قدس آنلاین: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین ثمره برجام این است که صنعت هسته ای ما به رسمیت شناخته شد که این خیلی خوب است اما باید روشن شود که به ازای آن چه چیزی را می خواهیم بپذیریم.

مهمترین ثمره برجام به رسمیت شناخته شدن صنعت هسته ای ایران بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در جلسه تحلیل و بررسی برجام که در محل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد، به تبیین کلی برخی ابعاد این متن پرداخت و گفت: از مذاکرات هسته ای بیش از این چیزی حاصل نمی شد؛ تیم مذاکره کننده تلاش خود را کرده و مأجور است اما آیا باید صرفا خود را مشروط به مسیر مذاکرات کنیم؟

 

وی با انتقاد از تعامل دولت با مجلس در موضوع مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: در تمام مراحل مذاکرات باید از اول تا آخر موضوع تبیین می شد و مذاکره کنندگان به مجلس می آمدند و آن را بیان می کردند چرا که مجلس عصاره ملت است و باید در جریان باشد.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس موظف است تمام تعهدات کشور را بررسی کند که برای این کار یا دولت باید تعهدات را در قالب لایحه به مجلس آورد و یا با امضای 15 تن از نمایندگان، در قالب طرح ارائه شود که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ما منتظر هستیم تا دولت برجام را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند.

 

پژمانفر با اشاره به این که هنوز متنی تحت عنوان «برجام» تقدیم مجلس شورای اسلامی نشده است، یادآور شد: متن فارسی برجام هنوز ارائه نشده است و آن متن اولیه ای که ارائه شد را غیر قابل استناد اعلام کرده اند که البته همان هم به صورت رسمی به مجلس نرسیده و روی سایت ها منتشر شده است.

 

وی با تأکید بر این که دولت علیرغم پذیرش مجلس برای بررسی برجام، لایحه آن را ارائه نکرده است، اظهار کرد: مجلس شانه اش را زیر این بار داده است و اگر متن توافق رد شود، مردم می گویند کار مجلس است پس اگر این بررسی با لایحه دولت صورت پذیرد، بهتر است اما در غیر این صورت مجلس با ارائه طرح کار را انجام خواهد داد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین ثمره برجام این است که صنعت هسته ای ما به رسمیت شناخته شد که این خیلی خوب است اما باید روشن شود که به ازای آن چه چیزی را می خواهیم بپذیریم.

 

 پژمانفر انتقادات خود بر برجام را پیرامون ستانده های جمهوری اسلامی مطرح کرد و افزود: در بحث تحریم ها، برای نمونه بانک صادرات و بانک سپه مطمئنا از تحریم خارج نخواهند شد چرا که آن ها را به بهانه حمایت از تروریسم و کمک به لبنان تجریم کرده اند.

 

وی با بیان این که 27 بند تحریم حقوق بشری بر علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مسائلی مانند اعدام ها، به رسمیت نشناختن حقوق هم جنس بازان و مسأله حجاب از جمله دلایل این تحریم ها است که آن ها را با این توافق بر نمی دارند همانطور که تحریم های ناشی از حمایت ایران از لبنان و غزه را بر نمی دارند.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعبیر رییس جمهور مبنی بر برد ایران در مذاکرات با نتیجه سه بر دو، تصریح کرد: تصمیمات کشور با مثال و داستان جلو نمی رود، این یک متن حقوقی است اما این تشبیه رییس جمهور برای متوجه کردن مردم از برداشت خود بوده است.

 

پژمانفر در پاسخ به سؤالی پیرامون اعلام نظر شورای عالی امنیت ملی درباره برجام اظهار کرد: شورای عالی امنیت ملی طبق قانون اساسی تعریف دارد و نمی تواند متن را تصویب کند، همانطور که دولت طبق قانون اساسی فقط می تواند آیین نامه بگذارد و نمی تواند قانون گذاری کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان جای کسانی است که فحول هستند؛ ممکن است بنده در طلبگی تدریس کنم اما در جایگاه اجتهاد، افرادی که می خواهند مرجع تقلید و یا عضو خبرگان شوند باید از فحول باشند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اظهار نظر که «خبرگان باید از جوانان تشکیل شود»، افزود: مجلس خبرگان نیاز به پرکاری ندارد و دو اجلاسیه در سال دارد، بلکه جای افراد پخته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.