معاون درمان وزارت بهداشت از برنامه جدید این وزارتخانه جهت نظارت بر اقدامات در حال انجام در حوزه درمان خبر داد و با تاکید بر ضرورت اصل استمرار سازمان یافته در امر نظارت، گفت: نظارت‌های مقطعی و کوتاه نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند.

نظارت دولتی، انتظارات وزارت بهداشت را برآورده نکرد

دکتر محمد آقاجانی در گفت‌وگو باایسنا،درباره برنامه نظارتی جدید این وزارتخانه با توجه به اجرای برنامه‌های حوزه درمان در قالب طرح تحول نظام سلامت و رسیدن آنها به مرحله‌ای از ثبات، گفت: یک برنامه منظم نظارتی از ابتدای طرح تحول نظام سلامت داشتیم که هم توسط دانشگاه‌ها و هم توسط ستاد طرح تحول نظام سلامت انجام می‌شد.

 

آقاجانی با بیان اینکه در اسفند و بهمن ماه سال گذشته نیز برنامه نظارتی ویژه و فشرده‌ای اجرا کردیم، افزود: نتایج آن نظارت گسترده را که توسط ناظرین خبره انجام شد، در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم تا جهت اصلاح مسیر تحول سلامت از آن بهره‌مند شوند. همچنین در امتداد مسیر نظارت‌ها، علاوه بر ادامه نظارت‌های ستادی، نظارت‌های دانشگاهی نیز کماکان ادامه دارند.

 

 

طراحی سیستم غیردولتی برای نظارت بر درمان

 

 

وی با تاکید بر اینکه در زمینه نظارت بر درمان به این میزان از نظارت قانع نیستیم، گفت: فکر می‌کنیم برای نظارت بر امر درمان خصوصا در بیمارستان‌ها نیاز به یک جایگاه غیردولتی هم داریم. به همین جهت در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک جایگاه غیردولتی که بتواند با آزادی عمل بیشتری در حوزه نظارت بر درمان اقدام کند، هستیم.

 

آقاجانی افزود: طراحی این برنامه انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک علاوه بر مسیرهای معمولی در حوزه نظارت که در حال حاضر به صورت عادی و سنتی هم از سوی وزارت بهداشت و هم از سوی دانشگاه‌ها انجام می‌شود، بتوانیم این جایگاه غیردولتی را هم فعال کنیم تا نظارت‌های ما قدری رنگ و بوی غیردولتی به خود گیرد. البته باید صبر کرد تا این مجموعه آماده شود و بتوانیم آن را به طور کامل ارائه کنیم.

 

 

نوید وزارت بهداشت به بخش غیردولتی

 

 

معاون درمان وزارت بهداشت، افزود: نوید می‌دهم که گرایش ما در آینده نزدیک در زمینه نظارت بر حوزه درمان، به سمت استفاده از ابزارهای غیردولتی، جهت بهبود این نظارت‌ها است. در حال حاضر جزئیات و سازوکار این اقدام در حال شکل‌گیری است و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم در مورد آن اظهارنظر بیشتری کنیم. برای بیان جزئیات آن باید صبر کرد تا همه ابزار و امکانات مربوطه فراهم شود.

 

 

امکانات وزارت بهداشت بر ای نظارت محدود است

 

 

آقاجانی با بیان اینکه تا به امروز نظارت‌های مردمی کمک بسیاری به وزارت بهداشت کرده است و بنابراین به دنبال توسعه آن هستیم، تاکید کرد: علاوه بر نظارت‌های متداول مردمی، به دنبال سازوکار نظارت غیردولتی هستیم. در حال حاضر سیستم نظارت دولتی نتوانسته انتظارات کامل را برآورده کند. البته همکاران در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها تلاش بسیاری می‌کنند اما امکانات ما برای نظارت بسیار محدود است.

 

وی افزود: در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها دو الی سه نفر در حوزه نظارت بر درمان فعال هستند؛ این در حالیست که ما با موسسات متعدد تشخیصی، بیمارستان‌ها، مطب‌ها، مراکز جراحی محدود و ... مواجه هستیم و به هیچ عنوان نظارت بر درمان در یک استان و صدها موسسه، با دو الی سه نفر نیروی کارشناسی نظارتی آن هم در یک سازوکار دولتی و با امکانات محدود امکان‌پذیر نیست.

 

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد که به همین علت در حال طراحی سیستمی برای گسترش این نظارت هستیم؛ به طوری که منابع جدیدی برای نظارت تعریف کنیم به گونه‌ای که نیازمند منابع دولتی نباشد و همچنین بتوانیم از بند محدودیت‌های دولتی که انجام همه کارها را بسته و مقید به مقررات دست‌وپاگیر می‌کند، آزاد کرده و از یک سازوکار غیردولتی جامع با منابع جدید، با سازوکار و با کارشناسان غیردولتی در حوزه نظارت بر درمان استفاده کنیم.

 

 

با نظارت مقطعی و کوتاه نمی‌توان تحول ایجاد کرد

 

 

آقاجانی با تاکید بر ضرورت اصل استمرار سازمان یافته در نظارت ابراز امیدواری کرد که که با این سازوکار بتوان نظارت‌های وزارت بهداشت در حوزه درمان را مستمر کرد و افزود: چرا که ما به نظارت مستمر نیاز داریم و نمی‌شود در دو ساعت به یک بیمارستان رفت و در آنجا تحول ایجاد کرد. نظارت‌های گاهگاهی، مقطعی و کوتاه نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند. بنابراین ما به نظارت‌های مستمر با افراد و کارشناسان مسلط، زمان کافی و تکرار این نظارت‌ها به صورت سازمان یافته و متکی به IT و ... نیازمند هستیم.

 

 

استفاده از سازوکار غیردولتی در امر نظارت بر درمان جهت کیفی‌تر کردن نظارت‌ها

 

 

وی با بیان اینکه این موضوعات و بسیاری از نکات دیگر ما را بر آن داشته که علاوه بر نظارت‌های دولتی به فکر استفاده از سازوکارهای غیردولتی جهت گسترش و ساماندهی و کیفی‌تر کردن نظارت‌ها باشیم، اظهار کرد: زمانی که این مجموعه تکمیل شود جزئیات بیشتر آن را اعلام خواهیم کرد.

 

 

استفاده از ظرفیت انجمن‌ها و سمن‌ها جزیی از برنامه نظارتی جدید است

 

 

آقاجانی در پاسخ به اینکه آیا در این طرح از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های علمی - تخصصی نیز استفاده خواهد شد؟، گفت: حتما این کار را انجام خواهیم داد. اتفاقا یک جزء از این سازوکار غیردولتی، استفاده از کارشناسانی است که در انجمن‌های علمی و تخصصی فعالیت می‌کنند و همچنین سازمان‌های مردم نهادی که در این حوزه فعالیت دارند. بنابراین ما از توان آنها در حوزه نظارت بر درمان بهره خواهیم برد. امیدواریم این سازوکار به امر نظارت بر درمان کمک کند؛ چراکه ما از همه پتانسیل‌های کشور در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.