استاندار خراسان رضوی گفت : مشی معتدلانه دولت یازدهم تحرک اقتصادی در مسیر توسعه و امید را در خراسان رضوی رقم زده و به ارمغان آورده است.

مشی اعتدالی دولت تحرک اقتصادی در مسیر توسعه را در خراسان رضوی رقم زد
به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته دولت ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دولت تدبیر و امید در استان و نتایج حاصل از آن طی دو سال گذشته افزود : به مدد همدلی دستگاه های اجرایی و مشارکت نخبگان، اقشار مختلف مردم و بخش خصوصی در این مدت توفیقات ارزنده ای در حوزه های متعدد اعم از صنعت، معدن ، تجارت، کشاورزی و خدمات حاصل شد.

وی گفت : در این مدت با وجود تنگناهای اعتباری دولت بویژه در حوزه عمرانی که در نتیجه تحریم ها و جنگ نفت و غیره بروز کرد با تدابیر مناسب و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تمرکز بر درآمدهای مالیاتی، تخصیص اعتبارات عمرانی وضعیت مناسبی داشته است.
رشیدیان گفت : در این شرایط، سیاست دولت تحمیل فشار به واحدهای تولیدی موجود نبوده و نیست، بلکه در مقابل شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی در دستور کار قرار دارد.
وی مجموع اعتبارات استان در سال 93 را 12 هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اعتبارات خراسان رضوی، حدود شش درصد اعتبارات کل استان های کشور است که با وجود همه تنگناها در سال 93 نسبت به قبل از آن حدود 24 درصد رشد داشته است.
استاندار خراسان رضوی گفت : اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای این استان در سال 93 از منبع درآمد عمومی بالغ بر هشت هزار و 710 میلیارد ریال بود که در مجموع 64 درصد اختصاص یافت.
به گفته وی ، پنج هزار و 609 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی تخصیص یافته به استان برای اجرای چهار هزار و 768 پروژه استان بین دستگاه ها مبادله و هزینه شد.
وی عنوان کرد : امسال هم علی رغم ابلاغ اولیه با پیگیری های انجام شده اعتبارات تملک دارایی استان 26 درصد افزایش دارد.
استاندار خراسان رضوی در ادامه افزود : علاوه بر اعتبارات طرح های ملی استانی شده ، اعتبارات ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه در قانون بودجه سال 94 نسبت به سال 93 ، بیش از 47درصد رشد دارد .
وی گفت : هم اینک 751 پروژه از محل این اعتبارات با مجموع هفت هزار و 788میلیارد ریال به انجام رسیده و طی هفته دولت در استان بهره برداری می شود.
رشیدیان گفت : در کنار اقدامات عمرانی و انجام پروژه ها از محل اعتبارات ملی و استانی عمرانی ،در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی طی شهریور ماه سال 93 ، 131 پروژه با اعتبار هفت هزار و 230 میلیارد ریال برای این استان تعریف شد که باید طی سال های 93 و 94 به انجام می رسید.
به گفته وی ، از این میان 20 پروژه اواخر سال گذشته بهره برداری شد و مردم امروز از منافع و مزایای آن بهره مند می شوند و 88 پروژه دیگر پیشرفت 85 درصدی دارد.
استاندار خراسان رضوی گفت : در سال 94 هم 23 پروژه با اعتبار یک هزار و 720 میلیارد ریال باید به انجام برسد که در قانون بودجه سال 94 رقم تخصیص این اعتبار یک هزار و 530 میلیارد ریال لحاظ شده و با پیگیری های صورت گرفته مقرر گردید این موضوع اصلاح و کل این اعتبار تخصیص یابد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود همه مصادیق می توان با اتحاد، همدلی و همراهی مردم بر مشکلات موجود فائق آمد ، در این راستا رویکرد دولت در مشارکت با بخش خصوصی در تصمیم گیریهای کلان را که اقدامی مطلوب برای توسعه کارآفرینی در جامعه و بهبود محیط کسب و کار است در استان با جدیت دنبال کرده و می کنیم.
وی با اشاره به رشد منفی اقتصادی و سرمایه گذاری در کشورطی سال 92 گفت : این رشد در سال 93 مثبت شد و در خراسان رضوی حرکت همین سمت و سو را داشته است.
رشیدیان مشارکت بخش خصوصی در سیاست سازی و تصمیم سازی را عاملی موثر در تحرک چرخ توسعه نوآوری و کارآفرینی دراستان ذکر و عنوان کرد : پدیده ای که سرمایه را به ثروت تبدیل می کند، ایده های خلاق و در واقع کارآفرینی است که از این جهت خراسان رضوی قوی است و بیش از 90 درصد اقتصاد این استان در اختیار بخش خصوصی است.
استاندار خراسان رضوی گفت : در این مدت ضمن تلاش برای حمایت از بخش خصوصی و تامین نقدینگی و تسهیلات مورد نیاز با کمک بانک ها به منظور حفظ اشتغال موجود و رونق تولید تلاش شده با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی زمینه برای توسعه استان و ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری فراهم شود.

