گروه سیاسی- عبدا... زاده /  طبسی - بدنم را به‌سوی خانه، عزیزان مبرید  / بگذارید غذا بهر یتیمان ببرم / در دل قبر بلرزد بدنم گر طفلی /  پرسد ای مسجد کوفه چه شد آخر پدرم

 هر شب ۷۰ هزار روزه دار، بر سفره کریمانه حضرت رضا(ع) اطعام می‌شوند

سفرۀ افطاری طرح اکرام رضوی در صحن هدایت، شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) به‌روی ایتام شهرمان آغوش می‌گشاید. شبی که مسؤولان آستان‌قدس‌رضوی و شهر و استان هم می‌آیند تا تمرین یتیم‌نوازی کنند. پیش از افطار، به رسم همیشۀ طرح اکرام رضوی، مهمانان پای سفرۀ ترتیل قرآن، بیان معارف و نوای مدح علی(ع) و آل‌علی(ع) می‌نشینند و همراه با نوای «وا علیا» بر سینه می‌زنند. نماز جماعت هم پایان یک روز روزه‌داری و آغاز افطاری است در جوار امام مهربان.

 

   اطعام 10 هزار یتیم در شبهای قدر

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در حاشیه مراسم طرح اکرام رضوی در جمع خبرنگاران گفت: این طرح همزمان با روز نخست ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

مهندس مهدی عزیزیان اظهار داشت: همزمان با شبهای قدر نیز 10 هزار نفر از ايتام مشهد در حرم مطهر رضوی اطعام می‌شوند.

وی با اشاره به سيره یتیم نوازی امام علی(ع)، اظهار داشت: با توجه به سنت حسنه و اصیل اطعام، مستمندان و نیازمندان در سه شب قدر ميهمان خوان متبرك حضرت رضا(ع) در حرم مطهر رضوي هستند.

وي گفت: یکی از مهمترین اقدامهای آستان قدس رضوی در ایام ماه مبارک رمضان، طرح اکرام رضوی است و امسال دهمين سال متوالی است که در صحن هدایت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و هر شب ۱۲ هزار روزه دار مشهدی، روزه خود را در سر سفره کریمانه حضرت رضا(ع) افطار می‌کنند.

 مهندس عزیزیان افزود: در مجموع  بیش از 70 هزار نفر از نمازگزاران حرم مطهر به صورت روزانه با حضور در طرح اکرام رضوی و یا با بسته‌های افطاری در صفوف نماز پذیرایی می‌شوند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما اظهار داشت: در دیگر صحنهای حرم رضوی نیز که نماز برپا می‌شود ، طرح اطعام محدودتری بین نمازگزاران انجام می‌شود.

مهندس عزیزیان همچنین با اشاره به اقدام اخیر آستان قدس رضوی عنوان کرد: مفروش کردن اکثر صحنهای حرم مطهر  سبب رضایت زائران آقا علی بن موسی الرضا (ع) شده است .

وی هدف از اجرای این اقدام را رفاه حال زائران دانست و گفت: تلاش می‌کنیم هر زائر به محض ورود به حرم مطهر بتواند در محلی که علاقه مند است بنشیند و به زیارت بپردازد. قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما اظهار داشت: درهای حرم مطهر سالهای گذشته در شبهای قدر به دلیل ازدحام در ساعات خاصی بسته می‌شد که امسال با تغییر مدیریتها و انجام راهکارهای جدید تمامی درهای حرم مطهر باز شد و زائران می‌توانند از هر مکانی که می‌خواهند به حرم مشرف شوند.

 

    نشستن بر خوان رضوی افتخار است

استاندار خراسان رضوي هم در جمع خبرنگاران، نشستن بر سر خوان رضوی را یک افتخار دانست و گفت: در شب شهادت حضرت علی(ع) و در این فضای روحانی و معنوی توفیق پیدا کرده‌ام در کنار مدعوین حرم آقا علی بن موسی الرضا(ع) ریزه خوار سفره حضرتش باشم.

