وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دفاع است و ما همیشه در راهبردها، ساختارها و تجهیزاتمان حتی نگاه تهاجمی نداریم.

دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران دفاعی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار دفاعی ایرنا، این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان روز دوشنبه در اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی که در این وزارتخانه برگزار شد عنوان کرد.

وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی یک نگاه دفاعی است و این نگاه دفاعی به طور طبیعی بایستی عنصر پایه ای آن عامل بازدارندگی باشد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرهای مسلح اظهارداشت:بحث بازدارندگی به این معنی است که دشمنان ما به خود اجازه ندهند که بخواهند اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام بدهند و اگر اقدامی صورت دادند ما به ازای آن اقدامی انجام دهیم تا آنها را از تکرار اقدام یا استمرار اقدام خود پشیمان کنیم.
سردار دهقان در ادامه با تشریح جایگاه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مجموعه اداری کشور و نقش این وزارتخانه تصریح کرد، ما به عنوان وزارت دفاع از یک طرف عضوی از دولت و از طرف دیگر عضوی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستیم، یعنی ما هم در دایره دستگاه های اجرایی دولتی و هم در دایره نیروهای مسلح به معنی یک مجموعه از این نیروها تعریف می شویم.
وی افزود: ما به عنوان وزارت دفاع ماموریت اصلی پشتیبانی از نیروهای مسلح را در حوزه های خدمات، مهندسی، حقوقی، تحقیق و پژوهش و تولید برعهده داریم تا نیروهای مسلح قادر باشند ماموریت های خود را در مواجهه به تهدید و تامین امنیت ملی به نحو احسن و شایسته انجام دهند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد، وزارت دفاع به عبارتی از یک مفهوم نهایی اجزای ماموریت خودمان را دریافت می کنیم و آن مفهوم تامین امنیت در سطح ملی و بعضا' در سطوح انتظامی، اجتماعی و در کلیت بحث دفاع و امنیت ملی است.
سردار دهقان با بیان اینکه امروز نظام بین الملل در حالت گذار است و دیگر با یک نظام مستقری که بر روابط بین کشورها و هویت های سیاسی آنان حاکم باشد دیگر شاهد نیستیم اظهارداشت: بعد از فرو پاشی نظام دو قطبی امروز دیگر شاهد یک نظام جهانی جایگزین نیستیم.
وزیر دفاع تصریح کرد، استکبار جهانی همواره درصدد است تا جمهوری اسلامی را در چارچوب جغرافیای خود محصور و باعث میرایی ایران در جامعه بین الملل شود و در این راه از هیچ اقدامی نظیرناامنی داخلی، ترور، کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه فروگذار نکرده است.
دهقان یادآورشد:این درحالیست که طرف پیروز یعنی جمهوری اسلامی با تکیه بر اعتقادات اسلامی و رهبری امام (ره) و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری به توفیقات بسیار زیادی دست یافته و توطئه و مکر آنان را خنثی کرده است.
وی با اشاره به اینکه در دهه گذشته جمهوری اسلامی با اقدامات گسترده ای از سوی بدخواهان اسلام و کشور روبرو بوده است، اظهارداشت: می توان در این زمینه به اشغال افغانستان و عراق به بهانه 11 سپتامبر و تلاش برای نفوذ در مرزهای جمهوری اسلامی ایران و سپس راه اندازی جریان های تکفیری با هدف انهدام ظرفیت های انسانی و پتانسیل های انقلابی ملت های مسلمان و زیرساخت های مادی آنان از تبدیل جریان های اسلامی به طوفان عظیمی که می رفت طومار نظام استکبار در هم پیچد، جلوگیری کنند یادکرد.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد، امروز در عراق، سوریه و یمن جریان های تکفیری – صهیونیستی با همراهی نظام سلطه و حمایت برخی دولت ها نظیر عربستان سعودی، جنایت های بی شماری مرتکب می شوند و در این تراژدی هولناک، چشم و گوش و زبان همه سردمداران حقوق بشر کور و کر و لال شده است.
سردار دهقان در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز از امنیت و ثبات قابل قبولی در منطقه برخوردار است، گفت: نیروهای مسلح در مواجهه با تهدیدات در حال تغییر، با حفظ بازدارندگی هرگونه اقدام علیه کشور را با شکست مواجه خواهند ساخت.
وی یادآور شد، ظرفیت ها و زیر ساخت های تحقیقاتی و تولیدی در وزارت دفاع این امکان را فراهم آورده که هر نیازی در زمینه دفاعی و هر الزامی که در اثر تحولات منطقه ای به وجود می آید را با رویکردی کاملا بومی و هوشمندانه پاسخ دهد.
وزیر دفاع افزود: اکنون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قادر است در کوتاه ترین زمان، بالاترین امکان را برای مقابله با تهدیدات فراهم کند.
وی گفت: در زمان حاضر وزارت دفاع با در نظر گرفتن فضای اقتصادی کشور و کوتاه کردن فاصله ایده تا تولید، چابک سازی و توانمندی در نظام مدیریتی را افزایش و همه تلاش خود را برای ارتقای کارآمدی نیروهای مسلح به ویژه در زمینه تسلیحاتی به کار گیرد.
سردار دهقان تاکید کرد: توانمندی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صرفا دفاعی و در خدمت صلح، ثبات و امنیت منطقه است و دیپلماسی دفاعی در این عرصه فعال و پویا درحال نقش آفرینی است.
وی گفت: باید رابطه دولت و مجلس یک رابطه تعاملی و بدون تنش و معامله گری باشد و دولت یک پیکره واحد است و مجلس با ایجاد بسترهای مناسب، نقش مهمی در حمایت از دولت دارد و دولت و مجلس هر دو مکمل یکدیگر و هیچ کدام بدون دیگری قادر به انجام وظایف خود نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.