رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: رسیدگی به مشکل افراد دارای اختلالات جنسی «ترانس سکشوال» - دو جنسی ها - بصورت شفاف در شرح وظایف این سازمان تعریف نشده است.

محسنی بندپی: بهزیستی وظیفه‌ای برای دوجنسی ها ندارد،‌ اما آنها آسیب‌دیده هستند

 ایرنا نوشت:انوشیروان محسن بندپی درباره برنامه های این سازمان برای افرادی که هویت جنسی مشخص ندارند(دو جنسی ها) افزود: در شرح وظایف بهزیستی، خیلی روشن به موضوع رسیدگی به مسایل این افراد نظیر درمان، مراقبت و پایش اشاره نشده است.

وی اختلالات جنسی را یک آسیب دانست و بر روشن شدن سیاست های استراتژیک در مسایل اجتماعی تاکید کرد.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: مسایل و آسیب های اجتماعی، بحران ها و واقعیت های جامعه نشان داده که نیازمند مسوولیت پذیری اجتماعی و تولیت آن در یک حوزه خاص هستیم تا علاوه بر پاسخگویی، مطالبه خواهی کند.

وی با بیان اینکه برای رفع مسایل و مشکلات افراد دارای اختلال جنسی به هزینه های بالا نیاز است، افزود: امسال بودجه سازمان بهزیستی عملیاتی است و اعتبار آن حول محور فعالیت های آن تعریف و مشخص شده، بنابراین برای این مساله منابعی در اختیار نداریم.

محسنی بندپی گفت: با توجه به وجود نیروی متخصص و کارشناس در سازمان بهزیستی، این آمادگی وجود دارد تا در برنامه ششم توسعه با رویکردی مطالبه خواهانه، کمک دستگاه هایی را که قصد همراهی در حوزه آسیب های اجتماعی دارند، پذیرا باشیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات این قشر از جامعه نظیر سکونتگاه، عمل جراحی و رفتارهای ناشی از اختلالات روحی و روانی افزود: آنها آسیب دیده هستند و ساماندهی این افراد در برنامه ششم توسعه ضروری است.

 لایحه ای با هدف کمک به این افراد تنظیم شده است

در همین حال معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده، بمنظور کمک به افراد دارای اختلال هویت جنسیتی یا ترانس سکشوال، لایحه ای تنظیم شده که اکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

به گفته حبیب الله مسعودی فرید، اکنون آخرین اصلاحات این لایحه در حال انجام است و قرار است به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی تصریح کرد: این افراد یک نوع اختلال روانشناختی دارند و از آنجا که علایم آنها از سنین ابتدایی شروع می شود، در صورتیکه به موضوع سلامت روان آنها بیشتر توجه شود، بطور قطع می توان مداخلات بیشتری را ارائه کرد زیرا اکنون این اختلالات در وجود آنها نهادینه شده است.

به گفته مسعودی فرید، محوریت کار برای درمان این افراد با وزارت بهداشت است اما سازمان بهزیستی حمایت های اجتماعی از این افراد را دارد، زیرا ممکن است به خاطر بروز مشکلاتشان از خانواده خود جدا شوند.

وی ابراز امیدواری کرد این لایحه زودتر به صحن مجلس برود تا بتوان برخی مشکلات آنها را رفع کرد.

مسعودی فرید با بیان اینکه جراحی این افراد به عهده وزارت بهداشت است، افزود: تمام اقدامات و حمایت های اجتماعی، بهداشتی و پزشکی مورد نیاز این افراد در لایحه گنجانده شده که امیدواریم بتوانیم با تصویب آن در مجلس گوشه ای از مشکلات آنها را رفع کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.