گروه فرهنگی – اعظم طیرانی - تنها قیمت کتابهای خطی میلیونی نیست، در بین کتابهای جدید هم کتابهایی پیدا می‌شوند که قیمتشان میلیونی است.

 کتاب 12 کیلویی ؛ سه میلیون و500 هزار تومان !

 برخی از کتابهای نفیس حوزه ادبیات وتاریخ به عنوان کالاهایی فرهنگی بعد تجاری پیدا کرده‌اند که برخلاف مشتریان محدودی که دارند، همواره مورد اقبال طبقه‌ای از جامعه قرار می‌گیرند.جالب آنکه قیمت برخی از کتابها و دانشنامه‌های مرجع که کمتر کسی می‌تواند آن را خریداری کند، برای دانشجویان منتشر می‌شوند.برای مثال می‌توان به مجموعه ASTM STANDARDS اشاره کرد که توسط یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی توسعه‌دهنده استاندارد یعنی ASTM منتشر شده و قیمت آن 61 میلیون و 500 هزار تومان است.با مراجعه به چند سایت فروش کتابهای نفیس می‌توان کتابهای چند میلیونی را خریداری کرد. کتاب نفیس ایران سرای کهن به قیمت یک میلیون و250 هزار تومان، قرآن یونسکو یک میلیون و 100 هزار تومان، دیوان حافظ به تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی 650 هزار تومان. این قیمت‌ها نشان می‌دهد کتابهای نفیس هنوز جایگاه خود را در بازار بی رونق کتاب کشور حفظ کرده‌اند و در واقع اشیای لوکسی هستند که اغلب مورد مطالعه قرار نمی‌گیرند.

 

 معرفی ادبیات و هنر ایرانی

درباره همین موضوع مدیر مسؤول انتشارات فرهنگ سرا که خود ناشر کتابهای نفیس است، می‌گوید: اغلب کتابهای نفیس برای هدیه دادن و یا استفاده در مراسم شب شعر و محفل‌های خانوادگی خریداری می‌شود و تلاش شده است، آثار شاعران و نویسندگان ایرانی با بهترین خط،جلد،نگارگری و امکانات چاپ با هدف ترویج فرهنگ ایرانی و معرفی شاعر یا نویسنده،خوش نویسان، نقاشان وهنرمندان ایرانی منتشر شود که البته اگر با جلد و قاب چرمی کار نشود قیمت آنها متفاوت است و با قیمت مناسب تری تولید می‌شود. حمید میردشتی با اشاره به اینکه کتابهای نفیس به دلیل قیمت بالایی که دارند خریدار زیادی ندارند، می‌افزاید: دیوان حافظ،خیام وسعدی به ترتیب از بیشترین اقبال در بین خریداران برخوردارند و گرانترین کتاب ما دیوان حافظ با مشخصات «دو زبانه فارسی انگلیسی، به خط استاد امیرخانی وبا جلد چرمی ویژه» یک میلیون و350 هزار تومان که البته دیوان حافظ با همین ویژگی‌ها به خط استاد فلسفی نیز با همین قیمت است. مثنوی معنوی نیز با مشخصات مذکور به مبلغ یک میلیون و350 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی ادامه می‌دهد: گلستان سعدی به خط استاد هاشم زمانیان (با مشخصات دو زبانه وجلد چرم ویژه) یک میلیون و350 هزار تومان، غزلیات سعدی به خط استاد فلسفی (دو زبانه اما با جلد چرم مصنوعی) 220 هزار تومان، رباعیات خیام (دو زبانه و با جلد چرم مصنوعی) 350 هزار تومان وبا جلد معمولی 280 هزار تومان، کتابهای ایران شناسی نفیس نیز با جلد معمولی از 48 تا 130 هزار تومان به فروش می‌رسد که این کتابها نیزدر بین گردشگران از اقبال خوبی برخوردارند.

 

 کتابهای نفیس 30 میلیون تومانی

مدیر کتابفروشی اینترنتی کارا کتاب می‌گوید: یک کتاب نایاب آنتیک با یک کتاب نفیس متفاوت است به عنوان مثال قرآن مصحف قرآن نفیسی است که در آلمان منتشر شده وبه قیمت دلار وارد ایران می‌شود و 4 میلیون تومان خرید وفروش می‌شود. محسن شهبازی ادامه می‌دهد: شاهنامه بایسنقری که شامل دو آلبوم ودو بشقاب نیز می‌باشد و تصاویر مینیاتوری آن در دو جلد آلبوم گردآوری شده‌اند که یک آلبوم سه زبانه ویک آلبوم چهار زبانه دارد و گرانترین کتاب نفیس چاپی در ایران محسوب می‌شود تا 30 میلیون تومان خرید وفروش شده است، لغتنامه دهخدا 500 هزار تومان است، اما اگر با جلد چرمی کار شده باشد، قیمت آن به 8 میلیون تومان می‌رسد. کتاب مصحف شریف نور نیز نمونه دیگری از کتابهای نفیس است که از خارج کشور با قیمت هزار و500 یورو وارد می‌شود و در ایران به مبلغ 5میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

