قدس ‌آنلاین:استاندار در دیدار اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی از توجه استانداری به حوزه مسائل صنفی و حرفه ای خبرنگاران، خانه مطبوعات و انجمن های صنفی وابسته خبر داد و بر پشتیبانی دستگاه های دولتی از این مهم تاکید کرد.

مطالبات اهالی رسانه خراسان رضوی  از استاندار

 به گزارش روابط عمومی خانه مطبوعات خراسان رضوی، اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی به اتفاق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خراسان رضوی دیدار و در نشستی صمیمانه نیازها و مطالبات این تشکل صنفی را مطرح کردند.

احدیان: تصویر نادرستی از خانه مطبوعات وجود داشت

در این دیدار دکتر «محمد سعید احدیان» رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی ضمن تشریح فعالیت های 6ماهه خانه مطبوعات در دور جدید به بیان مثلث مشکلات این خانه پرداخت و سختی کار با توجه به بزرگتر بودن رسانه های مهم استان به نسبت خانه، آشنا نبودن مسئولان با اهداف و کارکرد خانه مطبوعات و شرایط مالی را سه ضلع مشکلات خانه برشمرد. وی افزود: خروجی عملکرد و سابقه فعالیت دوره های قبلی این خانه تصویر نامناسبی برای اهالی مطبوعات از این  خانه ایجاد کرده و نگاه مسئولان هم به این تشکل صنفی در خور شان اهالی رسانه نبوده است. وی به مشکل مالی در فعالیت خانه مطبوعات استان نیز اشاره کرد و افزود: با گذشت 6ماه از فعالیت دور جدید خانه مطبوعات کمک مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مجموعه در حد 5میلیون تومان بوده در حالی که روزنامه های قدس و خراسان بیشتر از این ها به خانه کمک کرده اند.

همراه کردن رسانه های استان

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی تصریح کرد: اولین سیاست هیئت مدیره همراه کردن همه رسانه ها بوده که عضوگیری، تعامل با مدیران و برگزاری جلسات هیئت مدیره در رسانه های استان و توسعه ارتباطات را آغاز کرده ایم و خروجی این فرآیند هم این بوده که فضای مثبتی برای اهالی رسانه نسبت به خانه مطبوعات به وجود آمده است. وی دومین هدف خانه مطبوعات را اعتبارسازی و بازگرداندن اعتبار و هویت آن دانست و اظهار کرد: طی 6ماه گذشته علاوه بر صدور بیانیه های صنفی اقدام به برگزاری نشست تخصصی، مراسم یادبود استاد حسین قندی، تصویب ایجاد انجمن های تخصصی و صنفی ذیل خانه مطبوعات و برنامه ریزی برای برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات شرق کشور و مراسم بزرگداشت روز خبرنگار کرده است. احدیان افزود: تلاش ما این است که  تعامل بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی را به صورت منطقی برقرار کنیم لذا طرح ویژه اتاق فکر یا شورای هماهنگی رسانه ها و دستگاه های اجرایی را تدوین و به استانداری ارائه کرده ایم. وی افزود: تلاش کرده ایم با امکانات صفر اعتمادبخشی مدیران رسانه های استان را جلب کنیم و امیدواریم با نگاه مثبت و مشخص استاندار به رسانه ها و اصحاب فرهنگ کمک های در خوری صورت گیرد و نیازهای اعضای خانه مطبوعات جدی تر پیگیری شود.

فیاضی: نمایشگاه مطبوعات آبان برپا می شود

در ادامه این دیدار مهندس «سید جلال فیاضی» عضو هیات مدیره خانه  مطبوعات خراسان رضوی و دبیر نخستین جشنواره مطبوعات شرق کشور نیز در سخنانی مهمترین تصمیمات این دوره هیئت مدیره خانه مطبوعات استان را برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات شرق کشور با هدف تبادل تجربیات و معرفی جایگاه رسانه ای استان های منطقه اعلام کرد و افزود: در این جشنواره و نمایشگاه علاوه بر معرفی ظرفیت رسانه ای استان های مختلف، امکان رقابت آنها فراهم شده و شاهد ارتقای کمی و کیفی مطبوعات خواهیم بود. به گفته وی نمایشگاه مطبوعات همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب از پنجم آبان ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برپا خواهد شد و تلاش می کنیم جشنواره مطبوعات هم با توجه به در پیش بودن انتخابات با هدف افزایش شور و شوق انتخاباتی در دهه فجر برگزار شود. وی از تقدیم طرح برگزاری این نمایشگاه و جشنواره به استانداری خرا سان رضوی خبر داد و از رشیدیان  خواست به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری این نمایشگاه و جشنواره حمایت های معنوی و مادی را داشته باشد. وی با اشاره به این که امسال به نام سال « دولت و ملت، همزبانی و همدلی» نامگذاری شده است افزود: با توجه به میزبانی مشهد برای برگزاری این جشنواره بخش ویژه با موضوع زیارت نیز در فراخوان جشنواره لحاظ شده است.

