عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در روزهای پایانی مذاکرات شاهد بدعهدی آمریکایی‌ها هستیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها بر خواسته‌های نامشروع خود پافشاری کنند و مذاکرات به نتیجه نرسد مسئول شکست در مذاکرات، دولت آمریکا خواهد بود.

نمایش بدعهدی آمریکایی‌ها در روزهای پایانی مذاکرات
به گزارش قدس آنلاین، محمد دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به طراحی آمریکا برای رسیدن به خواسته‌هایش بر سر میز مذاکرات اظهار کرد: آمریکا از ابتدا این گونه طراحی کرده بود که پای میز مذاکره بنشیند و خواسته‌های خود را تحمیل کند و در مقابل نیز هیچ یک از خواسته‌های ما را نپذیرد.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال به دست آوردن برخی خواسته‌های خود پای میز مذاکره بود، گفت: طی مدت گذشته، مذاکرات فراز و نشیب‌هایی را طی کرد و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، بر اساس منطق جمهوری اسلامی ایران کار را پیگیری کردند و مسیر مذاکرات به سمت یک توافق متعادل و متوازن پیش می‌رفت.

دهقان ادامه داد: اما طرف آمریکایی در روزهای پایانی مذاکرات، همان طور که هیچگاه قابل اعتماد نبودند، باز هم بدعهدی خود را به نمایش گذاشته و دبه در ‌‌آوردند.

وی با اشاره به اهداف آمریکا از برهم زدن میز مذاکرات در روزهای پایانی گفت: آنها برای اینکه آخرین فشارها را بر ایران وارد کنند و امتیازات بیشتری به دست بیاورند، تلاش کردند تیم مذاکره‌کننده ما را در یک فضای سخت قرار دهند تا خواسته‌های نامشروع‌شان پذیرفته شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا فضای مذاکرات را عوض کرده و تفاهم‌هایی را که در گذشته انجام شده بود و قرار بود توسط شورای امنیت سازمان ملل به عنوان قطعنامه به تمام دنیا اعلام شود، رد کرد تا بتواند خواسته‌های جدیدی را مطرح کند.

*دلایل بدبینی به آمریکا برملا شد

دهقان با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب از همان آغاز مذاکرات، قابل اعتماد نبودن آمریکا را پیش‌بینی می‌کردند، گفت: رهبر معظم انقلاب و ملت ایران از همان آغاز به آمریکا خوش‌بین نبودند و امروز، علت این بدبینی برملا شده و دلایلش در حال آشکار شدن است به ویژه اینکه، آنها ثابت کردند جز فریب و نیرنگ و در نظر گرفتن منافع مادی خود کاری انجام نمی‌دهند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال تفاهمی متوازن است اما طرف مقابل می‌خواهد ما را وادار کند که حقوق هسته‌ای خود را محدود کنیم اما حاضر نیستند تحریم‌ها را لغو کنند، اگر سران آمریکا بر این خواسته‌های نامشروع خود پافشاری کنند، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و مسئول شکست در مذاکرات، دولت آمریکا خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه به نتیجه نرسد، ما معتقد به حفظ عزت و منافع ملی و دفاع از تیم مذاکره‌کننده هستیم زیرا تیم مذاکره‌کننده ما از حقوق ملت ایران دفاع کرده‌اند.

دهقان تأکید کرد: اگر به توافق هسته‌ای دست یابیم، مرهون تدابیر رهبر انقلاب و تیم مذاکره‌کننده هستیم و اگر هم توافقی صورت نگیرد، باز هم از تدابیر مقام معظم رهبری به جهت حفظ عزت ملی و دستاوردهای هسته‌ای و جلوگیری از اعمال فریبکاری توسط آمریکا و همچنین از تیم مذاکره‌کننده تشکر می‌کنیم.

*تنها به توافق عزتمندانه تن می‌دهیم

وی یادآور شد: اگر مذاکرات شکست بخورد، ما به دنیا ثابت کرده‌ایم که آمریکا مذاکرات را به شکست کشاند و در صورتی که به توافق برسیم، ما تن به توافقی خواهیم داد که عزت و منافع ملی کشور در آن جا داده شود.

منتخب مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل تصمیم خود را گرفته و به استقبال توافق خوب رفته است، گفت: توافق خوب، توافقی است که عزت ملت ایران در آن حفظ شود، تمامی تحریم‌ها لغو شده و امکان دسترسی به اماکن نظامی و امنیتی کشور نیز در آن وجود نداشته باشد، همچنین دانش هسته‌ای ما نباید محدود شود.

دهقان افزود: اگر شرایطی که ما در قانون آورده‌ایم رعایت نشود، شاهد حصول یک توافق بد خواهیم بود زیرا امنیت و شرایط اقتصادی کشور را به خطر انداخته و در پیشرفت علمی کشور اختلال ایجاد می‌کند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.