در پی بی احتیاطی و عوامل انسانی ۷۰ هکتار از اراضی مرتعی منطقه حفاظت شده مراکان شهرستان خوی در آتش سوخت.

آتش سوزی منطقه حفاظت شده مراکان/ ۷۰ هکتار از مراتع طعمه حریق شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، این حادثه عصر روز یکشنبه روی داد و آتش پس از هفت ساعت توسط نیروهای امدادی شهرستان‌های خوی، سلماس، پلدشت و همکاری گسترده جوامع محلی مهار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص علل بروز این حادثه و خسارت‌های ناشی از آن به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این آتشسوزی به نظر می‌آید به دلیل بی احتیاطی به وجود آمده هر چند علت اصلی آن توسط کارشناسان در دست بررسی است.

پرویز آراسته ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان به محض اطلاع از موضوع در محل حاضر شدند و با درخواست کمک از مرزبانی و اداره منابع طبیعی شهرستان پلدشت و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان‌های سلماس، خوی، پلدشت و با همکاری گسترده جوامع محلی، آتش سوزی به وسیله کپسول‌های آتش نشانی موجود در منطقه و جلیقه‌های ۲۰ لیتری آب مهار شد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در منطقه تک داغ واقع شده است گفت: منطقه تک داغ در مکانی مرتفع واقع شده که دسترسی ماموران آتش نشانی به این محل بسیار دشوار است و ابزارهای دیگری برای خاموش کردن آتش از طریق عملیات هوایی نیز در منطقه موجود نیست.

میزان خسارات در دست بررسی است

آراسته در خصوص میزان خسارات بوجود آمده اظهارداشت: چون مراکان منطقه مرتعی است نه جنگلی خسارت زیادی در این حادثه بوجود نیامده است تنها شاهد سوختن علف‌های یکساله این منطقه بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه این حادثه خسارت مادی زیادی در پی نداشته است افزود: بررسی میزان دقیق خسارت این آتش سوزی هنوز برآورد نشده و نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم اکنون در محل حادثه در حال بررسی علت اصلی موضوع و تعیین میزان خسارت هستند.

وی فصل گرما و سرعت وزش باد را علت گسترده شدن این آتش سوزی عنوان کرد و اظهارداشت: برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی امروز تجهیزات آتش نشانی و آتش خاموش کن برای محیط بانان شهرستان‌های خوی، سردشت، پیرانشهر، پارک ملی دریاچه ارومیه، تکاب و ارومیه به همراه منطقه مراکان ارسال شد.

آراسته ادامه داد: کپسول‌های ۲۰ لیتری، جلیقه‌های آتش خاموش کن، ابراز و تجهیزات آتش خاموش کن به تعداد ۲۰ مورد این موارد را شامل می‌شود که برای جلوگیری و امداد رسانی در مواقع ضروری امروز به مناطق حفاظتی و مهم استان ارسال شد.

هیچ آسیبی به حیات وحش منطقه مراکان خوی وارد نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با توجه به زیست قوچ و میش ارمنی و حیات وحش منحصر به فرد این منطقه در خصوص آسیب دیدگی حیات وحش منطقه مراکان خوی گفت: خوشبختانه در این حادثه هیچ یک از حیات وحش منطقه دچار آسیب دیدگی نشده‌اند.

دو روز گذشته ۱۳ تیرماه امسال نیز آتش سوزی در سه نقطه از جنگل‌های سردشت صورت گرفت که طی آن دو هکتار از ذخیره گاه های جنگلی سردشت طعمه حریق شد. در این حادثه که به محض اطلاع از آتش سوزی در جنگل‌های منطقه شیواشان در ۱۰ کیلومتری شهر سردشت سریعا و با هماهنگی، نیروهای اداره و نیروهای مردمی و آتش نشانی سردشت در محل حاضر و نسبت به اطفای حریق اقدام کردند.

علت اصلی این حادثه نیز در دست بررسی است، سردشت دارای حدود ۸۰ هزار هکتار جنگل می‌باشد و بیشترین جنگل‌های استان در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر واقع شده است.

آتش سوزی ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی در بهار امسال

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در خصوص حوادث آتش سوزی در استان گفت: در سه ماهه اول امسال سه فقره آتش سوزی در ذخیره گاه‌های جنگلی و مراتع آذربایجان غربی اتفاق افتاد که با توجه به کمبود جنگل‌ها و مراتع در کشور و به تبع آن استان و سرعت ایجاد مناطق بیابانی و نیمه بیابانی، این آتش سوزی‌ها نگران کننده هستند.

سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور به نقل از سایت اداره کل منابع طبیعی استان در این خصوص افزود: در شش سال گذشته بیشترین آتش سوزی در سال ۸۹ با ۸۳ فقره و در سطح بیش از یک هزار و ۲۷۱ هکتار، در سال ۹۱ با ۱۲ فقره و ۱۱۰ هکتار و در سه ماهه اول سال جاری با ۳۰۰ هکتار بوده است که امیدواریم این روند تداوم نداشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی ادامه داد: مراتع و جنگل‌ها عاملی مهم در مسائل زیست محیطی به ویژه تولید اکسیژن، تلطیف هوا و تأمین آب‌های زیرزمینی هستند و باید تمامی دستگاه‌ها در راستای جلوگیری از آسیب به این عرصه‌ها همکاری کنند که در این صورت می‌توان شاهد موفقیت در این زمینه بود.

سرهنگ ابراهیم پور گفت: اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی و یگان حفاظت این اداره کل با تمام توان در این خصوص وارد شده است ولی به همراهی دیگر نهادها نیاز دارد.

منطقه مراکان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی خوی از زیباترین مناطق گردشگری و اولین منطقه حفاظت شده حیات وحش کشور، زادگاه خالص نوع قوچ و میش ارمنی موجود در کشور بوده که با سخاوتمندی جمعی از دامداران به وسعیت این منطقه حفاظت شده افزوده شد.

منطقه حفاظت شده مراکان خوی بعنوان مهم‌ترین و زیباترین منطقه اکوتوریسم با ۱۰۳ هزار و ۹۸۳ هکتار مساحت از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست بوده که ۲۸ گونه از ۱۲ خانواده در پنج راسته پستانداران در این منطقه زندگی می‌کنند.

آذربایجان غربی دو میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان بیش از ۱۰۱ هزار هکتار را جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.