معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باور بروز بحران در کشور نیست و با بروز یک اتفاق مثل سیل اخیر، تب کشور را فرا گرفته و همه دنبال مقصر هستند.

هنگام بروز بلایای طبیعی همه دنبال مقصر می گردند
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسماعیل نجار روز دوشنبه در دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران در همدان اظهار کرد: ایران رتبه دهم بروز بلایی طبیعی در جهان و رتبه چهارم آسیا در این زمینه را دارد.


وی با ذکر اینکه ایران کشوری حادثه خیز است افزود: با وجود فراوانی بلایای طبیعی در نقاط مختلف کشور ناچاریم آمادگی و توان خود را در ابعاد مختلف ارتقا دهیم.

وی اظهار کرد: باید توان و آمادگی را تا حدی ارتقا داد که مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و باز توانی را به نحو مطلوب انجام داد.

وی در ارتباط با پیشگیری گفت: چنانچه در ساخت و سازها شهرداری و نظام مهندسی به وظایف محوله خوب عمل کنند و به مولفه هایی همچون کیفیت مصالح مورد استفاده، استفاده از کارگران ماهر و کیفیت کار توجه شود هنگام بروز سوانح شاهد کمترین خسارت خواهیم بود.

معاون بحران وزیر کشور اظهار کرد: برخی از بازرسان بدون اینکه نظارتی بر رعایت کردن ایمنی در ساخت و ساز مسکن داشته باشند تنها با مراجعه به صاحب ملک پول خود را دریافت می کنند.

نجار با تاکید بر نقش آموزش سطوح مدیریتی و جامعه در کاهش اثرات بلایای طبیعی افزود: اعضای خانواده اولین و بهترین امدادگر و نجاتگر دیگر اعضای خانواده هنگام بروز بلایای طبیعی هستند به همین منظور باید دوره های آموزشی برای شهروندان برگزار شد.

وی افزود: نتایج بررسی های صورت گرفته از مکانهایی که سیل ایجاد خسارت کرده نشان می دهد دبی آب رودخانه منطبق با پل های تعبیه شدن بر روی آن نیست.

معاون بحران وزیر کشور افزود: در چنین مواقعی با بروز یک سیل دریچه پل به وسیله یک تنه درخت مسدود و سیل به حاشیه رودخانه هدایت می شود و به ساختمان های اطراف آسیب وارد می کند.

وی با ذکر اینکه اگر تهران سیل جاری شود مدیریت آن سخت است مثال زد: امسال یک ساختمان در تهران فروریخته و 17 کارگر زیر آوار گرفتار شدند که رها سازی این افراد چهارروز طول کشید با این اوصاف در صورت بروز بلایای طبیعی چگونه می توان مشکل را رفع کرد.

نجار با تاکید بر ضرورت اختصاص زود هنگام اعتبارات بخش مدیریت بحران اظهار کرد: همانگونه که هنگام بروز بحران باید با شتاب برنامه ریزی و مدیریت کرد باید با همین حساسیت اعتبارات این حوزه سریع به آن تزریق شود.

وی گفت: از محل مواد 10 و 12، 10 هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه های آبیاری نوین به وزارت جهاد کشاورزی، 10 هزار میلیارد ریال برای امداد رسانی در حوادث به جمعیت هلال احمر و هشت هزار میلیارد ریال برای رفع برخی مشکلات مربوط به تنش آبی کشور به وزارت نیرو و دو هزار میلیارد ریال برای جداسازی آب های فضای سبز از آب شرب اختصاص داده شد.

دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران روز دوشنبه با حضور معاون وزیر کشور، استانداران همدان و کرمانشاه و اعضای ستاد بحران شش استان غربی کشور به میزبانی همدان برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.