چین و آمریکا در دومین نشست رایزنی های دوجانبه در خصوص مبارزه با تروریسم که در پکن برگزار شد، تاکید کردند اطلاعات مربوط به مبارزه با این پدیده شوم را بین یکدیگر مبادله خواهند کرد.

مبارزه با تروریسم چین و آمریکا را به هم نزدیکتر کرد

به گزارش ایرنا، اگرچه چین معتقد است آمریکا در مبارزه با تروریسم رویکرد و استانداردی دوگانه را دنبال می کند اما با توجه به ریشه دار بودن این پدیده که چین هم خود را قربانی آن می داند گفت و گوهایی را با واشنگتن پی ریزی کرده است.
این گفت وگوها در حالی به مدت دو روز در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد که هر دو کشور خود را دو اقتصاد بزرگ جهان می دانند که باید با حاکمیت قانون و اطلاع رسانی متقابل مبارزه با تروریسم را تقویت کنند.
یکی از مسائل مهم مطرح شده در این نشست، موضوع حمله انتحاری در سومالی به سفارت چین بود که بر اثر آن یک چینی کشته و چهار مامور محافظ سفارت زخمی شدند.
وزارت خارجه چین نیز در خصوص این دیدار بیانیه ای منتشر کرد و یادآور شد که مقام های ارشد دو کشور مذاکرات مهمی در باره مبارزه با تروریسم داشته و نهایتا به توافق رسیده اند که این رابطه همکاری های خود را گسترش دهند.
در حالی که آمریکا مدعی مبارزه با برخی از گروه های تروریستی در خاورمیانه است، چین نگران نفوذ تکفیری ها در منطقه شمال غرب این کشور و جذب اویغورها توسط گروهی موسوم به «ترکستان شرقی» است.
چین جنبش تندرو ترکستان شرقی را علاوه بر خود، تهدیدی جدی برای جامعه بین المللی می داند که در منطقه خودمختار «ایغور»نشین در استان «سین کیانگ» فعالیت دارند.
نگرانی مقامات چینی به این خاطر است که آنان بیم دارند مبادا گروه ترکستان شرقی با شبکه های تروریستی از جمله القاعده و داعش در ارتباط باشند.
هر چند رسانه های چینی طی روزها و هفته های اخیر گزارش هایی مبنی بر وجود این ارتباط خبر دادند و به صراحت اعلام کردند که گروه «ترکستان شرقی» اویغورهای محلی را استخدام و آنان را برای پیوستن به گروه داعش به سوریه و عراق اعزام می کنند.
در مذاکرات مقامات چین و آمریکا در پکن همچنین طرفین اعلام آمادگی کردند که سومین دور از گفت و گوها و نشست مبارزه با تروریسم را نیز در آمریکا برگزار کنند اما زمان برگزاری نشست رایزنی مبارزه با تروریسم چین و آمریکا هنوز تعیین نشده است.
در این دور «چن گوا پینگ» معاون وزیر خارجه چین و «تینا کایدانو» هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا ریاست نشست را بر عهده داشتند.
دولت چین به تازگی اعلام کرد که قرار است با کارشناسان آمریکایی در باره برخورد با تهدیدهای جدید تروریستی شامل ساخت سلاح و بمب توسط تروریست ها و جلوگیری از دستیابی آنها به مواد منفجره خطرناک برای ساخت تسلیحات انفجاری گفت و گو شود.
دو کشور همچنین قصد دارند در باره تروریست های خارجی، تروریسم فرامرزی، اطلاعات مبارزه با تروریسم، کنترل مرزها، تامین مالی تروریست ها، تروریسم سایبری و افراط گرایی گفت و گو و راه های مقابله با این پدیده ها را مشترکا جستجو کنند.
طی سال های اخیر حملات خشونت بار و ناآرامی ها در مناطق «تبت» و «سین کیانگ» چین که محل سکونت اقلیت های مسلمان اویغور است، افزایش یافته و دولت چین متعهد شده است مجازات علیه آنچه آن را «تروریست های خشن» می نامد، افزایش دهد.
فعالیت های جدایی طلبانه و خشونتها در استان سین کیانگ طی 20 ماه گذشته بیش از 400 کشته بر جای گذاشته است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.