۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 291873

قدس آنلاین- تبریز:تونی اولیویرا سرمربی پرتغالی تیم تراکتورسازی برای آغاز تمرینات تیم وارد شهر تبریز شد.

تونی وارد تبریز شد/ سکاندار تراکتور آمد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، تونی با پرواز ساعت 4:15 هواپیمایی ترکیش از استانبول وارد شهر تبریز شد. تونی قرار است پس از استراحتی نیم روزه راهی باشگاه شود تا رسما کار خود را برای فصل جدید آغاز کند.

«آنتونیو اولیویرا»، «جورج تاوارز» و «رودولفو لوئیز» دستیاران تونی که فصل گذشته نیز به عنوان مربی در تیم تراکتورسازی حضور داشتند به همراه وی وارد ایران شدند.

تعدادی از هواداران تیم نیز برای استقبال از سرمربی محبوب خود ساعت‌ها قبل از نشستن پرواز در محل فرودگاه تبریز حاضر بودند.

تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز نایب قهرمان لیگ برتر دوره چهاردهم بوده و در حالی تمرینات این تیم از فردا آغاز می‌شود، که وضعیت بازیکنانی نظیر لوسیانو ادینهو و آندرانیک تیموریان هنوز مشخص نشده و لیست بازیکنان ورودی و خروجی این تیم نیز اعلام نشده است.
تراکتورسازی تبریز نایب قهرمان لیگ برتر فوتبال کشور در دوره پانزدهم بوده و یکی از نمایندگان ایران در جام قهرمانان باشگاه‌های آسیا خواهد بود.

گزارش فارس حاکی است، آنتونیو ژوزه کونسِیسائو اولیوِیرا در 14 اکتبر 1946 در محله موگوفورس شهر آنادیا در کشور پرتغال دیده به جهان گشود. وی قادر به صحبت کردن به زبان‌های پرتغالی، اسپانیایی، انگلیسی و فرانسوی است. تونی دارای بالاترین درجه مربی‌گری یوفا است.

وی در 9 ژوئن 1968، با امضای قراردادی معادل 6،500 یورو، به تیم بنفیکا منتقل شد. او به یکی از نام‌آورترین بازیکنان این باشگاه تبدیل گشت. تونی در مدت 14 سال حضور مداوم در بنفیکا، 391 بار در ترکیب این تیم حاضر شد که حاصل آن 14 قهرمانی و 8 نایب‌قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپر جام فوتبال پرتغال بود. تونی در سال 1972 با وجود بازیکنانی همچون اوزه‌بیو عنوان بازیکن سال فوتبال پرتغال را کسب کرد.

وی 33 بازی ملی برای تیم ملی پرتغال انجام داد که اولین آن‌ها در 12 اکتبر 1969 مقابل رومانی بود و آخرین بازی ملی خود را نیز در 8 مارس 1978 روبروی فرانسه انجام داد. تونی در سال 1972 به عنوان بازیکن تیم ملی پرتغال، در مقابل تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفته بود.

وی در فصل 81–1980 آخرین روزهای بازیگری خود را در تیم بنفیکا سپری کرد.

تونی در 20 خرداد 1391 با امضای قراردادی یک ساله، وظیفهٔ سرمربی‌گری باشگاه تراکتورسازی تبریز را برعهده گرفت. وی در مورد هواداران این باشگاه گفته‌است: «در 34 سال بازی و مربی‌گری در تیم‌های مختلف چنین استقبالی را از یک تیم ندیده بودم. تماشاگران تبریزی در هر بازی و یا سر تمرین طوری در ورزشگاه حضور می‌یابند که انگار آن روز را برای تیم جشن گرفته‌اند. من در بنفیکا هم چنین هواداران پرشوری ندیده بودم.»

این مربی با کسب پیروزی 5 بر 0 در برابر باشگاه گهر، بهترین برد تاریخ باشگاه تراکتورسازی را در لیگ برتر فوتبال ایران برای این تیم کسب کرد. افزون بر این با برد 4 بر 1 برابر باشگاه سپاهان، سنگین‌ترین باخت سپاهان را در تاریخ لیگ برتر به این باشگاه تحمیل کرد.با این حال، در لیگ قهرمانان آسیا نتوانست با تراکتورسازی که برای نخستین بار حضور در این رقابت‌ها را تجربه می‌کرد از مرحله گروهی صعود کند. در روزهایی که تونی وظیفه هدایت تراکتورسازی را برعهده داشت، شبکه تلویزیونی SIC پرتغال مستندی از زندگی تونی در تبریز و محبوبیت وی در نزد هواداران تراکتورسازی را تهیه و پخش کرده بود.

با وجود کسب رتبه دوم در جدول لیگ برتر و کسب سهمیه آسیا و علی‌رغم مخالفت اکثریت هواداران، تونی در فاصله 2 هفته مانده به پایان فصل، در 12 اردیبهشت 1392 از سوی مسئولان باشگاه، به دلیل کسب نتایج ضعیف، کنار گذاشته شد؛ هر چند مسائل مالی و افزایش نرخ ارز نیز در اخراج وی بی‌تاثیر نبودند.

وی در هنگام ترک تبریز، در میان بدرقه هواداران تراکتورسازی و با چشمانی اشک‌بار گفت: «من همه شما را دوست دارم و در قلبم جا دارید. هر وقت بخواهید به تراکتور برمی‌گردم؛ ولی بالاخره تصمیمی است که گرفته شده و امیدوارم تیم تراکتور موفق شود. من خاطرات خیلی خوبی با تراکتور و هواداران این تیم دارم. همیشه رابطه‌ام با هواداران خوب بوده است؛ ولی باشگاه مرا خراب کرد.» محمدحسین جعفری، مدیرعامل وقت باشگاه تراکتورسازی نیز، در همان روزی که تونی تبریز را ترک کرد، از سمت خود استعفا داد.

تونی در اواخر فصل بعد (93–1392) پس از استعفای مجید جلالی دوباره به عنوان سرمربی تراکتورسازی انتخاب شد. او توانست با قهرمانی در جام حذفی، تراکتورسازی را به نخستین عنوان قهرمانی تاریخ خود در سطح اول فوتبال ایران برساند. وی در پایان فصل و پس از پایان مدت قراردادش، از این تیم جدا شد.

تونی در نیم فصل دوم 94–1393، در 25 بهمن 1393 و در سالروز نخستین قهرمانی تراکتورسازی در جام حذفی و پس از اخراج رسول خطیبی، برای بار سوم، عهده‌دار هدایت تیم تراکتورسازی شد تا به همراه واسیلی گوجا، تنها مربی‌ باشد که در سه دوره، سرمربی این باشگاه بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.