قدس انلاین_چهارمین جلسه شورای اداری استان در سال جاری، در سالن شهدای دولتِ استانداری خراسان رضوی با حضور مدیران ارشد استان و معاون پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوربرگزار گردید.

  بحث زمین خواری به صورت جدی پیگیری می شود/ امسال ۵۲ هزار فرصت شغلی کاهش یافته است!/پیگیرِ به سرانجام رساندن طرح های عمرانی هستیم

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام محسن قرائتی در آغاز این مراسم خطاب به مدیرانِ فعال در استان خراسان رضوی گفت: باید خداوند متعال را شکر نمایید که این توفیق نصیب شما شده است تا فعال در راستای خدمت رسانی به شهر علی بن موسی الرضا (ع) و زایرین و مجاورین این امام همام  هستید. چرا که این توفیق قسمت هرکسی نمی گردد.

وی افزود: متاسفانه مدیران هر روز در پی این هستند تا جایگاه خود را محکم سازند اما این افراد از این موضوع غافل اند که پست های دنیوی  مانند لنگ حمام امروز در دست شما ست و روز دیگر در دست فردی دیگر است. پس نباید انسان ها به این مسئولیت های زودگذر مغرور شوند.

وی در ادامه درباره ی حق قرآن و نحوه به جا آوردن آن توسط مدیران بیان داشت: مدیران باید با توجه به دستورات قرآنی به بهترین نحو به اداره و مدیریت کشور بپردازند و پیوسته آیه «اهدنا الصراط المستقیم» را در دستور کار خود قرار دهند. چرا که گاه شاهد این موضوع هستیم که مدیران دولتی برای پخت یک سیب زمینی یک گونی اسکناس را آتش میزنند که این موضوع با فرامین الهی در تضاد است و بی شک این موضوع به عینه اسراف است و راه الهی را در نظر ندارد.

حجت الاسلام قرائتی درباره پاسخگویی مسئولین در زمینه مسایل مالی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) می فرمایند که هریک از مسئولین باید به گونه ای رفتار نمایند که توانایی این را داشته باشند تا در هر هفته در نماز جمعه به بیان کارهایی که انجام داده اند در جمع مسلمین بپردازند و مردم را در جریان امور قرار دهند. اما امروزه اگر از مدیری این موضوع را درخواست نمایید عده ی بسیار کمی آمادگی پاسخگویی دارند.

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش ویژه مدیران در عرصه استفاده از پتانسیل های شهر زیارتی مشهد گفت: باید از حجم گسترده زایرینی که به بارگاه علی بن موسی الرضا مشرف می گردند استفاده لازم را برد. چرا که امروزه اکثر مذاهب به ویژه مسیحیت در حال تبلیغ دین خود هستند، اما مدیران ما به این موضوع توجه چندانی ندارند و از این نکته مهم به آسانی گذر می نمایند.

حجت الاسلام قرائتی همچنین درباره ی طرح های پژوهشی فاقد کارآمدی اذعان داشت: امروزه شاهد این هستیم که پژوهش های گسترده در موضوعات گوناگون از جمله مباحث مدیریتی در حال انجام است، اما فاقد عملیاتی شدن است. از این رو دیگر باید پژوهش ها را عملیاتی نمود و هرچه سریعتر طرح های اجرایی در کلیه زمینه ها در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات مملکت ما این است که گروهی از مسئولین دارای جرات لازم برای اجرای بسیاری از طرح ها را ندارند و این خود باعث عقب ماندگی در بسیاری از زمینه ها شده است.

این فعال حوزه فرهنگی بیان داشت: مدیران دولتی باید چند نکته را در دستو کار خود قرار دهند. آنان باید تا کار واجب است از کار مستحب صرف نظر کنند، تا کارهای نوین است به سراغ کارهای کهنه نروند و تا کار ماندگار است به کارهای یک بار مصرف نپردازند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران باید طرح های خود را اولویت بندی نموده و براساس ارجحیت، آن ها را به انجام رسانند. از سویی منابع مالی که در اختیار آنان قرار می گیرد با محاسبه خرج شود. چرا که آنان در روز قیامت مسئول خواهند بود .

عمده فعالیت های سازمان نظارت و بازرسی بر مبنای برنامه های نظارتی مستمراست

در ادامه حجت الاسلام درویشیان، بازرس کل استان های خراسان رضوی بیان داشت: عمده فعالیت های سازمان نظارت و بازرسی در قالب برنامه های نظارتی مستمر قرار گرفته است که حدود 70 درصد برنامه سازمان بر این اصل استوار است.

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای اصلی سازمان بازرسی، رسیدگی به آسیب های دستگاه های اجرایی است. چنانکه در سال 1393-1394، پیگیری بحث زمین خواری در دستور کار قرار داشت و این مهم مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت های عمومی و مهم این سازمان برگزاری کارگاه هایی در جهت آموزش اصول مهم و کاربردی برای مدیران است تا در این راستا به پیشگیری از اشتباهات قانونی پرداخته شود.

پیگیرِ به سرانجام رساندن طرح های عمرانی هستیم

دکتر علیرضا صالح، معاون پشتیبانی و امور استان های سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان سخنران دیگر این جلسه ضمن اشاره به تعطیلی غیر معقولانه این مرکز در سال های گذشته و احیای مجدد آن در دولت یازدهم اذعان داشت:به دنبال انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها دولت یازدهم با ۲۹۰۰ طرح عمرانی ناتمام با تعهد مالی ۴۰۰ هزار میلیارد و برنامه ای ۱۸ ساله روبرو گردید؛ به این معنا که برای ۴ دوره دیگر نیز عملا برنامه ها مشخص بود و نمی بایست هیچ طرح دیگری تصویب می گردید.

