قدس آنلاین: مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در اولین روز از هفته دولت، از ساخت موفقت آمیز سرم های استاندارد لئوفیلیزه حاوی آنتی بادی ضدآنفلوآنزای H۹ و نیوکاسل به عنوان کنترل مثبت HI در آزمایشگاه مرکزی این اداره کل خبر داد.

ساخت سرم های استاندارد ضدآنفلوانزای پرندگان و بی نیازی از واردات آن

به گزارش قدس آنلاین، مجید روحانی نژاد اظهار داشت: این مهم به عنوان یک اقدام نوآورانه و در جهت تقویت قوه تشخیصی دامپزشکی استان و کشور می باشد و به مثابه گامی بلند در راستای بی نیازی کشور از واردات سرم های استاندارد انجام شده است.

 تبسم مردانی، کارشناس آزمایشگاه مركزي رفرانس اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي که به این فناوری دست یافته است در این باره اعلام داشت: آزمايشات سرولوژي به ميزان گسترده اي براي بررسي وضعيت گله هاي طيور در مورد بيماري هاي آنفلوآنزا و نيوكاسل مورد استفاده قرار مي گيرد.

 وی گفت: تا قبل از ساخت اين آنتي سرم هاي استاندارد، سرم های استانداردهاي خارجي بكار برده مي شد كه  استفاده از آنتي سرم هاي خارجي به اين منظور، بسيار هزينه بر بود و بنابراين در آزمايشگاه مركزي اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي، با استفاده از نمونه هاي سرمي فارم هاي مادر با تيتر هاي 9 و10 نيوكاسل و آنفلوآنزا (H9) (همانند تيتر استاندارد هاي سازمان جهانی بهداشت دام OIE) كنترل مثبت هاي لئوفيليزه با ماندگاري بالا تهيه و طي زمانهاي متوالي آنها را در هر مرحله مورد بررسي قرار داده شد.

وی اعلام داشت: بر اساس دستورالعمل سازمان OIE)) در زمينه تشخيص بيماري هاي نيوكاسل وآنفلوانزا آزمون HI به عنوان آزمون تشخيص سرولوژي ارجح معرفي شده است لذا  در اين زمينه استفاده از يك استاندارد مناسب و معتبر به عنوان كنترل مثبت در اين آزمايشات ضروري بوده و نتايج آن را قابل اطمينان مي سازد.

 مردانی خاطرنشان ساخت: بنابراين با توجه به حفظ تيتر در نمونه هاي لئوفليزه شده در طي دوره ي 2 ساله مورد بررسي، استفاده از آنها به عنوان استاندارد مثبت، معتبر مي باشد.

وی یادآور شد، تهيه اين استاندارد ها بسيار ارزان ونسبتا سريع مي باشد( با هزينه 50/1نمونه خارجي )و در عين حال كارايي لازم جهت اعتبار بخشيدن به تست مورد انجام را دارد و مي توانند در اختيار آزمايشگاههاي خصوصي و دولتي كشور قرار بگيرد، در حالي كه نمونه هاي خارجي بسيار گران قيمت است و دسترسي به آنها آسان نمي باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.