قدس آنلاین- تبریز: رئیس کار گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ هزار حلقه چاه در داخل حوضه آبریز دریاچه طوری دریاچه را محاصره کرده‌‌اند که گویی نباید آبی به دریاچه برسد.

محاصره ۹۰ هزار حلقه چاه در داخل حوضه دریاچه ارومیه برای نرسیدن آب / طوفان‌های نمکی دریاچه ارومیه در نزدیکی تهران

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، مسعود تجریشی بعد از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی احیای دریاچه ارومیه با مدیران آموش و پرورش استان در استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ما باید به میزان 45 درصد در مصرف منابع آب حوزه آبریز دریاچه صرفه‌جویی کنیم تا میزان مصرف 4 هزار و 825 میلیون متر مکعبی حال حاضر را به 3 هزار و 160 میلیون متر مکعب کاهش دهیم.

وی مهم‌ترین عوامل موثر در روند خشکی دریاچه را برداشت بیش از حد مجاز منابع آبی تجدیدپذیر، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه و تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی عنوان کرد و افزود: در 2 سال اخیر 8 متر از تراز دریاچه افت کرده است.

90 هزار حلقه چاه آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

تجریشی خاطرنشان کرد: در سال 85 در حدود 64 هزار و 400 چاه در حوضه دریاچه وجود داشت و این رقم در سال 91 به 88 هزار و 900 حلقه افزایش یافت و در حال حاضر حدود 90 هزار حلقه چاه در داخل حوضه آبریز دریاچه طوری دریاچه را محاصره کرده‌‌اند که گویی نباید آبی به دریاچه برسد.

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه برداشت بیش از حد از چاه‌ها مهمترین عامل کاهش روان آب‌ها هستند اظهار داشت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم کمبود منابع آب و روند نزولی آن روی آوردن به کشت‌‌های با نیاز آبی زیاد است.

کاهش 50 درصدی روان آب های ورودی به دریاچه

وی با اشاره به کاهش 50 درصدی روان آب‌های ورودی به دریاچه گفت: بدون تردید نقش اصلی در افت تراز و کاهش سطح و حجم دریاچه در سالیان اخیر را کاهش حجم روان آب‌های ورودی به دریاچه به عهده داشته است.

تجریشی یکی از تبعات خشکی دریاچه ارومیه را طوفان‌های نمکی از بستر دریاچه اعلام و اضافه کرد: مناطق تحت تاثیر این طوفان‌ها در شعاع 75 کیلومتری شهرهای تبریز، ارومیه و مهاباد و در شعاع 500 کیلومتری تا نزدیکی تهران پهنه‌ای به وجود می‌آورد که گرد و غبار داخلی مردم را دچار خسران‌های متعددی می‌کند.

رئیس کارگروه علمی ستاد احیار دریاچه ارومیه شور شدن اراضی کشاورزی، ایجاد بیماری‌های صعب‌العلاج در منطقه، نوسان پارامترهای اقلیمی، بیابان‌زایی و ‌افزایش مهاجرت از مناطق همجوار دریاچه را از دیگر پیامدهای خشکی دریاچه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1402 باید با اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای تراز دریاچه را به 1274.1 واحد برسانیم تا آرتمیا با شوری 250 میلی‌گرم در لیتر حیات یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.