قدس آنلاین: مدیر دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد، از انجام طرح «سامانه دیده بان سبز» ویژه آموزش های شهروندی جهت ارتقای آگاهی آنها در راستای مقابله با انواع آلودگی های محیط زیست در مشهد خبر داد.

انجام طرح «سامانه دیده بان سبز» برای شهروندان مشهدی/ مشهد؛ کانون مبانی علمی پژوهشی محیط زیست با رویکرد دینی است

به گزارش قدس آنلاین، محمد پذیرا گفت: مشهد کانون مبانی علمی پزوهشی محیط زیست با رویکرد دینی است.

وی با انتقاد از فقدان تعامل علمی با سازمان های دولتی در راستای عملیاتی شدن پژوهش های کاربردی افزود: دانشگاه های مختلف مشهد از جمله فردوسی، پتانسیل علمی بسیاری محسوب می شوند که تحقیقات و پژوهش های مختلفی را در زمینه های گوناگون بخصوص رفع آلودگی های مختلف شهری انجام می دهند اما متاسفانه این تحقیقات به مرحله عملیاتی نمی رسد.

به گفته او برخی از آلودگی ها مانند هوا از تصمیم گیری های شخصی فراتر است در حالی که برخی از آلودگی ها از جمله نور و صوت نه تنها در جامعه به عنوان پدیده ای نوظهور محسوب می شوند بلکه از طریق ارتقای میزان آگاهی مردم کاهش پیدا می کنند؛ به عنوان مثال عدم استفاده از چراغ هایی که چشم را اذیت می کند می تواند در کاهش آلودگی های نوری موثر باشد و عدم بوق زدن در مکان هایی مانند بیمارستان ها می تواند در کاهش میزان آلودگی صوتی مثمرثمر باشد.

مدیر دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد با ابراز خرسندی از انجام طرح «سامانه دیده بان سبز» که با همکاری شورای حل اختلاف در محلات مختلف مشهد صورت گرفته است تصریح کرد: بازدید ائمه جماعت از این دفتر و دستگاه های سنجش آلودگی های هوای مشهد می تواند رویکردی دینی علمی داشته باشد و باعث جریان سازی آموزشی در میان مردم از طریق حضور در مساجد به منظور فریضه مهم و معنوی نماز جماعت باشد.

پذیرا توجه به کاهش آلودگی هوا را در صدر فعالیت های شهرداری دانست و تاکید کرد: همزمان با دهه کرامت، مبارزه با  آلاینده های زیست محیطی در مشهد به صورت جدی تر آغاز شده است و در این راستا فعالیت هایی از جمله تهیه نقشه آلودگی صوتی جهت سنجش میزان این نوع آلودگی در مناطق مختلف مشهد و نظارت 25 تیم از گشت های مشترک دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد و پلیس راهور انجام می شود.

به گفته این مقام مسوول در 4 ماهه نخست سال جاری 760 مورد تخلف از طریق گشت های ویژه نظارتی در مشهد اعمال قانونی شدند و مرحله اول این نظارت ها از مراکز درمانی و بهداشتی (که عمدتا قوانینی مانند بوق زدن ممنوع جهت جلوگیری از آلودگی صوتی در بیمارستان ها وجود دارد) آغاز شده است.

او بیان کرد: به طور کلی، آلودگی صوتی و نوری، آسیب های جدی به سلامت شهروندان وارد می کند که از آن جمله می توان به افزایش میزان دعوا در تصادفات اشاره کرد که البته علت آن نیز میزان بالای دی اکسید کربن در هوا است و می تواند ایجاد خستگی را برای شهروندان داشته باشد که نهایتا به ایجاد دعوا می انجامد.

مدیردفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد، افتتاح رسمی مرکز پالایش آلاینده های زیست محیطی مشهد را در سال گذشته آغازگر فعالیت های بهتری در راستای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی در این کلان شهر کشور دانست و افزود: وضعیت هوای مشهد در 156 روز گذشته تاکنون به صورتی بوده است که مشهد 127 روز هوای سالم، 21 روز وضعیت هشدار و 8 روز هوای پاک را گذراننده است گرچه وضعیت هشدار دهنده آلودگی هوای مشهد در نیمسال دوم بیشتر می شود.

به گفته این مقام مسوول، ایران ششمین کشور جهان در تولید گازهای گلخانه ای است و در صورت عدم توجه به کاهش آلودگی های مختلف در این کشور، باید سرمایه غیرقابل باوری را به کشورهای موفق در کنترل آلودگی های زیست محیطی مانند سوئد تحویل داده شود تا تکنیک ها و تجربه های موفق آنها به ایران وارد شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.