کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که از آغاز حملات هوایی و زمینی عربستان و متحدانش به یمن دست کم یک هزار و ۶۹۳ غیر نظامی کشته شده اند.

 از آغاز حملات هوایی عربستان به یمن ۱۶۹۳ غیر نظامی کشته شدند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پایگاه خبری الیوم السابع گزارش داد، «روبرت کولفیل» سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت که طی حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن تنها در فاصله سوم ژوئن تا پانزدهم (دوازدهم تیر تا بیست و چهارم این ماه) 165 غیر نظامی جان خود را از دست دادند و 210 تن دیگر زخمی شدند.


وی افزود: در میان این قربانیان 53 کودک و 23 زن نیز دیده می شود.

کولفیل ادامه داد: از آغاز حملات در یمن در 26 مارس (ششم فروردین) تاکنون دست کم یک هزار و 693 غیر نظامی کشته و سه هزار و 829 تن دیگر زخمی شده اند.

وی تاکید کرد: کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به طور دائم به همه طرف های درگیر در یمن تذکر می دهد که از هر گونه حمله مستقیم علیه غیر نظامیان یا مواضع و اهداف غیر نظامی خودداری کنند؛ چرا که این گونه حملات نقض آشکار و خطرناک قوانین بین المللی حقوق بشر به شمار می آید.

وی هشدار داد که درگیری ها در یمن ابعاد خطرناک تری برای غیر نظامیان پیدا کرده و مردم یمن به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش و بهداشت در شرایط بسیار دشواری قرار دارند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد که حدود یک میلیون و 840 هزار دانش آموز یمنی به سبب بسته بودن 70 درصد از مدارس در سراسر یمن از تحصیل محروم شدند.

سازمان ملل متحد اوضاع انسانی در عدن را بسیار دشوار تر از سایر استان ها خواند و گفت کمبود مواد غذایی، عدم دسترسی به سوخت دیزل برای تامین آب آشامیدنی و نیز عدم وجود ژنراتورهای برق در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی برای تامین برق، اوضاع فاجعه باری برای مردم این استان به وجود آورده است.

این در حالی است که «نایف البکری» معاون استاندار عدن، نیز در اظهاراتی رسمی گفت از آغاز جنگ در یمن و ادامه حملات و خشونت های جاری در این استان، بیش از یک هزار تن در این استان کشته شده اند.

وی ادامه داد: در این حملات نیز بیش از 9 هزار تن زخمی شدند.

البکری با بیان اینکه 900 هزار تن در پی خشونت ها نیز از خانه و کاشانه خود آواره شدند، افزود: زیر ساخت های این استان به طور تقریبا کلی در اثر بمباران ها ویران شده است.

از سوی دیگر دکتر «ناصر باعوم» معاون وزیر بهداشت یمن از همه سازمان ها بین المللی و منطقه ای فعال در زمینه امداد رسانی خواست تا با بازدید از عدن از نزدیک در جریان اوضاع فاجعه بار انسانی این استان قرار بگیرند و به مسوولیت های خود برای ارائه کمک های انسانی لازم به مردم این استان عمل کنند.

عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان به همراهی آمریکا از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تامین می کنند، جلوگیری کند.

بر اثر این حملات تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و خانه های مردم یمن ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته و یا مجروح شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.