گروه اقتصادي- خوش‌قلم - دیروز در اولین واکنش به توافق بزرگ، معاملات دربازارهای ارز، سکه وطلا برای مشخص شدن قیمت‌ نهایی متوقف شد.

 واکنش بازار ایران و جهان به توافق هسته ای

 در این راستا فعالان بازار بیش از رصد قیمتها، پای رسانه‌ها نشسته بودند تابا دقت فرایند دستیابی به توافق بزرگ را لحظه به لحظه دنبال  کنند.

همچنین باکاهش نرخ ارز دربازار آزاد وافزایش نرخ بانکی شرایط برای تک نرخی شدن ارز هموارتر شد، بنابراین گزارش، به رغم وجود خریدار و فروشنده در بازار، عملا معاملات به امروز چهارشنبه موکول شد. در این راستا تابلوهای خرید دلار و  یورو سفید شده است و بیشتر صرافی‌ها خریدی انجام نمی‌دادند.

طبق بررسی‌های میدانی تابناک اقتصادی، دیروز صرافی‌ها از خرید دلار اجتناب می‌کردند و تأکید داشتند  که هنوز آینده فعلی بازار ارز را نمی‌دانند که منابع خود را بی‌محابا وارد خرید دلار از مردم کنند.

در این میان باز هم رفتارها و حرکات هیجانی مردم و صرافی‌ها را به خوبی می‌توان مشاهده کرد. میدان فردوسی تا چهارراه استانبول، مملو از افرادی از پیر و جوان بود که برای خرید و فروش دلار و یورو به بازار آمده بودند تا مظنه بازار را بسنجند و بعد از آن اقدام به خرید کنند.

نکته حائز اهمیت اینکه صرافی‌ها هم پاسخ درست و حسابی به مردم نمی‌دهند که تکلیف آنها را برای خرید روشن کند و برخی از آنها حتی از افزایش قیمت هم خبر می‌دهند که پس از یک دوره یک هفته تا 10 روزه، دوباره به بازار باز خواهد گشت.

در این میان، کمتر کسی برای فروش به بازار مراجعه کرده است و تقریباً همه متقاضی خرید هستند. البته مشاهدات حاکی از خودداری صرافان از خرید ارز است، چرا که این احتمال قوی می‌رود، پس از گذر بازار از جو هیجانی، قیمتها تا حدودی به روال قبل بازگردند.

یکی از صرافها در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: به دلیل شرایط روانی ایجاد شده و نگرانی مردم از کاهش نرخ ارز، میزان عرضه ارز توسط مردم و مراجعه برای فروش آن به صرافی‌ها افزایش یافته است، اما صرافها به دلیل نوسان شدید نرخ ارز تمایلی به خرید ندارند.

وی معتقد است: کاهش نرخها به دلیل تجمیع عرضه ارز رخ داده و به نظر می‌رسد با اعلام جزئیات توافق انجام شده باز هم شاهد کاهش قیمتها باشیم.

از سوی دیگر، همزمان با نزدیک شدن به اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، باتوجه به ریزش قیمت دلار دربازارواز سویی افزایش نرخ بانکی دلار، تک نرخی شدن این ارز جدی تر شد. دراین راستا بانک مرکزی از مدتی پیش نرخ بانکی دلار را به نرخ آزاد این ارز در بازار نزدیک کرد و این اقدام را می‌توان نشانه جدی برای تک نرخی شدن دلار برشمرد.

برهمین اساس دلار بانکی مرکز مبادلات ارزی کشور در حالی با قیمت 2950 تومان ارزشگذاری شده است که دلار در بازار آزاد به 3190 کاهش اما دوباره افزایش یافت.

دلار روز  دوشنبه در بازار آزاد با قیمت 3216 تومان مورد مبادله قرار می‌گرفت، اما در دیروز و به خاطر شرایط روانی حاکم در بازار قیمتها در تابلوی صرافی‌ها نزولی شده بود. سکه طرح جدید نیز با هشت هزار تومان کاهش ۸۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد. اما دوباره به 877 هزار تومان افزایش یافت.

در این باره فارس گزارش داد: یورو هم با 55 تومان کاهش 3530 تومان و درهم با 6 تومان افت قیمت 869 تومان عرضه شد، هر گرم طلای 18 عیار با 531 تومان کاهش 88 هزار و 700 تومان به فروش رسید.

 اما شاخص بورس نیز تحت تأثیر توافق هسته‌ای با رشد 238 واحدی در ارتفاع 69 هزار و 433 واحد قرار گرفت.

قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی در اثر احتمال جمع‌بندی مذاکرات ایران با 6 کشور غربی کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت 29/57 دلار فروخته شد.

دراین رابطه هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 56 سنت کاهش 29/57 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 70 سنت کاهش 50/51 دلار در هر بشکه فروخته شد.

 

 

حرکت خلاف جهت ارز  در روز گذشته!

 

در حالی که  انتظار می رفت قیمت سکه ،طلا و ارز همچنان روند کاهشی خود را تداوم دهد، اما دوباره روند افزایشی را در پیش گرفت و به باور کارشناسان، بویژه دلار دیوانه شد. در این باره صبح دیروز قیمت دلار در بازار تا حدود 30 تومان کاهش یافته و به 3190 تومان رسیده بود، اما دوباره قیمتها در بازار افزایش یافت.

 به گزارش خبرآنلاین، عصر دیروز در بازار تهران هر دلار آمریکا 3220 تومان، یورو 3540 تومان، پوند 4989 تومان، درهم امارات 867 تومان، لیر ترکیه 1235 تومان و یوان چین 530 تومان قیمت‌گذاری شد.

گفتنی است، درعین حال  قیمت یورو نسبت به روز دوشنبه  65 تومان، پوند 60 تومان، درهم امارات 8 تومان، لیر ترکیه 5 تومان و یوان چین 5 تومان ارزان شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.