قدس آنلاین- استاندار خراسان رضوی گفت: تقویت سرمایه اجتماعی زمینه ساز تحقق همبستگی مردم و دولت است.

تقویت سرمایه اجتماعی زمینه ساز تحقق همبستگی مردم و دولت است

به گزارش قدس آنلاین، علی رضا رشیدیان در این نشست، ضمن تبریک دهه کرامت، هفته دولت و روز کارمند و گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر به عنوان اسوه اخلاق و ایثار، اظهار داشت: توجه به مردم در کلام و سیره  امام راحل (ره) از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ به گونه ای که امام خمینی (ره) فرمودند مردم را در همه امور مشارکت دهیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری نیز نگاه ویژه ای به مشارکت مردم دارند و معتقدند که هرگاه کارها را به مردم سپردیم بهتر به سرانجام رسیده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: رئیس جمهور کشورمان هم معتقد است برای توسعه کشور نیازمند یک جامعه قدرتمند هستیم و جامعه قدرتمند نیز نیازمند مشارکت بیشتر مردم است،
رشیدیان با اشاره به جایگاه قانونی سازمان های مردم نهاد درقوانین و اسناد بالا دستی خاطر نشان کرد:  در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به مردم تأکید شده است.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان دولت ,ملت، همدلی و همزبانی، افزود: رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید و به تبع آن استانداری و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی توجه به مبحث سرمایه اجتماعی است.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که تحقق این مهم  زمینه ساز تحقق همبستگی مردم و دولت است, گفت: توسعه کمی و کیفی تشکل های مردم نهاد با جدیت دنبال می شود و شاهد این مدعی رشد 15 درصدی سمن ها به لحاظ کمی در یک سال گذشته است.

رشیدیان ادامه داد: در حال حاضر حدود 813 سازمان مردم نهاد غیردولتی با تنوع موضوعی و کارکردهای مختلف در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و در سطح ملی، استانی و شهری در خراسان رضوی مشغول به ارائه خدمت هستند.
وی گفت: این سمن ها در حوزه امور اجتماعی، فرهنگ و ترویج ارزش های اسلامی، علمی، بهداشت و درمان، محیط زیست، بشردوستانه، توسعه پایدار و غیره فعالیت دارند که در پیشبرد اهداف و برنامه های توسعه ای دولت موثر می باشند.
وی گفت : تمرکز بیش از حد سازمانهای مردم نهاد در یک حوزه و رها کردن حوزه های دیگر معقول و منطقی نیست و واحدهای مجوز دهنده باید متقاضیان ثبت تشکلها را به این مطلب توجه دهند.
رشیدیان افزود: به طور مثال سازمانهای مردم نهاد تاریخی با رویکرد حفظ آثار باستانی در استان کم داریم و خراسان رضوی در این زمینه دچار غربت است.
استاندار خراسان رضوی افزود: علت این که سمن ها نسبت به گروههای سیاسی جاذبه بیشتری دارند آن است که این تشکلها به دور از منافع سیاسی و جناحی به دنبال منافع مردم هستند و از کارکردهای آنها افزایش ارتباط و تعامل بین مردم و کاستن مشکلات مردم با سازمانهای اجرایی و دولتی است.
رشیدیان با بیان اینکه سمن ها می توانند موجب تقویت روحیه کار جمعی شوند افزود : تشکلهای مردم نهاد این ظرفیت را دارند که توانمندی های انسانی برای توسعه کشور را فراهم کنند؛ سال گذشته مشارکت نخبگان در موضوع تدبیر آب به مدیران استان بسیار کمک کرد.
وی گفت : با وجود سازمانهای مردم نهاد، جامعه هم دوست داشتنی تر و معقول تر می شود و حرکت منسجم تری پیدا خواهد کرد البته برای تحقق این امر سمن ها باید در اجرای کارهای خود از شعار زدگی و فعالیتهای سطحی و تکراری بپرهیزند.
استاندار خراسان رضوی  تلاش در جهت شبکه سازی تشکل های مردم نهاد جهت بهره گیری از دانش یکدیگر،  تکمیل بانک اطلاعاتی تشکل ها، سطح و گرید بندی تشکل و تدوین آیین نامه و تشکیل کمیته ساماندهی سمن ها را ضروری دانست.
رشیدیان اظهار امیدواری کرد:  این نشست فصل نویی از اقدامات مشترک بین دفتر اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد باشد و دستگاههای اجرایی نیز با مشارکت جدی تر در این حوزه، بسترساز موفقیت بیشتر استان در عرصه فعالیت تشکل ها باشند.
وی پرهیز از شعار زدگی و فعالیت های سطحی، تقویت فرهنگ عضویت در تشکل های مردمی و ارج گذاری برای این موضوع،
خود مراقبتی تشکل ها و تقویت اخلاق کار جمعی را مورد تاکید قرار داد.
سید کمال الدین حسینی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تشکل ها می توانند پیگیر مطالبات واقعی مردم باشند.
وی با بیان این که سازمان های مردمی زمینه ساز افزایش سطح آگاهی مسوولان نسبت به مشکلات اجتماعی هستند؛ افزود: باید در جهت توسعه کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد فعالیت کنیم.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: امروزه یکی از مولفه های سرمایه اجتماعی مشارکت مردمی است که جامعه ایران در پیشینه تاریخی خود شاهد این مشارکت اجتماعی در محورهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی عمران و آبادانی جامعه بوده است.
حسینی خاطر نشان کرد: نهادهای مدنی از یک طرف در بین احاد مردم جامعه هستند و از طرف دیگر با دستگاههای اجرایی ارتباط دارند که می تواند به عنوان پلی بین مردم و دستگاههای حاکمیتی عمل نماید.
وی تصریح کرد: در بحث گفتمان سازی و اجماع سازی که خود مقدمه و پیش شرط عمل اجتماعی است تشکلهای مردم نهاد می تواند نقش موثری داشته باشد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی  گفت:سازمانهای مردم نهاد، فعالان اجتماعی هستند که هرچه دانش و توانایی آنها افزایش یابد در ارتقاء جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.