گروه فرهنگی/طیبه مروت - «روزی برای خبرنگار» عنوان برنامه‌ای بود که هفدهم مرداد همزمان با روز خبرنگار در تالار وحدت برگزار شد.

 دولت باید از رسانه داری بپرهیزد

در‌این مراسم که به بهانه بزرگداشت مقام خبرنگار برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع استادان رسانه و خبرنگاران حاضر شدند و به‌ایراد سخن پرداختند.

 

  از رفتارهای پوپولیستی حذر کنید

حسین انتظامی در ابتدای ‌این مراسم با تبریک روز خبرنگار، به مسأله تشکلهای مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: تشکلهای مطبوعاتی می‌توانند به طراحی راه حل مسایل حقوقی و رفاهی خبرنگاران بپردازند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه رسانه، هرچه تشکلها غیر سیاسی تر باشد، بهتر می‌تواند به حل مشکلات حقوقی روزنامه‌ها و روزنامه نگاران و مسایل رفاهی بپردازد.  وی از روزنامه نگاران خواست تا «کیسه شن» دعواهای سیاسی احزاب نباشند.

انتظامی همچنین از رسانه‌ها خواست تا ضمن پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، از روشهای پوپولیستی برای حل مشکلات رفاهی خبرنگاران بپرهیزند.  وی تأکید کرد: استفاده از روشهای غیرپوپولیستی در رفع مشکلات حرفه‌ای، به نفع رسانه‌ها و روزنامه نگاران است.  انتظامی در ادامه آزادی مطبوعات را محور سخنان خود قرار داد و گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات باید توسط دولت مد نظر قرار گیرد؛ زیرا آزادی بیان ابزار کار رسانه و از ملزومات حقوق شهروندی است.

 

 به روزنامه نگاران میدان بدهیم

در ادامه مراسم، علی جنتی به ‌ایراد سخن پرداخت و با بیان ‌اینکه رسانه با سرعت
 شگفت انگیزی در حال پیشرفت است، گفت: رسانه‌ها سبک زندگی جامعه را دگرگون کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به خطر افراط و تفریط در عرصه رسانه اشاره کرد و افزود: در صورت خروج از دامنه اعتدال، با هویت دینی و ملی خود بیگانه می‌شویم و دیکته دیگران را می‌پذیریم یا از سر تعصب کورکورانه مانع انتقال اطلاعات می‌شویم و در ‌این مسیر نابود می‌شویم.  وی با بیان ‌اینکه ‌این دو روش در دنیای امروز مردود است، گفت: آنچه ما به دنبال آن هستیم، «اعتدال» و پاسداری  از فرهنگ ملی است.  جنتی تأکید کرد: می‌خواهیم فضای باز رسانه‌ای حاکم شود تا همراه با تحولات جهان پیش برویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از تمسک صرف به الگوهای سنتی در فضای ارتباطات تصریح کرد: در دنیای امروز دیگر الگوی سنتی اطلاع‌رسانی توسط دولتها پاسخگو نیست و ملتها از طریق شبکه های اجتماعی و شبه دولتها حرف اول اطلاع‌رسانی را می‌زنند. وی قدرت مردم در اطلاع‌رسانی را یکی از مهمترین ابزارهای جنگ نرم عنوان کرد و افزود: رسانه از بنیانهای مهم جنگ نرم است.

جنتی همچنین از اهمیت دیپلماسی رسانه گفت و ‌اینکه در دنیای امروز چهره‌ای از ما ساخته شده است که برای تغییر آن وجهه باید از دیپلماسی رسانه استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: میدان دادن به
 روزنامه نگاران گام مهمی است که باید جدی مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی درباره اهمیت فضای مجازی نیز گفت: در ‌این فضا هر ملتی که خود تولیدکننده است و به اقتضائات روز آگاه باشد، پیشرو خواهد بود.

 

  شادی ضرورت انکار ناپذیر دنیای مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت وجود نشاط در مطبوعات اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در فضای رسانه‌ها زمینه اظهار نظر و آزادی بیان وجود نداشته باشد، جامعه به سمت دیکتاتوری پیش خواهد رفت.

جنتی،  به وجود آزادی مطبوعات در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: دولت باید تلاش کند تا‌این بند قانون اساسی برای رسانه‌ها اجرا شود.

وی همچنین ‌این آزادی را مستلزم رعایت اخلاق حرفه‌ای و نگرش مسؤولانه روزنامه‌نگاران دانست و تأکید کرد: رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی باید خطوط قرمز را که در قانون اساسی ذکر شده که مهمترین آنها رعایت موازین اخلاقی، دینی و امنیت ملی است، به عنوان میثاق مطبوعات کشور
مد نظر قرار دهند. وی ابراز داشت: ولایت فقیه یکی از مهمترین میثاق هایی است که جامعه مطبوعاتی باید آن را بپذیرد.

جنتی در ادامه، رسانه‌ها را از طرح مسایل چالش برانگیز که جنبه عمومی ندارند، برحذر داشت و گفت: محل طرح‌ این‌گونه مسایل در نشریات تخصصی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:
 بی توجهی به اخلاق حرفه‌ای در برخی رسانه‌ها دیده می‌شود که زیبنده جامعه ما نیست.

 

  امنیت شغلی روزنامه نگاران و مسأله‌ای به نام توقیف!

وی گفت: امور نظارتی بر مطبوعات باید برعهده رسانه‌ها گذاشته شود. در‌این صورت دولت در برابر رسانه‌ها قرار نمی گیرد.

جنتی افزود: در لایحه جدید برای قانون مطبوعات به ‌این نکته توجه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ‌اینکه دولت باید از رسانه داری بپرهیزد، کند از اعطای بیش از 3000 مجوز در دو ساله اخیر به بخش خصوصی خبر داد و افزود: توجه به خصوصی‌سازی مطبوعات در اصل 44 قانون اساسی آمده است و به همین منظور تلاش می‌کنیم تا صدور مجوز بخش دولتی را قطع کنیم. جنتی در بخش دیگری از سخنانش به مسأله تخلفات رسانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سه مرجع وزارت ارشاد، قوه قضاییه و هیأت نظارت بر مطبوعات بر تخلفات رسانه‌ها نظارت می‌کنند و رأی صادر می‌کنند که در مکاتبه با رئیس قوه قضاییه خواستار واگذاری‌این امر به هیأت نظارت بر مطبوعات شده‌ایم.

وی توقیف یک رسانه را راه حل قطعی و نهایی برخورد با جرایم مطبوعاتی ندانست و خواستار یافتن یک راه حل اساسی برای حل ‌این‌گونه مشکلات شد تا امنیت شغلی خبرنگاران تهدید نشود.

 در ادامه مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی او به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.