علیرضا رشیدیان با اشاره به آثار برپایی سفره اکرام رضوی اظهار داشت: اگر بخواهیم آثار این اقدام ارزشمند را ببینیم باید از آن فردی سؤال کنیم که سالهاست آرزو داشته یک نمک یا یک دانه برنج از تبرکی حضرت رضا(ع) را نوش جان کند و بعد از مدتها به آن خبر می‌دهند که تو امشب مهمان سفره آقا هستی، قطعاً آن فرد تمام وجودش هیجان است. وی با اشاره به اقدام آستان قدس رضوي در برپایی یکی از بزرگترین سفره‌های افطاری جهان اسلام و دعوت از ایتام گفت: این کار ارزشمند و بسیار زیبا در شب احیای بیست و یکم یادآور یتیم نوازی حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

 

   این  مدیریت قابل ارایه به جهان است

شهردار پایتخت معنوی ایران نیز از دیگر میهمانان ویژه طرح اکرام رضوی بود. سیدصولت مرتضوی در جمع خبرنگاران گفت، احساس شور و شعف می‌کنم که امشب بر سر سفره اکرام رضوی همراه با دیگر زائران حضور دارم و این بهترین لطفی است که خداوند در حق ما کرده است.

وی همچنین اقدام امسال آستان قدس رضوي مبنی بر باز بودن درهای حرم مطهر در طول برگزاری مراسم شبهای احیا را ستود.

وی با اشاره به فعالیتهای گوناگون آستان قدس رضوي تصریح کرد: مدیریت هوشمندانه، مدبرانه و مجاهدانه آیت‌ا... واعظ طبسی، تولیت عظمای آستان قدس رضوي قابل ارایه به جهان است.

وی درخصوص تعامل شهرداری و آستان قدس رضوي گفت: شهرداری مشهد با آستان قدس رضوي کاملاً هماهنگ و همراه است.

وی اضافه کرد: همکاری‌هایی که آستان قدس رضوي با شهرداری دارد در این دوره کم نظیر است.

 

    برگرفته از سیرۀ امام‌رضا(ع)

عضو شورای شهر مشهد هم در حاشیه این مراسم به خبرنگار قدس گفت: پایتخت فرهنگی جهان اسلام دارای شاخص‌هایی است. ما به‌عنوان «مشهدالرضا» باید شاخص‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام را مبتنی بر سیرۀ رضوی تعریف کنیم.

محمد آصفی یزدی ادامه داد: امام‌رضا(ع) به عالم آل‌محمد(ص) مشهورند و ما باید در سال 2017 میلادی به‌دنبال شاخص‌هایی باشیم که این عالم آل‌محمد(ص) را به رخ دنیا بکشیم.

وی اظهار داشت: الحمدلله در مجموعۀ آستان‌قدس‌رضوی شاخص‌های بسیار خوبی داریم، مانند کتابخانۀ بزرگ آستان‌قدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) و بیمارستان رضوی که با رویکرد تولید علم و گردشگری سلامت، نمادی زرین در جهان اسلام است. در واقع در بیمارستان رضوی اتفاقی فرهنگی رخ می‌دهد.

 

    برکات طرحهای حرم؛ ارمغانی برای شهر

رئیس کمیسیون، برنامه بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد هم در حاشیه طرح اکرام رضوی به خبرنگار ما گفت: سنت افطاری دادن از سنتهای قدیمی است که چند سالی است به سبک جدیدی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

سهیلی، برپایی طرح اکرام رضوی با حضور زائران، ایتام و مسؤولان استان را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و ابراز داشت: بی‌تردید برگزاری این طرح و نیز مراسم معنوی شبهای احیا در حرم مطهر رضوی برکات زیادی در سطح شهر به ارمغان خواهد آورد.

نایب رئیس دوم شورای شهر مشهد با اشاره به اشتراکاتی بین شهرداری و آستان قدس رضوي عنوان کرد: به طور مثال آستان قدس طی سالهای اخیر زمینهایش را در اختیار شهرداری گذاشته تا به فضای سبز اختصاص پیدا کند، که این اقدام بسیار مثبتی است.

وی با اشاره به اینکه مالکیت نیمی از زمینهای شهر مقدس مشهد در اختیار آستان قدس رضوي است، ابراز داشت: از آنجا که آستان قدس رضوي درخصوص مسایل فرهنگی و اقتصادی جایگاه بالایی دارد باید نقش گسترده‌تری در عرصه برنامه‌ریزی و توسعه شهر داشته باشد.