نوریان: خانه ای که خانه ندارد!

مهندس «مجتبی نوریان» مدیر خانه مطبوعات استان نیز با اشاره به این که ما «خانه ای داریم که خانه ندارد» گفت: خانه مطبوعات خراسان رضوی با قدمت 17ساله از قدیمی ترین خانه های مطبوعات کشور است که مکان مناسب ندارد و برای استانی که قطب دوم رسانه ای کشور است نداشتن یک فضای مناسب برای خانه مطبوعات جای تاسف دارد. وی با اشاره به مصوبات هیئت مدیره و راه اندازی 10کانون، انجمن و کمیته ذیل این خانه گفت: فضای 20متری فعلی در اختیار خانه مطبوعات خراسان رضوی جوابگوی نیاز مراجعان نیست. وی گفت: یکی از استانداران قبلی در نشست روز خبرنگار وعده تامین منابع مالی برای رهن مکان مناسب برای خانه مطبوعات را داده بود ولی با گذشت سال ها هنوز این وعده عملی نشده است. وی از دیگر مطالبات خبرنگاران استان را تامین مسکن اعلام کرد و افزود: از واگذاری مسکن مهر به دلیل خارج از شهر مشهد بودن استقبال نشده است. وی با بیان اینکه انجمن صنفی خبرنگاران خراسان جنوبی در سال 90 با هماهنگی استانداری و بنیاد مسکن 25قطعه زمین برای اعضای خود دریافت  کردند وبه قید قرعه تحویل دادند، گفت: تعدادی از خبرنگاران با احداث بنا در این اراضی در آن سکونت دارند. وی افزود: در مازندران از سوی اوقاف زمینی تحویل خانه مطبوعات آن استان شده است و شروع پروژه به زودی آغاز می شود. در خراسان شمالی نیز چندی پیش استانداری برای تامین و تحویل زمین اعلام آمادگی کرده است بنابراین انتظار می رود در خراسان رضوی هم گام هایی برداشته شود. وی در پایان گفت: خانه مطبوعات استان در حالی تحویل هیئت مدیره فعلی شد که از ابتدایی ترین نیازها از جمله رایانه، دوربین و... محروم است!

سرابی: فضای خوبی در رسانه های استان وجود دارد

«سید سعید سرابی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که همراه مسگرانی معاون فرهنگی و حسینی مدیر اداره مطبوعات و تبلیغات این اداره کل در این دیدار حضور داشت  با ابراز خرسندی از شکل گیری دور جدید خانه مطبوعات در استان به عنوان یکی از استان های پیشگام گفت: فضای خوبی در رسانه های استان وجود دارد که با تدبیر مدیران و همراهی خبرنگاران شاهد تزریق انرژی مثبت تشکیل خانه جدید مطبوعات به فضای رسانه ای استان هستیم و این شور و نشاط جامعه خبری را در روز خبرنگار شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به این که در سال همدلی و همزبانی بستر مناسب برای تعامل و تفاهم دولت و مطبوعات وجود دارد، افزود: ان شاء ا... با کمک های مالی استانداری خراسان رضوی و مهمتر از همه حمایت های معنوی شاهد رضایت مندی اعضای خانه مطبوعات خواهیم بود. «سرابی» تصریح کرد: بحث جشنواره و نمایشگاه مطبوعات در استان مطالبه چندین ساله اهالی مطبوعات خراسان رضوی بوده است. وی از موافقت وزارت ارشاد با برگزاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات شرق کشور به میزبانی مشهد خبر داد و افزود: طرح ارائه شده از سوی خانه مطبوعات خراسان رضوی عزم ملی و حمایت فرااستانی را می طلبد. وی به وعده استاندار وقت خراسان رضوی در سال 89 برای تامین 20میلیون تومان از هزینه رهن مکان برای خانه مطبوعات اشاره کرد و گفت: اگرچه آن روز رسانه ها تیتر زدند که «خانه مطبوعات استان صاحبخانه شد» ولی این مهم محقق نشد. وی با عذرخواهی از این که وزارت ارشاد به دلیل محدودیت های مالی و اعتباری نمی تواند مشکلات مالی خانه مطبوعات را رفع کند اظهار کرد: معاونت مطبوعاتی وزارت قول پرداخت 15میلیون تومان به خانه مطبوعات خراسان رضوی را داد که پیگیر تحقق آن هستیم.

