گروه میهن - محمود مصدق - پرداخت خسارتی در کار نیست. به نظر می‌رسد همان‌طور که یخبندان سالهای 86 و 92 باردهی درختان مرکبات را  دو سال به تعویق ‌انداخت ...

 ریزش 90درصد میوه‌های درختان مرکبات

 و باغداران گلستانی تنها ماندند، این بار هم که استمرار گرمای بی‌سابقه سبب ریزش میوه‌های کوچک درختان پرتقال، نارنگی و نارنج شده است آنها باید درد بی درمان بی‌کسی را تحمل کنند. البته با این تفاوت که در دو حادثه تلخ گذشته حداقل مدیران وزارت جهاد کشاورزی ضرر و زیان وارده به باغداران را قبول داشتند، اما اکنون از اساس خسارت به این باغداران را انکار می‌کنند چه رسد به جبران آن!

 

 تأیید ریزش میوه‌ها از درختان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان، افزایش غیرمتعارف دمای هوا را طی دو ماه اخیر عامل شوک و استرس به برخی محصولات باغی این استان می‌داند و می‌گوید: این شرایط غیرمتعارف موجب شد میوه بسیاری از باغها خشک شده و از بین برود.

صادقعلی مقدم با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تنشهای جوی از جمله یخبندان، محصولات باغی استان گلستان را تحت تاثیر قرار داد و امسال نیز گرمای بیسابقه که به بالای 47درجه سانتی‌گراد رسیده موجب کاهش باردهی این محصولات شده است، می‌افزاید: دستگاه متولی باید برای رویارویی کشاورزان با این شرایط، برنامههای آموزشی و ترویجی ارایه دهد تا باغداران بدانند در چنین شرایطی چه واکنشی از خود بروز دهند.

 

  باغداران چه می‌گویند؟

یکی از باغداران شهرستان کردکوی در این خصوص به قدس می‌گوید: تا کنون و  طی 30سال باغداری شاهد چنین گرمایی نبوده ام. تداوم گرمای بالای 45 درجه در استان بی‌سابقه است. این وضعیت جوی سبب شده 90 درصد میوه‌های درختان مرکبات من پیش از رسیدن، خشک شده و از بین برود.

ظهیر رسولی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر و در دوحادثه بارش سنگین برف شماری از درختان مرکباتش خشکید، می‌گوید: کشاورز در کشور ما تنهاست و حامی ندارد. یک سال محصولش را یخ می‌زند و از بین می‌برد و سالی دیگر خشکسالی آن را نابود می‌کند. با وجود این ریسک تولید در این بخش خیلی بالاست. ضمن اینکه اگر سالی آب و هوا خوب باشد ومیزان تولید هم مناسب، آن وقت این دلالان و واسطه ها هستند که سود واقعی را می‌برند نه کشاورز که در سرما و گرما روی زمین کار می‌کند و عرق می‌ریزد.

 

  هشدار داده نشد

یک باغدار بندرگزی هم به قدس می‌گوید: بر اثر افزایش بی سابقه گرما در استان گلستان میوه بیشتر درختان پرتقال و نارنگی ریزش 100 درصدی داشتهاند.

گرشاسبی با اشاره به اینکه پس از یخبندان سال 92 تازه امسال شاهد شکوفه دادن درختانش بوده است، می‌افزاید: اوایل فروردین ماه وقتی برای سرکشی به باغ می‌آمدم از دیدن آن همه شکوفه خیلی خوشحال و امیدوار بودم. امسال فروش خوبی خواهم داشت و دوسال خسارت جبران می‌شود، اما گرمای شدید و نابهنگام غافلگیرم کرد و موجب ریزش بار درختان شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر هواشناسی یا جهاد کشاورزی استان نسبت به افزایش شدید گرما هشدار می‌داد شاید باغداران می‌توانستند با آبیاری باغهای خود به هنگام شب میزان خسارت وارده را کاهش دهند. وی می‌افزاید: البته این یک واقعیت تلخ است که من و خیلی از باغداران، مهارت روبه‌رو شدن با تغییرات جوی را نداریم و جهاد کشاورزی هم به عنوان متولی این بخش کاری به کار کشاورزان ندارد.

 

  مرکبات بیشتر هم شده!

این اظهارات درحالی است که مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی دیدگاه دیگری دارد و در این باره به قدس می‌گوید: براساس تحقیقی که از سوی مؤسسه  تحقیقات مرکبات کشور در رامسر انجام شده افزایش دما دراستانهای شمالی بر روی باردهی درختان مرکبات تأثیری نداشته است.

ابوالقاسم حسن پور با اشاره به اینکه امسال شکوفه دهی درختان مرکبات از سالهای گذشته بیشتر بوده، تصریح می‌کند: ما در این دوره نه تنها نگران کاهش میزان تولید مرکبات نیستیم، بلکه نگران افزایش بیش از‌اندازه مرکبات هستیم.

وی در همین زمینه از افزایش احتمالی 400 تا 500 هزار تن مرکبات در سال جاری فقط در استان مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: بر این اساس باید از اکنون در‌اندیشه صادرات آن به کشورهای دیگر باشیم.

حسن پور وضعیت باغهای مرکبات استان گلستان را هم خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: سطح مرکبات این استان زیاد نیست؛ با وجود این چه کسی گفته این باغها در اثر گرما ریزش میوه داشته‌اند؟ ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کنیم.

 

  جای خالی بیمه

اگرچه موضوع خسارت به باغداران گلستانی را یکی تأیید و دیگری تکذیب می‌کند، اما بازدیدهای میدانی و گفت‌و‌گو با باغداران می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

با این حال و در صورت خسارت قابل توجه به باغداران «بیمه محصولات کشاورزی» بسیار راهگشاست؛ موضوعی که خیلی مورد توجه باغداران و کشاورزان قرار نگرفته و امید است با دوراندیشی باغداران و کمک مسؤولان و ایجاد بستر سهل‌تر پوشش‌های بیمه‌‌ای، در صورت بروز بلایای طبیعی هیچ کشاورز و باغداری متضرر نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.