قدس آنلاین- تبریز: مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: آذربایجان‌شرقی بازنده احیای دریاچه است چرا که احیای دریاچه در برنامه مسئولان اجرایی جایگاهی ندارد و تصور می‌کنند ستاد احیا منبعی است برای تامین کسری بودجه برای انجام کارهای عادی!

۹۳ درصد خطرات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان‌شرقی / آوارگی ۴ میلیون نفر به دنبال خشکی دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  عیسی کلانتری بعد از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: 93 درصد خطرات ناشی از خشکی دریاچه متوجه آذربایجان‌شرقی و تنها 7 درصد متوجه آذربایجان غربی است و میزان  آبی که از آذربایجان‌شرقی باید تامین شود 8 درصد و میزان آبی که از طرف آذربایجان‌غربی باید تامین شود 92 درصد است و با این اوصاف تلاشی که مسئولان آذربایجان‌غربی انجام می‌دهند بیشتر است.

* دولت در زمینه احیا جلوتر از ما آذربایجانی‌ها است

وی افزود: دولت در زمینه احیا جلوتر از ما آذربایجانی‌ها است و پرچم احیا را رئیس جمهور به دوش کشیده و متولیان آموزش و پرورش باید با آگاه کردن مردم از حقوق شهروندی مسئولان را به حرکت بیشتر و موثرتر وادارند.

* سالیانه بیش از 2 میلیارد متر مکعب برداشت اضافی داشتیم

کلانتری با بیان اینکه سالیانه بیش از 2 میلیارد متر مکعب برداشت اضافی داشتیم که باید این جیره اضافی را به دریاچه بازگردانیم؛ متذکر شد: یکی از تبعات خشکی دریاچه ارومیه بی خاصیت شدن زنبور عسل است که منجر به بی خاصیت شدن کشاورزی کل منطقه می‌شود.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال گذشته از وزارت نیرو درخواست کردیم 100 میلیون متر مکعب از سد بوکان به دریاچه رهاسازی کنند که هنوز که هنوز است مقاومت می‌کنند و سهم دریاچه را نمی‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه کشورهایی که توسعه پایدار را قبول ندارند در همه چیز و همه جا به مشکل بر می‌خورند، اذعان داشت: توسعه پایدار اقدامات اجرایی را بر اساس توجیه پذیری ارزیابی می‌کند و براساس ضوابط توسعه پایدار هیچ برنامه‌ای نباید اجرا شود که مشکلات اجتماعی پیش آورد و یا برخلاف محیط زیست باشد و به حقوق نسل‌های بعدی تعدی کند.

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه که باعث پایداری تمدن شمال‌غرب کشور است در حال نابودی است و ما تنها کشوری هستیم که 85 درصد آب‌های تجدیدپذیر را برداشت کرده‌ایم.

* امروز با چاقوی جراحی به جای جراحی آدم کشی می‌کنیم

وی یادآور شد: 50 سال پیش در حد 25 درصد منابع تجدیدپذیر را هم مصرف نمی‌کردیم ولی امروز با چاقوی جراحی به جای جراحی آدم کشی می‌‌کنیم و ریشه تمدن 7 هزار ساله را به بهانه عدم وابستگی، افزایش تولید، حفظ امنیت ملی، تامین امنیت غذایی، حفظ استقلال، اقتدار ملی و ... از بین می‌بریم.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مصرف بالای 150 درصدی منابع آبی تجدیدپذیر در خراسان رضوی و مصرف بیش از 100 درصدی در استان‌هایی مثل اصفهان، کرمان و فارس گفت: نمک دریاچه ارومیه شهرهای اطراف را تهدید می‌کند که اگر احیا نشود صدها میلیارد تومان باید صرف نابسامانی‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن شود.

* خشکی دریاچه منجر به آوارگی 4 میلیون نفر خواهد شد

این مسئول ابراز داشت: معضلات اجتماعی حاصل از مهاجرت یک و نیم میلیون نفر در زمان جنگ تحمیلی هنوز که هنوز است در اذهان مردم باقی است و اگر دریاچه خشک شود حدود 4میلیون نفر مجبور می شوند خانه و کاشانه خود را رها کرده و  مهاجرت کنند و معلوم نیست این تعداد کجا باید بروند، چگونه بروند و چه مصیبت‌هایی به بار خواهد آمد.

کلانتری در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: در 3 ماهه آخر سال گذشته حدود 450 میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه تخصیص یافت و این درحالی است که کل بودجه عمرانی استان آذربایجان‌شرقی به 300 میلیارد تومان هم نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه بین ستاد احیا و دولتی‌ها فاصله افتاده و کارهای روزمره خود را بدون توجه به بحران حاضر انجام می‌دهند؛ اضافه کرد: امسال یک هزار و 950 میلیارد تومان برای احیا تخصص دادند اما اگر نتوانیم مردم را به همکاری بطلبیم و مدیران توجیه نشده باشند که باید همه تلاش خود را انجام دهند راه به جایی نخواهیم برد.

* هر مدیری که در مقابل احیای دریاچه ایستادگی کند به رئیس جمهور گزارش می‌دهم

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در پایان تاکید کرد: دریاچه قالیت احیا دارد اما اگر دولت، ملت، نرم افزار و سخت افزار دست در دست هم ندهند این هدف تحقق نخواهد یافت و پس از این هر مدیری که در مقابل احیای دریاچه ارومیه ایستادگی کند به رئیس جمهور گزارش خواهم داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.