قدس آنلاین - چهارمین جلسه کمیته آموزش و فرهنگ زیست محیطی کارگروه اجرای و اضطرابی کاهش آلودگی هوا و گردو غبار خراسان رضوی صبح امروز در اداره محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد.

حفاظت از محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی دانش آموزان است

به گزارش قدس آنلاین ،در این کارگروه که بنا بود طرح جامع فرهنگ سازی محیط زیست در خصوص آلودگی هوا به بحث و بررسی گذاشته شود,عنوان شد که نیاز به طرح جامع مجزا نیست بلکه جمع بندی  طرح ها و برنامه های دستگاه ها در خصوص فرهنگ سازی و ارایه به مشاور جهت اجرا مکفی است.

علاوه بر این قرار شد صدا و سیمای خراسان رضوی با تاکید بر بحث آلودگی هوا و نیز زیر نویس هشدارها همکاری بیشتری با این کمیته و محیط زیست داشته باشد .

در این نشست البته تصریح شد  از آنجائیکه اعلام هشدارها و آموزش های محیط زیست کاری عام المنفعه است صدا و سیما نه در قالب تبلیغ و دریافت هزینه بلکه در قالب خبر به اطلاع رسانی بپردازد.

اما آنچه مورد اتفاق نظر همه دستگاه های حاضر بود تاکید بر آموزش حفاظت از محیط زیست از کودکی به وسیله آموزش و پرورش و مهدکودکها بود.

همچنین پیشنهاد شد دانش آموزانی جهت حفاظت از محیط زیست  آموزش داده شوند و  به انتقال اطلاعات خود به سایر دانش آموزان بپردازند و معلمان را نیز نسبت به این مبحث حساس کنند که گفته شد این موضوع با وجود یک میلیون 200 هزار دانش آموز و 80 هزار فرهنگی بازخورد مناسبی در جامعه بر جای خواهد گذاشت.

در این جلسه علاوه بر این تاکید شد که نه تنها دانش آموزان و کودکان بلکه مسوولین شهری نیز نیازمند آموزشند.

دکتر دانش رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه فردوسی در این خصوص اظهار داشت : نباید نگاهمان در مورد آموزش حفاظت از محیط زیست تنها آلودگی هوا باشد.

وی افزود: ما چطور به کودکانمان از مضرات آلودگی هوا بگوییم وقتی مسوولان شهری اقدام به برج سازی می کنند و جلوی ورود هوا را می گیرند؟

در این جلسه همچنین با اشاره به وسایل  نقلیه آلوده کننده هوا بیشترین این وسایل را دولتی عنوان کردند  که باید توسط دستگاه های دولتی مورد توجه و تعویض قرار گیرند.

علاوه بر این  در قالب پیشنهاد عنوان شد  که صنایع را در خصوص  حفظ محیط زیست آموزش داده و در صورت رعایت  دستورکارهای تعیین شده برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست برای آنها امتیازهایی از قبیل کاهش مالیات در نظر بگیرند.

از تاکیدات دیگر در این جلسه بحث اطلاع رسانی به مردم در زمینه  نتایج منفی آلودگی هوا یا محیط زیست آلوده به مردم و حساس کردن آنها نسبت به هوای آلوده  و به صورت ملموس بود.

پیشنهاد دیگر استفاده از نرم افزار آسمان آبی برای گوشی های اندروید جهت اطلاع رسانی به موقع در خصوص وضعیت آلودگی هوا در هر منطقه از شهر مشهدبود.

 در این جلسه تصریح شد  شهروندانی که در راستای مبارزه با آلودگی هوا از فضای سبز خود محافظت و مراقبت می کنند مورد تشویق واقع شوند.

علاوه بر این  نگاه کارگران خدمات شهری به درختان و گیاهان به عنوان دشمنان  نظافت شهر  مورد انتقاد قرار گرفت و پیشنهاد شد شهرداری طی برگزاری کلاس های ویژه به آنها آموزش های لازم را بدهد تا با طبیعت مهربان تر باشند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.