 انتشار کتابهای نفیس سفارشی

وی با بیان اینکه برخی از کتابهای نفیس داخل ایران به صورت مناسبتی وبه سفارش شرکتها ویا مؤسسات منتشر می‌شوند، می‌گوید: اغلب کتابهای نفیس توسط طبقه خاصی خریداری می‌شود که عمدتاً کلکسیونر، هنرمند وآرشیو دار هستند، یعنی کتاب نفیس مورد توجه کسی که اهل مطالعه باشد قرار نمی‌گیرد. به عنوان نمونه شاهنامه امیر کبیر 12 کیلو گرم است که 3 میلیون و500 هزار تومان قیمت دارد، در حالی که می‌توان بهترین شاهنامه را با بهترین مقدمه، نگارش ونقاشی با وزن کمتر از 3 کیلوگرم به قیمت 300 هزار تومان خرید؛ بنابراین کسی که شاهنامه امیر کبیر را خریداری می‌کند، برای مطالعه مورد استفاده قرار نمی‌دهد وهدفش تکمیل کلکسیون و یا کتابخانه نفیسش است.

شهبازی می‌افزاید: بهترین کتابهای نفیس کتابهای مصور ایران‌شناسی است که مورد اقبال توریستها قرار می‌گیرد واگر جلد چرمی نباشند در مقایسه با دیوانها قیمت مناسب‌تری دارند. پس از آن کتابهای دیوان بویژه دیوان حافظ، کلیات سعدی، خیام و شاهنامه فردوسی مورد توجه مجموعه‌داران وافرادی که به کتابهای زیبا و شکیل برای هدیه دادن اهمیت می‌دهند، قرار می‌گیرد؛ البته کتابهای مذهبی نفیس نظیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز در کشور خریداران زیادی دارند و اغلب قرآنهای نفیس برای سفره‌های عقد خریداری می‌شود.

 

 ارزش واقعی کتابهای نفیس

وی با اشاره به اینکه کتابهای نفیس هرچه قدیمی تر باشند، قیمت بالاتری دارند، می‌گوید: کتابهای نفیس قدیمی علاوه برنفیس بودن قدمت تاریخی نیز دارند وبه دلیل اینکه قیمت روی جلد آنها نمی‌خورد و اینکه 80 درصد آنها دست نخورده و مورد مطالعه قرار نگرفته است، در هر زمانی خریدار دارد و به قیمت روز فروخته می‌شود.شهبازی ادامه می‌دهد: کتاب نفیس در کشور بازار خوبی ندارد به همین دلیل انتشار محدودی دارند، اما با این حال هستند افرادی که متقاضی خرید کتابهای نفیس بویژه کتابهای ایران شناسی هستند وباید نیاز آنها نیز در بازار نشر ایران تأمین شود.

به گفته وی با توجه به وقت وسرمایه‌ای که صرف تولید کتابهای نفیس می‌شود، قیمت آنها گران نیست و روز به روز بر ارزش آنها افزوده می‌شود. به عنوان مثال شاهنامه بایسنقُری، شاهنامه امیر کبیر وکتابهایی قدیمی ای که به صورت مجموعه‌ای خریداری می‌شوند، نظیر نمونه ای از کتابهای نفیس قدیمی هستند که هنوز جایگاه آنها در بین خریداران محفوظ است.

 

 مشتریان خاص کتابهای نفیس

یکی از فروشندگان کتابفروشی شهر کتاب ترانه نیز در خصوص قیمت کتابهای نفیس می‌گوید: مجموعه شاهنامه فردوسی با نقاشی و خط تحریری، جلد چرم، ورقهای گلاسه وعطری با قیمت 500 هزار تومان وهمچنین فرهنگ دهخدا با همین مشخصات با قیمت یک میلیون و200 هزار تومان از جمله کتابهای نفیسی است که در این کتابفروشی به فروش می‌رسد واغلب توسط مشتریان خاص به عنوان هدیه و کادو خریداری می‌شود.

 امیرحسین کرمی در خصوص ضرورت انتشار این کتابها می‌گوید: برخی معتقدند نیازی نیست برای تولید یک کتاب نفیس این همه هزینه شود، اما برخی دیگر اعتقاد دارند اگر این کتابها را افراد غیر ایرانی ببینند و مطالعه کنند (چون اغلب دو زبانه است) به اهمیت تاریخ وادبیات ایران پی خواهند برد و اینجاست که تولید وانتشار این کتابها مورد توجه قرار می‌گیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.