رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما با عربستان مشکلی نداریم و دو کشور برادر و مسلمانیم که کم و بیش روابطی با یکدیگر داریم ولی برخی سیاست‌های منطقه‌یی عربستان به ویژه در خصوص یمن موجب اختلاف نظر شده است.

 ولایتی: با عربستان مشکلی نداریم، اما...

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دیدار عصر سه‌شنبه هیأت آلمانی متشکل از رییس بنیاد فردریش و سفیر آلمان در تهران با علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تعامل تهران و برلین در بخش‌های مختلف و هم‌چنین مسائل منطقه گفت‌وگو شد.

ولایتی در این دیدار با بیان این که توافق‌های لازم در دیدارهای گذشه با مسوولان دو کشور صورت گرفته است، گفت: این توافق‌ها می‌تواند پشتوانه آینده روابط دو کشور به ویژه پس از برداشته شدن تحریم‌ها باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گواهی می‌دهم در زمان مذاکرات ایران و عراق و بعد از آن هم‌چنین بعد از جنگ تحمیلی آلمان بیش‌ترین همکاری را زمانی که عضو غیردائم شورای امنیت بود با ایران داشت. در همین راستا گفته می‌شود گذشته آینه آینده است و من هم برای آینده روابط دو کشور چشم‌انداز روشنی را متصورم.

او با بیان این که موقعیت ممتازی در روابط ایران و آلمان وجود دارد،‌ افزود: آلمان برای آرامش منطقه و غرب آسیا اهمیت زیادی قائل است. ایران نیز با تمایلی که برای برقراری ثبات در منطقه دارد اقدام به کمک‌های استراتژیک می‌کند تا هرچه سریع‌تر آرامش به خاورمیانه بازگردد.

ولایتی با بیان این که آلمان برخلاف بسیاری از کشورهای غربی که در مورد خاورمیانه اشتباه می‌کنند، اکثر مواقع روند درستی را در پیش گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی آرامش در خاورمیانه برقرار شود.

کورت بک نیز با اذعان به نقش مهم ایران در برقراری صلح و جهان عای از جنگ، گفت: با توجه به سرعت خوب برقراری روابط بین دو کشور امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها روابط و تعامل دو کشور مجدداً برقرار شود.

وی تأکید کرد: جلب اعتماد ایران در عرصه بین‌المللی برای ما اهمیت بسیاری دارد. هم‌چنین بحث تروریسمی که سال‌هاست در منطقه وجود دارد و اخیراً هم گریبان اروپا را نیز گرفته است برای ما مهم است. علاوه بر این بحث مهاجرانی که به صورت میلیونی وارد اروپا شده‌اند نیز از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و ما مایلیم نظر ایران را در رابطه با این موارد بدانیم.

ولایتی در پاسخ به سوال رییس بنیاد فردریش آلمان، خاطرنشان کرد: در مورد سوریه دیدگاه ما همان‌هایی است که قبلا بوده و گذشت زمان نیز صحت آن‌ها را تأیید کرده است. دخالت نیروهای بیگانه از طریق دادن اسلحه، حمایت سیاسی و اعزام نیروی انسانی به سوریه برای جنگیدن علیه دولت این کشور هیچ‌گاه برای ما توجیه نشد. حتی اگر از دیدی برخی بشار اسد مشکلاتی داشت، ولی باز هم این اقدامات و کشته‌ها توجیه‌پذیر نیست.

او تأکید کرد: از ابتدا مشخص بود که برخی با دولت سوریه مخالفت دارند و حتی مزدوران بین‌المللی برای مقابله با حکومت سوریه به این کشور فرستادند و در همین شرایط مردم سوریه که با اسد مخالفت داشتند اختلاف‌ها را کنار گذاشتند و علیه مزدورانی که به کشورشان یورش برده بودند ایستاده و از سرزمین خود دفاع کردند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر سقوط زودهنگام دولت اسد، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مشاهده کردید این اتفاق رخ نداد و همین امر نشان می‌دهد راه‌حل سوریه سیاسی است نه نظامی و باید بین مردم این کشور و حکومت و تحت نظارت سازمان ملل صورت گیرد.

ولایتی هم‌چنین با اشاره به افزایش موج ورود پناه‌جویان به کشورهای اروپایی نیز گفت: سرازیر شدن آواره‌ها به کشورهای اروپایی قابل پیش‌بینی بود چرا که طبق آمار 10 میلیون نفر یعنی معادل یک سوم کل جمعیت سوریه آواره هستند ولی به عقیده من برخی کشورهای منطقه آواره‌ها را به سمت اروپا سوق می‌دهند ولی قطعاً محاسبه آن‌ها غلط است.

وی ادامه داد: پنج سال است که این جنگ آغاز شده است ولی شاهد فشارهای برای هجوم پناه‌جویان به کشورهای اروپایی هستیم و به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها برای این است که اروپایی‌ها نیز با مقاصد آن‌ها همراه شوند ولی این فشارها نتیجه عکس خواهد داد. در هر صورت نه آوارگان از این که کشور خود را ترک کرده‌اند خوشحال هستند و نه آلمان از این وضعیت راضی است. بنابراین بهتر است در جهت رفع این مسأله تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، ولایتی در دیدار با هیأت آلمانی با اشاره به بحران یمن، تأکید کرد: مردم یمن نسبت به حضور بیگانگان در کشورشان حساس هستند و با آن مقابله می‌کنند. علاوه بر این در رابطه با بحث تجزیه که برخی کشورهای منطقه و غربی مطرح می‌کنند نیز باید بگویم این امر به صلاح هیچ یک از کشورها در جهان نیست. چرا که در صورت تأیید این موضوع عراق، سوریه و یمن محل‌هایی برای نزاع داخلی می‌شوند. بنابراین حمایت از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه در جهت صلح و ثبات جزء سیاست‌های ایران است.

بک نیز در تأیید صحبت‌های ولایتی خاطرنشان کرد: ما نیز بر این باوریم که هیچ دولت خارجی نباید تمامیت اصلی این کشورها را زیر سوال ببرد و مسائل زیر چتر سازمان ملل باید حل شوند.

در بخش دیگری از این نشست رییس هیأت آلمانی از رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با روابط بین ایران و عربستان و ‌آینده آن پرسید که ولایتی در پاسخ گفت: ما هیچ مشکلی با عربستان نداریم و دو کشور برادر و مسلمان هستیم که کمابیش روابط داریم. آن چه مشکل ایجاد کرده برخی سیاست‌های منطقه‌یی عربستان به خصوص در مورد یمن است و اگر اختلافی وجود دارد در دیدگاه‌هاست. اختلافی بین ایران و عربستان وجود ندارد. دو کشور مستقل هستیم که هر دو تمایل به روابط داریم مگر مسائلی به وجود آید. هم‌چنین امیدواریم سیاست‌های آن‌ها در رابطه با عراق و یمن نیز تغییر کند. در همین راستا باید بگویم سیاستمداران قدیمی عربستان هم می‌دانند که این مسیری که در پیش گرفته شده است، درست نیست. چرا که در 6 جنگی که عربستان در گذشته داشت نیز ضربه‌های زیادی خورده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.