 

حاشيه‌ها

 

*طرح «اکرام رضوی» دهمین سال متوالی است که در صحن هدایت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و در طول ماه مبارک رمضان،360 هزار نفر از شهروندان و زائران روزه‌دار بر این سفره میهمان هستند.

* فیشهای افطاری طرح اکرام رضوی- توسط خدام- هر روز در یکی از مناطق مشهد توزیع می‌شود و به هر خانواده، شماری فیش غذا داده می‌شود.

* تا مسؤولی وارد می‌شود، همۀ خبرنگاران و عکاسان دورش می‌ریزند و نمی‌گذارند یک دل سیر صحن‌وسرای امام‌رضا(ع) را با چشم تفرج کند.

*  افزون بر مهندس عزیزیان قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ،رشیدیان استاندار خراسان رضوی، مرتضوی شهردار مشهد، نمایندگان مردم مشهد در مجلس، اعضای شورای اسلامی شهرمشهد، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، با ایتام و خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) همسفره می شوند و روزه خود را با آنها افطار می کنند.

* سرکنسولهای چند کشور همسایه نیز در این مراسم حضور دارند.

* قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی پیش از افطار از مراحل آماده‌سازی طرح اکرام رضوی بازدید می کند و در جمع خبرنگاران به پرسشهای آنها پاسخ می گوید.

* بازار مصاحبه و عکس و دوربین و دیده‌بوسی دوستان و مسؤولان داغ است.

* میهمانها با همان نظمی بر سر سفره‌ها
 نشسته اند، به همان آرامی و با خاطره‌ای خوش خارج می‌شوند و می‌روند تا در مراسم احیای شب بیست و یکم با واسطه قرار دادن امام رئوف؛ العفوگویان سرنوشتی نو برای خودشان رقم بزنند.

 * نظم و نظم و نظم. از آشکارترین نکات افطاری حرم نظمی است که میهمانان از بدو ورود تا لحظه صرف افطاری و خروج بخوبی شاهد آن هستند.  احساس رضایت را می‌شود در چهره همگی مشاهده کرد.

* آقایان از بست طبرسی وارد می‌شوند و همین موضوع مانع از ازدحام مردم در داخل حرم می‌شود. چهار - پنج ورودی در نظر گرفته شده  و در هر ورودی خادمی با لبخند کارتهای مخصوص ورود را پس از چک کردن بارکد روی آن به وسیله دستگاه‌های بارکدخوان، به داخل محوطه در نظر گرفته شده هدایت می‌کند.

* در داخل محوطه صفی از خدام چشم انتظارمان است تا هر یک به نوعی خوشامد گفته و راهنمایی‌‌مان کنند. گروهی با دستگاه‌های پخش عود آن فضای معنوی را دلنشین‌تر می‌کنند و برخی با چوب‌ پرهای زرد رنگ؛ برای نشستن به نوعی هوای‌ما را دارند.

* مراسم از یک ساعت پیش از اذان شروع شده و تلاوت کلام‌ا... مجید، سخنرانی، نماز جماعت و صرف افطار برای حاضران در نظر گرفته شده است.

* از انتهای صفوف نماز جماعت، میهمانان به طرف سفره‌های افطار هدایت می‌شوند. در این میان برای حفظ نظم شماری از خادمان با در دست داشتن نوارهای رنگی مانع از حرکت سایر صفوف می‌شوند.

* خوان نعمت امام رضا(ع) به قدری گسترده است که براحتی و بدون هیچ مشکلی، همگی بر سر سفره‌ها می‌نشینند. سفره‌ها از قبل آراسته شده است. به فواصل معین گلدانهایی چیده شده و به تناسب کاسه‌های سوپ، فلاسک چای و شربت!

* پیش از نشستن بر سفره‌ها، به هر میهمان دو بسته داده می‌شود؛ در ظرفی غذای متبرک و در ظرف دیگر برای هر نفر: 4 عدد خرما، پنیر، سبزی خوردن، قند، دِسر بعد از غذا، حتی دو عدد نان کوچک، ظرفی برای سوپ، لیوان و قاشق و چنگال یک‌ بار مصرف. بسیاری از مهمانها، برای تبرک و سهیم کردن دیگران از این نعمت و سعادت روزه‌شأن را با همان نان و سبزی افطار می‌کنند و غذای متبرک را به همراه خود می‌برند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.