روزنامه 'رای الیوم' با احتمال امضای توافق تاریخی هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ در وین ، آن را موجب تقویتی مهم در جایگاه سیاسی، اقتصادی و منطقه ای ایران دانست.

توافق هسته ای موجب تقویت جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران / جمهوری اسلامی مهمترین بازیگر منطقه

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، رای الیوم ، حل مساله هسته ای ایران را یک تحول کیفی در روابط ایران و غرب پس از 36 سال دشمنی توصیف کرد و نوشت: همه باید در خاورمیانه بر اساس تاثیرات این توافق محاسبات جدیدی را انجام دهند.

رای الیوم می افزاید: خبرگزاری ها و مطبوعات جهان پر شده است از جزییات این توافق و جوانب قانونی و سیاسی آن و اظهارات مذاکره کنندگان، اما فردا چگونه خواهد شد و حساب های منطقه ای و تاثیرات آن بر مسائل مهم منطقه عربی که ایران در آن نقش اساسی دارد، چگونه خواهد بود؟

این اثرات و پیامدهای توافق موجب پیگیری شدید روند مذاکرات توسط کشورهای منطقه در وین است، زیرا جمهوری اسلامی ایران دشمن برخی و متحد برخی دیگر است؛ ایران موثرترین بازیگر در حوادث خاورمیانه است.

آنچه پس از توافق اولیه هسته ای در نوامبر گذشته اتفاق افتاد، تشنج بین ایران و عربستان بود و این توافق بر خلاف آنچه انتظار می رفت موجب کاهش تنش بین دو طرف نشد، اما سوال اینجاست که آیا این محاسبات در حال حاضر تغییر خواهد کرد. دولت اوباما برای بستن دهان منتقدان در داخل و خارج این کشور بخصوص اسرائیل در حال کسب نتایج مثبت بیشتری است و اوباما این توافق را موفقیتی برای دور دوم ریاست جمهوری خود می بیند.

بنابراین، توافق هسته ای می تواند گشایشی در روابط ایران و عربستان ایجاد کند و درگیری بین شیعه و سنی و جنگهای طایفه ای را در جهان کاهش دهد.

یک دیپلمات ایرانی چند ماه قبل گفته بود که ایران پس از این توافق بر سر میز گفت وگو بر سر پرونده های منطقه ای با غرب برای یافتن راه حل هایی در سوریه، یمن، عراق و مناطق دیگر خواهد بود. دولت آمریکا سعی خواهد کرد مسئله فلسطین را نیز بر روی میز بگذارد شبیه تفاهماتی که کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا با حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه در طول مذاکرات صلح در اواسط دهه 90 انجام داد.

اسرائیلی ها پس از توافق ایران و غرب به استراتژی جدید و امتیازاتی که از آمریکا می گیرند و تبلیغات رسانه ای و سیاسی با همکاری دوستان خود علیه ایران فکر خواهند کرد.

ایرانیان پس از این توافق 150 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده خود را در بانک های غربی پس خواهند گرفت که این رقم موجب خشم دشمنان ایران در تمام منطقه خواهد شد زیرا آنها می گویند این مبلغ برای حمایت از متحدان ایران در سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و عراق استفاده می شود. این اموال هر کجا که خرج شود حق ایران و مردم این کشور است و موجب تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی این کشور خواهد شد.

دیگر دستاورد اقتصاد این توافق رفع فوری تحریم ها علیه تهران است که اجازه می دهد تولید نفت و صادرات آن را افزایش دهد.

علاوه بر این تجارت بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس با لغو تحریم ها شکوفا خواهد شد.

در این توافق تاریخی ایران امتیازاتی خواهد داد و امتیازاتی خواهد گرفت، و به نظر ما، این امر شیوه تعامل آینده بین ایران و غرب در هر مذاکره ای خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.