پس از انحلال این سازمان، فعالیت هایی در راستای طرح های عمرانی در استان ها صورت پذیرفت که  منطقی نبود ضمن این که  انحلال این سازمان نیز کاری بود که وجه قانونی نداشت.در حالیکه  هر مرکزی که به استناد قانون شکل می گیرد، انحلال آن نیز باید قانونی باشد. اما در سال 1386 این اتفاق مبتنی بر قانون صورت نگرفت.

به گفته وی امروز این مرکز بر آن است تا با برپایی مجدد و پرتوان دفاتر و مراکز استانی به حل معضلات مالی و طرح های عمرانی در سطح استان ها بپردازد.

وی افزود: متاسفانه از سال 1392 به بعد حجم بسیار زیادی از طرح های عمرانی در حالت تعلیق قرار گرفت و یا با رشد فیزیکی بسیار کم در حال پیشروی است. از این رو با ارائه طرح هایی کارشناسی شده در پی رفع و به سرانجام رساندن آن ها بر اساس اولویت های در نظر گرفته شده هستیم.

وی ادامه داد : اما تعداد این پروژه ها در سال 92 به یکباره از 1300 مورد به ۲هزار و 900 طرح افزایش یافت که برای تکمیل آنها حداقل 400 هزار میلیارد تومان نیاز است اما بر مبنای تخصیص اعتبارات در سال 91 تکمیل آنها حدود 19 سال زمان می برد!
وی اظهار کرد : در واقع زمانی که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت برای 19 سال آینده آن تعهد ایجاد شده و تصمیم گرفته شده بود و دولت ناچار به پیگیری انها بود.
صالح با بیان اینکه عمده این طرح ها در استان ها و در جریان سفرهای استانی شروع شده بود تصریح کرد که این طرح ها  هزینه های 50 و 100 میلیاردتومانی در بر داشت اما با اعتبار 100 و 200 میلیون تومان اجرایی شده بود!
وی گفت : به منظور اقدام موثر در این حوزه بر اساس دستور رئیس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مقرر شد در سفرهای استانی ، پروژه جدیدی به جز طرح های دارای ضرورت بالا شروع نشود که هنوز هم در این حوزه ورود نکرده ایم و طرح ها و پروژه هایی را محور قرار دادیم که در همین دولت به انجام برسد.
وی ادامه داد : طی 19 سفر رئیس جمهور فقط طرحها و پروژهایی مصوبه سفر شد که دو شرط اصلی را داشته باشد نخست انکه تخصیص اعتبارات آنها 100 درصد باشد و تعهدی که برای سال های بعد برای انجام آنها داریم حتی اگر وضعیت اعتباری نامناسب باشد به طور کامل تخصیص یابد.
وی افزود : بر این مبنا در سال 93 با وجود افت شدید قیمت نفت و کاهش درآمدها به یک سوم باز هم اعتبارات تملک دارایی را کاهش ندادیم.
به گفته وی ، در سال 90 حدود 118میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بود که در 93 به 30 میلیارد دلار کاهش یافت ضمن انکه تبدیل این بودجه نیز به نقدینکی و دسترسی به ان دشوار بود.
وی افزود :از سویی در لایحه بودحه سال 93 ، 246 طرح عمرانی که در پیوست شماره یک بود و پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد داشت برای تکمیل ان اعتبار گذاشتیم .
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: سال 93 با این سیاست که دولت در لایجه بودجه 91 و همراهی مجلس شورای اسلامی توانست 246 طرح را از پیوست بودجه حذف کرده و به انجام برساند.
صالح خاطر نشان کرد: به منظور ایجاد عدالت برای سال 94 مبنای توزیع اعتبارات دربحث پروژه های نیمه تمام علاوه بر میزان پیشرفت فیزیکی توازن منطقه ای هم مبنای عمل خواهد بود.
وی ادامه داد : در عین حال امسال علی رغم کاهش اعتبارات دولت ؛ اعتبارات حوزه محرومیت زدایی در پهنه کشور 50 درصد افزایش یافته است.

در پایان این جلسه، استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به رویدادهای مهم گذشته و پیش رو در راستای موقعیت های شغلی استان گفت: در حوزه اشتغال نسبت به سال 1393، 52 هزار فرصت شغلی کاهش یافته و همچنین 200 هزار نفر به جمعیت آماده اشتغال افزوده شده است، که این موضوع خود نیازمند یک جهاد عمومی به ویژه از سوی مدیران مراکز گوناگون است.

مهندس رشیدیان نیز ضمن اشاره به پیش رو بودن روز قدس اشاره داشت: در ایامی که گروه های افراطی جنگ ها را به داخل کشورها برده اند و موجب ایجاد جوی از وحشت در میان مردم مظلوم مسلمان شده اند، بی شک حضور در مراسم روز جهانی قدس می تواند گامی موثر در راستای همدلی با آنان باشد. از این رو  باید تمامی مدیران و مسئولین توجهی ویژه به این مهم داشته باشند.

در پایان چهارمین جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی، دکتر رضا جمشیدی به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان معرفی گردید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.