جذب 620 میلیون دلار سرمایه گذاری در خراسان رضوی طی سال 93
........................................................................................
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه طی سال 93 حدود 620 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان جذب شد ، گفت : پارسال بیشترین تعداد شرکتهای سرمایه گذاری طی سالهای اخیر درخراسان رضوی به ثبت رسید که به دلیل تحریمها مشکلاتی در خصوص انتقال سرمایه گذاری به داخل داشتند که امیدواریم برای سالجاری این مشکل رفع و شرایط متفاوت شود.
وی افزود: در عین حال 620 میلیون دلار سرمایه گذاری در قیاس با ظرفیتهای متنوع خراسان رضوی در بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری ناچیز است لذا باید فعالیتها در این حوزه توسعه یابد.
رشیدیان ادامه داد : طی این مدت در حوزه صادرات هم با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی با کمک بخش خصوصی نقشه راه صادرات استان مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شد.
وی تاکید کرد: در کنار جذب سرمایه گذاران خارجی، توسعه صادرات ، حفظ بازارهای سنتی شناسایی بازارهای جدید از جمله اولویت های استان در این حوزه می باشد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به صادرات یک میلیارد و 80 میلیون دلاری از این استان طی سال گذشته گفت: این میزان نسبت به سال 92 از رشد هشت درصدی برخوردار بود.
وی افزود : برای سال جاری هم با توجه به ظرفیت های قابل توجه استان برنامه ریزی شده حجم صادرات به 2،5میلیارد دلار برسد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به تردد سالانه بیش از 27 میلیون زائر داخلی و خارجی به این استان، گفت : توسعه گردشگری از جمله زمینه های رونق اقتصادی این استان است.
وی با بیان اینکه در کنار اثرات بارز اقتصادی ، توسعه گردشگری بر معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی کشور هم بسیار موثر است ،افزود : حفظ و احیای میراث فرهنگی و افزایش مباهات جامعه به فرهنگ خود از جمله مزایای توسعه فرهنگ گردشگری است که باید در همه حوزه ها حتی سیاسی نمود یابد.
وی گردش مالی سوغات مشهد را سالانه 27 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: حجم مبادلات باعث شده که عده ای به این بازار طمع کنند.
رشیدیان با بیان اینکه سیاست دولت در تحقق این رونق اقتصادی در همه اقدامات ، مبارزه فراگیر با قاچاق کالا است و این مهم را باجدیت دنبال می کند، گفت: فقط در حوزه قاچاق سوخت در خراسان رضوی در مجموع طی سال های 92 و 93 شاهد کاهش 76 درصدی نسبت به سال 91 هستیم.

مطالعات انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور تا اواخر شهریور ماه به انجام می رسد
.......................................................................................................................
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به محدودیت های جدی بحران آب در استان از برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی که مصرف کننده 89 درصد آب استحصالی استان است گفت : این موضوع در قالب تغییر الگوی کشت، مکانیزه کردن آبیاری و تجمیع اراضی خرد با جدیت دنبال می شود.
رشیدیان ادامه داد: مطالعات انتقال آب از دریای عمان مراحل پایانی خود را طی می کند و امیدواریم تا آخر شهریور به انجام رسیده و پس از آن عملیات اجرایی آن با جذب سرمایه گذار آغاز شود.

40 هزار دانشجوی در حال تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی
................................................................................
استاندار خراسان رضوی در حوزه آموزش و پژوهش هم از جمله اهداف مهم دولت تدبیر و امید را تداوم سیاست توسعه آموزش عالی و توجه به بومی پذیری این مراکز دانست و افزود : در این راستا هم اکنون بیش از 65 درصد دانشجویان استان بومی وساکن شهرستان های محل تحصیل هستند.
وی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی از قطب های مهم آموزشی کشور است ، افزود : در حال حاضر بالغ بر 338 هزار نفر در 234 دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان مشغول به تحصیل هستند .
استاندار خراسان رضوی گفت : امروز بیش از 51 درصد ظرفیت آموزش عالی استان را دانشحویان دختر به خود اختصاص داده اند .
وی عنوان کرد : طی سال های اخیر توسعه آموزش عالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد چشمگیری داشته به طوری که بالغ بر 40 هزار نفر در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کند و از این تعداد بیش از هشت هزار نفر را دانشجویان مقطع دکترا تشکیل می دهند.
وی گفت :در واقع ظرفیت انجام طرح های پژوهشی در قالب پایانه های تحصیلات تکمیلی استان بیش از 40 هزار فرصت می باشد که به طور میانکین سالانه 10 هزار فرصت پژوهشی را شامل می شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح ایجاد شبکه دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری استان برای نخستین بار در کشور گفت : در این قالب بعنوان حرکتی ابتکاری در راستای اقتصاد مقاومتی بدون تکیه به اعتبارات دولتی بیش از 800 اولویت پژوهشی واصله از دستگاه های اجرایی و برخی شهرداری های استان به منظور ارائه به دانشجویان برای انجام پایان نامه ها و رساله های دکتری به دانشگاه های استان ابلاغ شده است.
وی گفت : در این قالب بررسی علمی به منظور هم افزایی و افزایش تعاملات بین بخشی برای کمک به حل مشکلات و معضلات استان ، بررسی و رفع مشکلات و موانع موجود در نقشه راه استان در حوزه های مختلف با توجه به نقشه جامع علمی کشور و اسناد توسعه و بالادستی استان در دستور کار این شبکه قرار گرفته است.
وی تشکیل کارگروه پیگیری حل مشکلات شرکت های دانش بنیان استان برای نخستین بار در کشور و راه اندازی بنیاد ملی نخبگان استان و تدوین آیین نامه برش استانی نقشه جامع علمی کشور را از جمله اقدامات در حوزه تقویت بخش تحقیق و توسعه و ارتباط اتصال آن با بخش های اجرایی عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسوولان خراسان رضوی خود بعنوان خادمان حضرت رضا (ع) نهایت توان و تلاش خود را در خدمت رسانی مطلوب به مردم انجام می دهند ، ابراز امیدواری کرد : در سایه این همدلی و همزبانی بین دولت و مردم با تاسی به ولایت فقیه نه تنها سرزمین خورشید هشتم بلکه ایران زمین شاهد رونق وآبادانی بیش از پیش باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.