صادقی: حرفه ای تر شدن مطبوعات ضروری است

«سیدمحسن صادقی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز با اشاره به این که خانه مطبوعات محلی است برای خبرنگاران و هماهنگی برای داشتن رسانه های حرفه ای گفت: ضریب نفوذ اجتماعی رسانه ها بالاست ولی ضعف ساختار مالی و کارکردهای حرفه ای موضوعاتی است که مطبوعات کشور ما به آن دچارند. وی درباره رسالت خانه مطبوعات در استانی که قطب فرهنگی و مطبوعاتی کشور است گفت: با توجه به رویکرد دولت یازدهم انتظاری که از رسانه ها داریم ایجاد امید و نشاط و اعتماد در جامعه است و خبرنگاران باید به عنوان حلقه واسط مردم و مسئولان در افزایش همبستگی ملی وترویج حقوق شهروندی بکوشند.

رشیدیان: قول نمی دهم، حمایت می کنیم

مهندس «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با مرور مطالبات مطرح شده از سوی اعضای خانه مطبوعات گفت: استانداری در حد توان به حوزه مسائل صنفی و حرفه ای توجه و از خبرنگاران و خانه مطبوعات و انجمن های وابسته به آن پشتیبانی می کند و دستگاه های دولتی هم باید به این مهم توجه کنند. خانه مطبوعات هم باید کار ریل گذاری و تسهیل را در خدمات رسانی اعضا انجام  دهد. وی با اشاره به این که در مراسم روز خبرنگار سال قبل برای واگذاری 300مسکن مهر به خبرنگاران اعلام آمادگی کردیم ولی حدود 30نفر از این فرصت استفاده کردند تصریح کرد: ساخت مسکن در قالب تعاونی اعضای خانه مطبوعات در چاه افتادن است و با توجه به این که در شهر مشهد ظرفیت خانه سازی مسکن مهر وجود ندارد به نظر می رسد با توجه به آینده خوب شهر جدید گلبهار از ظرفیت مسکن مهراستفاده کنند. استاندار خراسان رضوی از آمادگی برای همراهی در برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات برای استان های منطقه 5 کشور خبر داد و گفت: تامین برخی اعتبارات دور از دسترس نیست. رشیدیان با بیان این که مطبوعات یکی از ارکان اساسی دموکراسی هستند؛ اظهار داشت: این تشکل باید به شدت از دولتی شدن پرهیز کند. وی با تاکید بر این که خانه مطبوعات به هیچ وجه نباید استقلال خود را از دست بدهد، افزود: این مجموعه باید رسالت خود که همان واسطه بین مردم و دولت است را حفظ کند.

لزوم انعکاس خدمات دولت

استاندار گفت: خانه مطبوعات باید دربرگیرنده تمام روزنامه ها، خبرگزاری، نشریات و پایگاه های خبری مجاز باشد تا رسانه ها بتوانند خواسته های صنفی و کارگری خود را از این طریق مطالبه کنند. رشیدیان به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اطلاع رسانی خدمات ارائه شده از سوی دولت به  مردم، اشاره و خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه و مطبوعات در کنار نقد سازنده، انتقال واقعیت ها و اطلاع رسانی از خدمات دولت است. وی مطبوعات را یکی از ارکان مهم ارتباطات دانست و تصریح کرد: آگاه سازی مردم جامعه و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها امکان پذیر است که باید به این مهم توجه شود. وی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، از مطبوعات و رسانه های استان خواست تا در حوزه اطلاع رسانی با تقسیم کار مشخص، از هم اکنون برنامه ریزی کنند. رشیدیان به جایگاه مطبوعات استان در کشور اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی به دلیل ظرفیت های زیارتی، گردشگری، خدماتی، صنعتی، معدنی و کشاورزی همواره موردتوجه و منشاء اخبار فراوانی بوده است. وی افزود: به همین جهت برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات درکنار نمایشگاه کتاب که در قالب ستادی در حال پیگیری است از جمله انتظارات به حق اصحاب رسانه می باشد. وی همچنین از برگزاری جشن روز خبرنگار با هماهنگی استانداری و محوریت خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کرد. وی درباره تامین مکان مناسب برای خانه مطبوعات استان گفت:  قول می دهیم فکر کنیم جایی پیدا کنیم که از آن بتوان برای استقرار و خدمات رسانی خانه مطبوعات استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.