مسوول کارگروه نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه در راستای کاهش مصرف آب و احیای این دریاچه به آبیاری نوین مجهز می شود.

بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه به آبیاری نوین مجهز می شود

به گزارش قدس آنلاین، احمدرضا عبداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی از جمله مهمترین مشکلات به منظور احیای دریاچه ارومیه است که در راستای بهبود این وضعیت، برنامه ریزی های قابل توجهی در ستاد احیای دریاچه انجام شده است.

وی اضافه کرد: یکی از این برنامه ریزی ها، تبدیل آبیاری های سنتی و غرقابی به نوین است که در این راستا سه هزار هکتار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این نوع آبیاری مجهز شده اند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز 13 هزار هکتار در دست اجرا داریم که آبیاری در آنها به آبیاری نوین تبدیل می شود.
عبداللهی اظهار امیدواری کرد که باتوجه به تسهیلات ارائه شده از سوی دولت به کشاورزان برای اجرای طرح های آبیاری نوین، این امر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محقق شده و شاهد کاهش مصرف آب در این حوضه باشیم.
مسوول کارگروه نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه از اجرای مزرعه های تحقیقاتی برای سنجش تاثیر استفاده از آبیاری های نوین در کشاورزی در حوضه دریاچه خبر داد و گفت: به همین منظور، مزرعه تحقیقاتی با وسعت حدود 110 هکتار در میاندوآب راه اندازی شده که آبیاری تحت فشار در آن انجام می شود.
وی افزود: با اجرای این طرح، میزان آب مصرفی در این مزرعه 40 درصد کاهش یافته است.
استفاده از آبیاری تحت فشار در سالهای اخیر در کشورهای مختلف دنیا مرسوم شده و در ایران نیز در این سالها برنامه ریزی های لازم برای اجرای این نوع آبیاری تمهید شده است.
پذیرش سهم 85 درصدی دولت در اجرای این نوع آبیاری از جمله این تسهیلات است که البته در کنار آن، دولت 15 درصد سهم کشاورز را نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.