وزارت بازرگانی تایلند روز جمعه ابراز امیدواری کرد که توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم های ناعادلانه علیه ایران به تجارت و اقتصاد جهانی و مناسبات تجاری تهران – بانکوک کمک کند.

تایلند امیدوار به افزایش همکاری های اقتصادی با ایران در دوران پس از توافق هسته ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایرنا، 'چوتیما بونیاپرافاسارا' دبیر کل دائم وزارت بازرگانی تایلند پیش بینی کرد که پس از توافق هسته ای و لغو تحریم های ناعادلانه علیه ایران همکاری های اقتصادی بانکوک – تهران ارتقا یافته و میزان صادرات این کشور به ایران 'به عنوان یکی از واردکنندگان سنتی محصولات تایلند' افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به سیاست اقتصاد باز ایران، این کشور می تواند کالاهای بیشتری از جمله کامیون های حمل بار و برنج از تایلند وارد کند. واردات برنج از زمان تحمیل تحریم ها علیه ایران کاهش یافته و لغو تحریم ها می تواند فرصت بیشتری برای واردات ایران از تایلند را فراهم کند.

به نوشته تارنمای روزنامه 'نیشن'، این مقام تایلندی در ادامه خاطر نشان کرد: ایران درخواست هایی برای برخی کالاها دارد و این می تواند به رشد صادارت 1.2 درصدی کمک کند. این امر نیازمند لغو تحریم هایی است که انتظار می رود تا ماه سپتامبر انجام شود.

'دوآنگکامول جیامبوتر' سخنگو و بازرس کل وزارت بازرگانی تایلند نیز گفت که تجارت بین ایران و تایلند با توجه به اعمال تحریم ها در سطح پایینی قرار گرفته است.

به نوشته نیشن، با توجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران، صادرات کالاهای تایلندی به ایران عمدتا از طریق کشورهایی از جمله امارات انجام می شد.

براساس این گزارش، وزارت بازرگانی تایلند در جهت توسعه صادرات کالاهای خود به ایران قرار است سال آینده در برنامه ای تحت عنوان 'هفته تایلند' نسبت به افزایش فعالیت هایش اقدام کند.

این وزارتخانه تایلندی همچنین درصدد است جلساتی با مقامات رسمی و شرکت های خصوصی ایرانی برگزار کند و همچنین هیاتی را از ایران با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه دعوت کند.

در حال حاضر چندین شرکت تایلندی در ایران و در بخش های حفاری، محصولات شیمیایی و محصولات دریایی فعالیت می کنند.

براساس آمار وزارت بازرگانی تایلند، ایران یازدهمین شریک تجاری این کشور در خاورمیانه است و ارزش تجارت بین دو کشور سال گذشته حدود 357 میلیون دلار گزارش شد. ارزش تجارت دو کشور در پنج ماهه سال جاری نیز به حدود 140 میلیون دلار رسید.

صادرات تایلند به ایران در پنج ماهه امسال حدود 89 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته حدود 15 درصد کاهش داشته است. ارزش واردات تایلند از ایران نیز در پنج ماهه امسال به 50 میلیون دلار رسید.

ارزش صادرات تایلند به ایران سال گذشته 322 میلیون دلار ثبت شد، در حالی که میزان واردات این کشور از ایران 35 میلیون دلار بوده است.

تایلند محصولاتی از قبیل چوب و محصولات آن، میوه های کنسرو شده، محصولات کائوچویی و سبزیجات خشک شده و منجمد، نوشیدنی ها، قطعات خودرو و باطری به ایران صادرت و استیل، آهن، مواد شیمیایی، میوه و سبزیجات، محصولات پزشکی، گیاهی، سوخت و سنگ معدن از ایران وارد می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.