عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان آنکه تک نرخی شدن قیمت ارز نیاز به ایجاد مقدمات دارد، گفت: کمک به شفاف شدن فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از رانت از جمله آثار مثبت این اقدام است.

کارشناس ارشد اقتصاد: تک نرخی شدن ارز جلوگیری از رانت وشفافیت بازار را به دنبال دارد

محمدقلی یوسفی در گفت و گو با ایرنا، افزود: با وجودی که شرایط برای تک نرخی شدن قیمت ارز همیشه هموار است اما تک نرخی کردن ارز به ایجاد بسترهای مناسب نیاز دارد.
وی با بیان آنکه دولت نقش مهمی در تعیین نرخ ارز متناسب با توان و منابع خود دارد، گفت: تک نرخی کردن قیمت ارز سبب سلامت فعالیت های اقتصادی شده و از رانت خواری جلوگیری می کند.
یوسفی تاکید کرد: تک نرخی شدن ارز به راحتی امکانپذیر نیست بلکه باید مقدمات لازم برای انجام آن از قبل فراهم شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مطرح شدن تک نرخی کردن ارز از سال های گذشته تاکنون که موفقیت آمیز هم نبوده است، گفت: باید بررسی کرد چه عواملی مانع از اجرای این طرح شده و دلایل آن را شناخت.
وی گفت: همان دلایل و موانعی که پیش از این وجود داشت اکنون نیز برای اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز وجود دارد و مانع این کار خواهد شد، البته در حال حاضر عزم و اراده جدی برای اجرایی شدن تک نرخی کردن ارز دیده نمی شود.
این کارشناس اقتصادی وجود مکانیزم بازار و بخش دولتی را عاملی بازدارنده در اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز دانست و تصریح کرد: با وجود این دو مکانیزم، تک نرخی کردن ارز در ایران معنا ندارد.
وی افزود: برای تک نرخی کردن قیمت ارز، بازار خوب عمل نمی کند و این دولت است که به دلیل در اختیار داشتن منابع قیمت را تعیین می کند که این موضوع باعث می شود تک نرخی کردن نرخ ارز اجرایی نشود.
یادآور می شود، به گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی؛ برنامه یکسان سازی نرخ ارز زمان لازم دارد ولی پیش بینی می شود ظرف 8 تا 10 ماه آینده این مساله عملیاتی و قیمت ارز تک نرخی شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.