قدس آنلاین لرستان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه ها کشت هندوانه ، سیب زمینی ، ذرت ، برنج و سایر گیاهان آب دوست در استان ممنوع شده است.

ممنوعیت کشت گیاهان آب دوست در لرستان

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، علی امید سیفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه ها کشت هندوانه ، سیب زمینی ، ذرت ، برنج و سایر گیاهان آبدوست در استان ممنوع شده است.

وی افزود: از روستائیان ، کشاورزان و بهره برداران اراضی حاشیه رودخانه های لرستان به خصوص رودخانه کشکان و سرشاخه های آن در محدوده شهرستان های خرم آباد ، سلسله ، چگنی و پلدختر درخواست می شود از کشت سبزیجات ، صیفی جات ، جالیز و کشت های تابستانه و پاییزه خودداری کنند .

مدیر عامل آب منقه ای لرستان تصریح کرد: مسوولیت هرگونه خسارت ناشی از عدم تامین آب بر عهده بهره برداران است و با متخلفان از طریق مراجعه قانونی برخورد می شود

سیفی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیرکشت گیاهان آب دوست می رود که در مجموع 410 میلیون متر مکعب آب در این اراضی مصرف می شود.

وی گفت : این میزان برداشت آب خسارت جبران ناپذیری به سفره های آب زیرزمینی و سطحی وارد کرده است. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان عنوان کرد: محصولاتی نظیر هندوانه، برنج، پیاز، سیب زمینی، ذرت و چغندر جزو گیاهان آبدوست محسوب می شوند،  که در این بین  متاسفانه محصول هندوانه به عنوان آب دوست ترین محصول ، موجب برداشت حجم بسیاری از آب های استان شده است.

سیفی در ادامه سطح زیرکشت محصول هندوانه در استان را شش هزار هکتار اعلام کرد و افزود: به طورمتوسط برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 500 لیتر آب مصرف می شود و چنانچه از هر هکتار 70 تن محصول برداشت شود در مجموع 210 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی برای تولید هندوانه دراستان مصرف می شود.

لازم به ذکر است که در استان لرستان  حدود 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این تعداد، حدود 25 درصد آبی بوده و این در حالی است که میانگین اراضی آبی کشاورزی در کشور 45 درصد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.