معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از عدم ارجاع یا تنها یک مورد ارجاع داشتن ۵۸ درصد مقالات پزشکی کشور اظهار تاسف کرد و گفت: این بدان معناست که مقالات پزشکی نتوانسته‌اند از کیفیت لازم برخوردار باشند و لازم است که برای پژوهشگری پزشکان و آموزش تحقیق درست و دارای ارجاع، برنامه‌ریزی کرد.

اظهار تأسف معاون تحقیقات وزیر بهداشت از بدون ارجاع ماندن ۵۸ درصد مقالات پزشکی کشور

 «رضا ملک‌زاده» در جلسه شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام همچنین اظهار کرد: استان ایلام با 140 پزشک عمومی و متخصص، فوق تخصص، دستیار پزشک و نیروی انسانی نسبت به سال‌های پس از جنگ توسعه چشمگیری داشته که این به معنای فراهم شدن زمینه رشد استان است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بر موثر بودن مقالات علمی نسبت به کمیت تاکید کرد و گفت: هیأت علمی دانشگاه در حوزه بالینی نه تنها در استان ایلام بلکه در کل کشور در زمینه مقاله‌های معتبر ضعیف عمل کرده است که آن هم به دلیل مشغله کاری و البته فقدان آموزش دروس تحقیقی برای پزشکان بالینی در حین تحصیل است و از راه‌حل‌های کاهش این ضعف در استان ایلام این است که مرکز تحقیقاتی برای کادر بالینی در بیمارستان در دست احداث استان در نظر گرفته شود و یا اینکه پژوهشکده‌ علوم بالینی ساخته شود.

 

وی روند رشد مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایلام را عالی توصیف و خاطرنشان کرد: باید به دنبال شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان بود تا به واسطه آنها ارتباط دانشگاه و صنعت تقویت شود.

 

ملک‌زاده تصریح کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که از مرکز رشد برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد و در این راه نیز می‌توان از اعتبارات وزارت بهداشت بخوبی بهره گرفت.

 

ملک‌زاده ادامه داد: برای حضور استان ایلام در بازار سلامت کشور اولین کمک وزارت بهداشت تشکیل مرکز رشد با برگزاری سمینار‌های تخصصی و تخصیص وام بلاعوض است و در گام بعدی برای شناسایی علل بروز بیماری سالک در مناطق مستعد ایلام، ابتدا پژوهشگران باید اقدام به ارایه طرح پژوهشی کنند تا مورد حمایت قرار گیرند و در صورت نیاز نیز مرکز تحقیقاتی در این زمینه شکل گیرد.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: نقص جدی در تولید مقاله علمی پزشکی وجود دارد چرا که 58 درصد مقاله‌های پزشکی، فاقد ارجاع یا دارای فقط یک ارجاع هستند؛ این نشان می‌دهد وقتی که مقاله‌ای نتواند به سوال پرسشگر پاسخ دهد، قابل استناد نیست؛ پس لازم است در تولید مقاله به کیفیت توجه بیشتری شود.

 

ملک‌زاده در عین حال رشد انتشار بین‌المللی مقالات پزشکی کشور را بر اساس داده‌های پایگاه «اسکوپوس» خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه استان ایلام در مقایسه با سایر استان‌ها از جایگاه خوبی در نشر مقالات در مجلات معتبر برخوردار است اما آنچه در تحقیقات پزشکی باید مدنظر داشته باشید این است که نقاط قوت و حدود امکانات استان را کشف کنید و به دنبال شناسایی بیماری‌ها بوده و در این مباحث علمی و پژوهشی به صورت تیمی عمل کنید.

 

وی در مورد چگونگی تقویت و توسعه علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز اظهار کرد: مهمترین کار توجه به نیروی انسانی و سپس جذب بودجه است؛ بدین‌صورت که محیط امن و باثبات اقتصادی و سیاسی را برای نخبگان فراهم کنید و با سپردن سرپرستی واحدها حس اعتماد در آنها را افزایش دهید و سپس با تامین بودجه و حمایت مالی از پژوهش‌ها به دنبال توسعه علمی باشید.

 

معاون تحقیقات وزیر بهداشت تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه ، سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی سه درصد بوده است که اکنون کمتر از نیم درصد آن محقق شده و این یعنی وضعیت بودجه پژوهش اصلا خوب نیست.

 

ملک‌زاده از میزان کم استفاده پزشکان از کتابخانه الکترونیک وزارت بهداشت خبر داد و گفت: 40 میلیارد تومان برای نشر پنج هزار مجله معتبر هزینه شده است و پزشکان باید به اطلاعات این مجلات توجه کنند.

 

به گزارش ایسنا، دکتر «علی دل‌پیشه» - رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: استان ایلام به واسطه شرایط خاص اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و نژادی دارای موقعیت بکری است که می‌تواند زمینه‌های بالقوه پزشکی را فعال کند.

 

دل‌پیشه گفت: وجود محققان و مراکز علمی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام نویدبخش بالندگی و پویایی حوزه پژوهش و فناوری توانمند در آینده نزدیک است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.