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان است.

وزارت امور خارجه آمریکا در جدیترین گزارش خود درباره وضعیت تروریسم در جهان ایران را متهم کرده که از گروه های تروریستی در غزه، حزب الله لبنان و گروه های مختلف در عراق و سراسر خاورمیانه حمایت می کند.

***تقویت تروریسم در خاورمیانه ابزار آمریکا

درهمین حال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه آمریکا در شرایط کنونی به سردمدار اصلی حمایت از تروریسم در منطقه تبدیل شده است، گفت: غرب باید بداند که حمایت‌های چشم بسته و بدون مرز آن‌ها از تروریست‌ها روزی دامن خودشان را خواهد گرفت.

عباسعلی منصوری‌آرانی در واکنش به اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم لغو تحریم‌های مربوط به تروریسم علیه ایران، گفت: آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی در منطقه و در سطح بین‌الملل، خود را متولی مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند، این در حالی است که ریشه تمام بحران‌ها و مناقشات منطقه‌ای، منافع و زیاده‌خواهی غرب به‌ویژه آمریکا است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمریکا در منطقه با حمایت از تروریسم و به تبع آن تشدید تنش و درگیری، به‌دنبال آن است که منافع کوتاه مدت و بلند مدت خود را تثبیت کند.

وی با اشاره به حمایت‌های پنهانی آمریکا از القاعده و سپس در شرایط کنونی از گروه های تکفیری به‌ویژه داعش و جبهه النصره، تصریح کرد: متأسفانه تروریسم به ابزاری برای ایالت متحده تبدیل شده تا به این وسیله سیاست‌های زیاده‌خواهانه و خصمانه خود را در منطقه اجرایی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم واقعا اشتباه و نادرست است، گفت: در شرایط کنونی به کانون ثبات و مبارزه با تروریسم دولتی تبدیل شده، حال آمریکایی‌ها با تبلیغات رسانه‌ای سنگین به دنبال آن هستند که ایران را حامی تروریسم نشان دهند.

منصوری آرانی افزود: در شرایط کنونی آمریکا به نوعی به رهبر حامیان گروه‌های تروریستی تبدیل شده، اما غرب باید بداند که حمایت‌های چشم بسته و بدون مرز آن‌ها از تروریست‌ها روزی دامن خودشان را خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.