کشورهای ائتلاف تلاش دارند با فریب تبلیغاتی تمرکز نیروهای یمنی را در تعز برهم زده و بن بست نظامی در این استان را به سود خود پایان دهند.

موج جدید عملیات روانی علیه یمن/فریب از شمال، حمله از مرکز
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، طی روزهای اخیر رسانه‌های وابسته به کشورهای عربستان، امارات و قطر؛ العربیه، اسکای نیوز عربی و الجزیره با تبلیغات زیاد تلاش می‌کنند تا اینگونه القا کنند که به زودی عملیات گسترده ای را علیه مناطق شمالی یمن به ویژه استان صعده آغاز خواهند کرد.

این شبکه‌ها با پخش تصاویر خودروهای زرهی در مناطق جنوبی عربستان که عازم شمال یمن هستند، تاکید دارند که به زودی عملیات گسترده خود را برای مقابله با نیروهای مردمی و قبایلی که با حملات پارتیزانی مرزبانان سعودی را کلافه کرده‌اند، آغاز می‌کنند.

در این زمینه این نکته قابل توجه است که بارها بر این مسئله در رسانه‌ها تصریح شده که شمال یمن منطقه‌ای کوهستانی است که مردم بومی آن به دلیل آشنایی با عوارض این سرزمین توانایی بالایی در مقابله با مهاجمان دارند و از این‌رو عملیات زمینی آنهم با حضور ده‌ها خودرو زرهی، تانک و نفربر برای پیشروی در آن از نگاه کارشناسان نظامی احمقانه است. 

بی‌شک سعودی‌ها و مشاوران آمریکایی‌شان  نیز بر این مسئله واقف هستند و با توجه به ماجراجویی تصمیم گیران سعودی دور از ذهن نبود که اگر چنین عملیاتی در عرصه میدانی عملی بود، طی 6 ماه گذشته آغاز شده بود.

با توجه به مقدمه گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که آنچه رسانه ها و مقامات نظامی سعودی و اماراتی درباره حمله گسترده از شمال منتشر می‌شود بیش از آنکه جنبه عملیات میدانی داشته باشد، دارای ابعاد تبلیغاتی و در راستای جنگ روانی است اما در این میان باید به این سوال پاسخ داد که چرا موج جدید تبلیغات رسانه‌ای توسط سعودی ها مورد توجه قرار گرفته است.

اولین پاسخی که می‌توان به این مسئله داد، شرایط دشواری است که از هفته گذشته برای کشورهای به اصطلاح ائتلاف ایجاد شده است. در جمعه گذشته حمله موشکی نیروهای ارتش یمن به یک مقر ائتلاف در استان مأرب منجر به کشته شدن دستکم 70 نظامی اماراتی شد. همچنین در شمال یمن هم 16 نظامی سعودی و 5 نظامی بحرینی در حمله پارتیزانی نیروهای مردمی کشته شدند.

این حملات کوبنده نیروهای ائتلاف را در موقعیت ضعیفی قرار داده و موجی از اعتراضات را علیه مقامات سعودی، بحرینی و اماراتی برانگیخته است و بی‌شک با تبلیغات درباره حمله قریب الوقوع می‌توانند افکار عمومی را از ضرباتی که در هفته گذشته به این نیروها وارد شد، منحرف کرد.

اما دومین دلیل این تبلیغات را می‌توان در این نکته دانست که هدف از این عملیات روانی، منحرف کردن تمرکز نیروهای ارتش و انصارالله است. به طوری که اکنون نبردهای سختی در تعز در جریان است و نیروهای ائتلاف تلاش دارند با کنترل بر تعز خود را به دروزاه‌های صنعا برسانند، در نظر دارند با تبلیغ حمله از شمال تلاش می کنند تا توجه نیروهای مردمی و ارتش را به سمت شمال جذب کند تا در این روند بن بست در تعز پایان یابد. نکته جالب اینجاست که روز گذشته در اوج نبردهای شهر تعز، احمد العسیر سخنگوی ائتلاف مدعی می‌شود که صنعا اولویت عربستان نیست.

در پایان باید بر این مسئله تصریح کرد که نبرد در یمن در حساس‌ترین مراحل خود قرار دارد و درحالی که نیروهای ائتلاف از پیروزی‌های خود درعدن خوشحال و سرمشت بودند و گمان داشتند که نبرد تمام شده است، ضربات ارتش و نیروهای یمنی در هفته گذشته شرایط را تا حدی تغییر داد اما در این میان نکته‌ای مهم هم برای دشمنان یمن بود و آن اینکه جنگی که آغاز کرده‌اند مانند حملات هوایی به لیبی «بزن در رو» نخواهد بود و هزینه ماجراجویی خود در پرداخت خواهند کرد، دیروز با موشک‌های «توشکا»‌ و فردا با ...

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.