قدس آنلاین- فاطمه فاطمی: بنابر گفته امام رضا (ع) روز فطر عید قرار داده شده است تا مسلمانان در این روز گرد هم بیایند و همراه شوند (و کنگره جهانی آنها تشکیل شود) و قدرت الهی خود را آشکار سازند و...

عید فطر روز کنگره جهانی مسلمانان است

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با قدس آنلاین درباره چرایی ختم شدن ماه مبارک رمضان به عید فطر گفت: عید فطر یکی از دو عید بزرگ و رسمی مسلمانان است و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نیز از روز اول ماه شوال با عنوان عید فطر یاد کرده اند و این عید مورد تایید همه مذاهب اسلامی است. از این رو، در دعای قنوت نماز این عید می خوانیم: «... اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الیَوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً وَلِمُحَمَّدٍ صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله‏و سلم ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزِیداً...» که این فراز به عید بودن فطر تصریح دارد.

 

وی با اشاره به آموزه ها و پیام های این قنوت که 9 بار در دو رکعت تکرار می شود، بیان کرد: فلسفه عید گرفتن روز نخست ماه شوال بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان با این قنوت مشخص می شود؛ از سوی دیگر روز عید فطر نمایشگاه عزت جهان اسلام و زمان تجمیع مسلمانان است. همچنین، امام چهارم (ع) در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه می فرمایند: «پروردگارا ما به سوی تو باز می گردیم در روز عید فطر که آن را برای اهل ایمان و برای مومنین روز عید و روز شادی قرار داده ای و برای اهل امت خود (مسلمانان) روز اجتماع، همکاری و همیاری قرار داده ای.» از این رو می تواند دشمنان اسلام را ناامید کند.

 

به گفته حجت الاسلام جواهری ثامن الائمه (ع) نیز می فرمایند: «روز فطر عید قرار داده شده است تا مسلمانان در این روز گرد هم بیایند و همراه شوند (و کنگره جهانی آنها تشکیل شود) و قدرت الهی خود را آشکار سازند و خدا را برای نعمت هایش در ماه مبارک رمضان بزرگ بشمارند و روز زکات است که تک تک مسلمانان فطریه می پردازند و روز رغبت و تضرّع به سوی خدا است.»

 

وی تصریح کرد: امام (ع) با تکرار چند باره یَوم در ادامه می فرمایند: «خداوند دوست دارد مومنین در چنین روزی اجتماعی داشته باشند و در آن خدا را ستایش کرده و مقدس بشمارند و در این روز کنگره بزرگ جهانی مسلمانان تشکیل شود و خدا را حمد و ستایش کنند و در سایه این تقدیس در اوج تکامل و عزت قرار بگیرند.» این حدیث را مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، جلد هفتم، صفحه 481 آورده است.

 

حجت الاسلام جواهری ادامه داد: بنابراین، فطر روزی است که مسلمانان بعد از یک ماه توفیق خودسازی، تهذیب نفس، تمرین صبر و استقامت، مانور پایداری برابر خواسته های جسمانی نفسانی، معنویت را برای یکسال حرکت در صراط مستقیم ذخیره کرده و پشتوانه نیرومندی که برای حرکت در راه خدا پدید آمده است را حفظ می کنند. پس خوشا به حال آنان که بیشترین ذخیره ها را برای خود فراهم می کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با تشریح مفهوم عید در آموزه های دینی و ارتباط آن با دوری از گناه ابراز کرد: در تعابیر معصومین (ع) است: هر روزی که انسان با برنامه ریزی و مهندسی فرهنگی، زندگی فردی خویش را از گناه و معصیت دور بدارد و با اراده از نافرمانی خدا بپرهیزد، چنین روزی عید است. روز نخست ماه شوال هم برای آنها که در مهمانی خدا با عبادت، توسل و مناجات و طاعت حاضر شده اند چنین روزی است اگرچه دیگر افطار کرده و روزه نیستند اما عید آنها در دوری از گناه به دلیل تقوای رمضانی است.

 

به گفته وی به هر میزان که مردم از انباشت انرژی معنوی ماه مبارک رمضان بهره ببرند روزهای پس از عید فطر هم می تواند روزهای پاکی و دوری آنها از گناهان باشد و در دنیا با عمل صالح و اعتقادات دینی و اخلاق اسلامی زندگی کنند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کمال روزه به انجام آداب و اخلاقی است که اگر رعایت شود تمرین دور شدن از گناه و پاک شدن از معصیت است و انسان را توانمند می سازد تا در این روز و پس از آن از گناه و معصیت دوری کنند؛ به عبارت بهتر، مهمانان ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان به ارزش ها روی آورده و پس از آن این مسیر را ادامه می دهند چنانکه در فرازی از قنوت نماز عید فطر می خوانیم: «...خدایا ما را به هر خوبی که خاندان نبوّت را داخل گردانیدی داخل کن و از هر بدی که آنها را خارج ساختی مرا هم خارج گردان...» یعنی طلب پیراستگی به ارزش ها و پاک شدن از ضدارزش ها! و بعد بهترین چیزهایی که بندگان خوب از خدا درخواست کرده اند را می طلبیم. و این دعایی است که آن را در نماز عید فطر 9 مرتبه تکرار می کنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.