گروه میهن   - حسین پورحسین - ۵۰۰ نفر از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زیارت بارگاه منور علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، مشرف شدند.

 پایتخت معنوی ایران باید مورد توجه همه کشورهای اسلامی قرار گیرد

آنها همچنین از باغ گیاه‌شناسی شهرداری مشهد بازدید کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت: نامگذاری شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام رویداد بسیار مهمی است و بدون تردید مشهد مقدس یکی از بزرگترین مراکز مذهبی و معنوی جهان اسلام است.

دکتر علاء‌الدین بروجردی، با بیان اینکه باید از همین امروز برای برگزاری اجلاسهای مهم اسلامی و فرهنگی برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی کنیم، اظهار داشت: باید به طور گسترده‌ای در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت داشته و مراجع ذی‌صلاح در تلاش هستند این اتفاق مبارک در پایتخت معنوی و بارگاه منور ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) باید تأثیرگذاری ارزشمند و سازنده‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام  در سال 2017 و پایتخت معنوی ایران باید مورد توجه بیشتری در بین کشورهای اسلامی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به مسأله حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و در این رابطه اظهار داشت: به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مسأله حاشیه شهر مقدس مشهد ورود پیدا کرده‌ایم و در شورای تأمین استان هم شرکت کرده و وزیر کشور و معاون ایشان هم آمده‌اند و توضیحاتی داده‌اند، اما می دانیم که این وضعیت به هیچ عنوان در شأن پایتخت معنوی کشور نیست.

وی ادامه داد: باید این مسأله را به طور جدی حل کنیم و این کلانشهر باید بتواند به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام الگوی مناسبی برای کلانشهرهای جهان باشد.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: روزنامه قدس اهتمام ویژه‌ای به رویدادهای جهان اسلام دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم موسوی‌نژاد با اعلام اینکه اجلاس جهانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) هر چهار سال فراخوان می دهد، عنوان کرد: 130 کشور جهان در این اجلاس مشارکت داشته‌اند و مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این کشورها نمایندگی رسمی دارد و هر چهار سال مجمع عمومی و بین‌المللی برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان و شخصیتهای ارزشمندی از جمله دکتر مالکی، نعیم قاسم جانشین حزب‌ا... لبنان، معاون رئیس‌جمهور افغانستان و شخصیتهای ارشد و برجسته شیعه در این جمع حضور دارند، گفت: طی ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم، ایشان نقشه راه را برای مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) روشن کرده و چراغ راه قرار داده اند و اکنون هم بیش از 500 نفر از پیروان اهل بیت (ع) از سراسر جهان از علما، روحانیون، حقوقدانان و نایب رئیس مجلس اعلای عراق و برخی نمایندگان کشورهای اسلامی به زیارت آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) آمده‌ایم تا از برکات آن بهره‌مند گردیم.

وی ادامه داد: در هر همایشی زیارت آقا امام رضا(ع) از اولویتهای نخست مجمع جهانی اهل بیت (ع) است.

در این بازدید شهردار مشهد و در جمع میهمانان خارجی با تأکید بر اینکه همه ساله بیش از دو میلیون زائر از کشورهای اسلامی برای زیارت مرقد مطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) به مشهد مقدس سفر می‌کنند، گفت: مشهد مقدس افتخار میزبانی 25 میلیون زائر از سراسر کشور را دارد و این شهر به برکت بارگاه نورانی امام رضا(ع) از جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام برخوردار است.

سید صولت مرتضوی در حاشیه این بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه مشهد متعلق به جهان اسلام است، افزود: این شهر را باید به عنوان کلانشهری ملی به شمار آوریم و منابع و اعتبارات ملی باید به سوی این کلانشهر که زیارتگاه شیعیان جهان است هدایت شود تا همه زائران و مجاوران بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

وی با اظهار تأسف از اینکه سهم شهرداری مشهد و استان در حد و اندازه این کلانشهر نیست،  گفت: فارغ از جایگاه و رتبه کشوری باید اعتبارات در حد و اندازه و گنجایش این شهر باشد، زیرا پذیرایی از افزون بر 30 میلیون زائر ایرانی و خارجی شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که باید در حد ملی به آن پرداخته شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه دولت و مجلس و مسؤولان بلندپایه کشور باید متناسب با نیازهای شهر اعتبارات مناسبی را اختصاص دهند، اظهار داشت: بافت فرسوده، حمل و نقل عمومی، نیازمندی به فضای سبز و حل مشکلات ترافیکی و ده‌ها مورد دیگر از جمله مواردی است که شهرداری مشهد با آن سر و کار دارد و این نیازها نه تنها برای شهروندان مشهدی، بلکه برای همه زائران آقا امام رضا(ع) که از سراسر کشور به مشهد وارد می‌شوند و زائران و مسلمانان دیگر کشورها که به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) می‌آیند، دغدغه شهرداری مشهد را صد چندان می‌کند و باید مسؤولان کشوری نگاه ویژه‌ای به مشهد مقدس داشته باشند.

وی درباره مشکلات و معضلات حاشیه شهر مشهد هم عنوان کرد: مدیریت شهری شهرداری مشهد از سالیان گذشته در مورد مسایل عمرانی، خدماتی، فرهنگی و دیگر نیازهای حاشیه شهر مشهد دغدغه جدی داشته است و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع در تصمیم‌گیری‌ها و  مسایل عمرانی حاشیه شهر پیوست فرهنگی به طور جدی عملیاتی و به اجرا گذاشته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.