مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعرفه واردات شیر خشک باید با هدف حمایت از دامداران و تولید داخلی شیر تازه و شیر خشک افزایش یابد.

تاکید یک مسوول بر لزوم حمایت از تولید شیرخشک در داخل کشور

به گزارش قدس آنلاین،  سیدحمیدرضا جوادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واردات شیرخشک با تعرفه پایین مانع استقبال تولیدکنندگان داخلی از تولید شیر خشک و تحت تاثیر قرار دادن تولید داخلی آن است.

وی گفت: خراسان رضوی رتبه سوم تولید شیر را در ایران دارد لذا حمایت از دامداران با هدف افزایش تولید هدفمند شیر امری ضروری است.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: هم اکنون در کل کشور تنها یک کارخانه 100درصد ایرانی تولیدکننده شیر خشک فعال است و بقیه کارخانه ها که تعداد آنها معدد است با سرمایه گذاری خارجی فعالیت دارند.
وی ادامه داد: بر اساس میزان تولید شیر در کشور سالانه می توان 22 میلیون قوطی شیر خشک تولید کرد.
جوادی میزان کنونی تولید شیر خام در ایران را حدود هشت میلیون تن در سال عنوان و بیان کرد: این حجم تولید با مجموع گردش مالی 240 هزار میلیارد ریال، به صورت موقت و دائم برای چهار میلیون نفر ایجاد اشتغال کرده است.
وی با اشاره به افزایش هفت برابری واردات شیر خشک از سال 1390 تاکنون گفت: این در حالی است که بها یک قوطی شیر خشک در سال آن سال معادل 24 هزار ریال بود که با بیش از 600 درصد افزایش به 170 هزار ریال در سالجاری رسیده است.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: در خراسان رضوی تولید شیر خشک نداریم اما صادرات لبنیات به کشورهای افغانستان، عراق و عربستان از این استان انجام می شود.
وی گفت: پارسال سازمان تعاون روستایی با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت 100 تن شیر را در خراسان رضوی خریداری و تبدیل به شیر خشک کرد اما هم اکنون برای فروش شیرخشک تولیدی دچار مشکل است و علت آن هم حجم بالای واردات است.
جوادی نیاز سالانه ایران به شیرخشک را 25 میلیون قوطی ذکر و بیان کرد: 20 میلیون قوطی شیر خشک در سال بدون یارانه و پنج میلیون قوطی هم با یارانه دولتی در سطح کشور مصرف می شود.
وی افزود: گردش مالی 20 میلیون قوطی شیرخشک سه هزار و 400 میلیارد ریال است، دولت هم برای پنج میلیون قوطی شیرخشک سالانه حدود 800 میلیارد ریال یارانه پرداخت می کند که می توان با تقویت تولید داخلی حتی بها شیرخشک را کاهش داد.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تقویت تولید داخلی شیرخشک موجب تشویق و حمایت دامداران می شود زیرا سالانه به میزان یک سوم حجم مصرف داخلی در ایران تولید شیر خشک داریم که این میزان در صورت حمایت می تواند بیش از اینها باشد.
وی گفت: آنچه به تولید شیر و شیر خشک در داخل ضربه می زند تعرفه پایین واردات آن است در حالی که بزرگترین کارخانه تولید شیر خشک خاورمیانه کارخانه ایرانی است که ظرفیت تولید 60 درصد نیاز کشور را در سال دارد اما از این ظرفیت به صورت کامل استفاده نمی شود.
جوادی در ادامه استاندارد مصرف شیر برای هر فرد را در طول یک سال 25 کیلوگرم عنوان و بیان کرد: این در حالی است که مصرف شیر در ایران کمتر از میانگین جهانی و معادل حدود 16 کیلوگرم برای هر فرد است.
سالانه 800 هزار تن و روزانه دو هزار و 400 تن شیر در خراسان رضوی تولید می شود. این استان در زمینه تولید شیر جایگاه سوم کشور را بعد از استانهای تهران و اصفهان دارد.
طی سه ماه نخست امسال 13 هزار و 648 تن شیر با قیمت مصوب از تولیدکنندگان در خراسان رضوی خریداری شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.