از آنجا که موضوعات اجتماعی دستمایه بیشتر یادداشت‌های من است، از مدتها پیش، گوشی مجهزی خریده و به بیشتر محیطهای مجازی و گروه‌ها سرک می‌کشم. 

کوچ شرکتهای هرمی به فضای مجازی

درباره این فضا حرفهای زیادی برای گفتن هست که برخی را پیشتر برایتان نوشته‌ام. اما عجالتاً آنچه توجه را جلب کرده استفاده از این محیطها برای گمراه کردن مردم است؛ گمراه کردن اعتقادی، اخلاقی و اقتصادی. در این دنیا که هر روز وسیعتر و روابط در آن پیچیده‌تر می‌شود و از سویی دسترسی به آن آسانتر، فرصت طلبان فعلاً دست بالا را دارند. گروهی تشکیل می‌شود و عده‌ای وارد می‌شوند. هیچ کس دیگری را نمی‌شناسد. اصولاً معلوم نیست حتی اعضا یا مدیرگروه از ایران روی خط باشند. هر کسی از هر جای جهان اکنون قادر است هر آنچه مایل باشد را به انبوهی از مردم ارایه کند. برای کنترل این فضای خطرناک چه فکری شده است؟

من خودم در شمار کسانی بودم که در همین ستون در انتقاد از فیلترینگ نرم افزارهای اجتماعی مطلب نوشتم و هم اکنون هم اگر از کنترل آن می‌پرسم، مرادم حذف کامل دسترسی به این فضاها نیست.

پس اشتباه نشود، زیرا این محیطها فایده‌های زیادی نیز داشته‌اند. یکی از مواردی که باید نسبت به آن هوشیار بود و چاره‌جویی کرد، کوچ شرکتهای هرمی به این فضاست. بتازگی گروه‌های گوناگونی را می‌بینم که با تبلیغات «یک هفته‌ای میلیونر شوید» نوعی از فعالیت هرمی را با ظاهری موجه به مخاطبان پیشنهاد می‌کنند. اغفال جوانان و شدت گرفتن روابط پرمخاطره یکی دیگر از مخاطرات در کمین این گروه‌هاست. انتشار متون جعلی، تصاویر مستهجن، تبلیغات ضد آرمانها و اصول اعتقادی مردم، تمسخر دینداری و باورها و مواردی از این دست از دیگر ایرادات رایج در چنین فضاهایی است.

برای رفع این کاستی‌ها ما نیازمند یک پلیس فرهنگی هستیم. باید بپذیریم مانند دنیایی که در آن نفس می‌کشیم و قوانینی را برای آن وضع کرده‌ایم و بر اجرای این قوانین نظارت می‌کنیم تا امنیت جامعه و مردم حفظ شود، دنیای مجازی هم نیازمند نظم و قوانینی است که در صورت نبود آن ممکن است در بلندمدت مشکلات فراوانی را پدید آورد. راه دیگر برای کمک به سلامت محیطهای مجازی، آگاه کردن مرتب کاربران از خطرات آن است. باید رسانه‌های عمومی و بویژه رسانه ملی برای شرح مزایا و مضرات این رسانه مهم و جدید وارد عمل شوند و انبوه کاربران را توجیه کنند که چگونه از محیطهای مجازی بهره لازم را ببرند و از چه بخشهای آن دوری کنند. اگر فقط تماشاگر باشیم و تنها هرازگاهی در صفحه حوادث حاشیه‌ای از یک حادثه تلخ ناشی از حضور در فضای مجازی را منعکس کنیم و تنها پلیس فتا در این فضا به دنبال دزدان و سارقان باشد، مانند همیشه عقب می‌مانیم. مراقب این شمشیر دو دم باشید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.