قدس آنلاین: مراسم تشییع پیکر مطهر آیت‌الله خزعلی دبیرکل بنیاد بین‌‎المللی غدیر و عضو مجلس خبرگان رهبری در مشهد‌ برگزار شد و پیکر این عالم ربانی در دارالزهد حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

مراسم تشییع پیکر  آیت‌الله خزعلی در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم تشییع پیکر آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی یار دیرین امام راحل و مقام معظم رهبری و از علمای متقی، ولایی و عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز از عرصه میدان شهدا به سمت بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی تشییع شد.

پیکر آیت‌الله خرعلی پس از برگزاری مراسم خطبه‌خوانی در صحن آزادی و ‌‌برپایی نماز میت در رواق امام خمینی(ره) به امامت توسط آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، در دارالزهد حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

خیل عظیمی از مردم ولایتمدار مشهد، طلاب و روحانیون و مقامات کشوری و لشکری، مسئو استانی و شهرستانی در مراسم تشییع پیکر ‌آیت‌الله خزعلی حاضر بودند و تشییع جنازه این عالم ربانی شعار «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، خزعلی مجاهد، پیش خداست امروز» سردادند.

در حاشیه این مراسم گفت‌وگویی را جمعی از مسئولان صورت دادیم که در ادامه می‌خوانید:

*آیت‌الله خزعلی در مقابله با عناصر ریزشی انقلاب بسیار موثر عمل ‌کرد

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد اظهار داشت: رحلت آیت‌الله خزعلی لطمه‌ای جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوران پیش از انقلاب اسلامی دسترسی به امام راحل سخت بود، آیت‌الله خزعلی برای بسیاری از افراد از جمله بنده مرجع تشخیص بود.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه آیت‌الله خزعلی همواره تعصب خاصی بر مسئله ولایت داشت بیان کرد: در مسئله مقابله با عناصر ریزشی انقلاب نیز ایشان بسیار موثر عمل می‌کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: یکی از دغدغه‌های آیت‌الله خزعلی شناساندن صحیح امیر مؤمنان حضرت علی(ع) به جوامع اسلامی و شیعی بود و با راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی غدیر یکی از اقدامات مهم حیات خویش را صورت داد و معتقد بود که غدیر باید همانند عاشورا معرفی شود و در میان مردم جا بیفتد و جشن و شادی غدیر مانند سوگ و ماتم عاشورا برگزار شود.

*خدمات ارزنده آیت‌الله خزعلی نشان از ولایتمداری این روحانی مبارز دارد

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال این یار دیرین نظام و انقلاب اظهار داشت: آیت‌الله خزعلی از یاران مخلص امام راحل و بعد از انقلاب نیز از یاران باوفای مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: خدمات ارزنده آیت‌الله خزعلی در شورای نگهبان و خبرگان رهبری حاکی از ولایتمداری و ولایت‌پذیری وی بوده و تاریخ زندگانی آیت‌الله خزعلی گویای این مطلب است که چگونه دین را چراغ راه خود و دیگران قرار داده و در مسیر روشنی حرکت کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: حضور کم‌نظیر خراسانی‌ها در مراسم تشییع آیت‌الله خزعلی نشان دهنده علاقه این مردم به روحانیت و یاران باوفای انقلاب است.

*بنیاد غدیر با تلاش‌های آیت‌الله خزعلی ابعاد بین‌المللی پیدا کرد

حجت‌الاسلام رضاعلی عزیزی دبیر بنیاد فرهنگی غدیر خراسان رضوی اظهار داشت: آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی(ره) مؤسس و دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر بود و در بحث دفاع از سیره، سنت و سبک زندگی امیر مؤمنان، حضرت علی(ع) اقدامات مؤثری را در طول حیاتش داشت و در این رابطه سنگ تمام گذاشت.

وی افزود: آخرین صحبت آیت‌الله خزعلی مظلومیت امام علی(ع) بود و اینکه تا می‌توانیم در این زمینه سرمایه‌گذاری و اول مظلوم تاریخ را به درستی به تمامی ارادتمندان ایشان و به‌ویژه جهان تشیع معرفی کنیم.

دبیر بنیاد فرهنگی غدیر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های این عالم ربانی در 19 کشور و تمامی استان‌های ایران دفتر بنیاد غدیر تأسیس شد.

عزیزی تصریح کرد: احیاء فرهنگ غدیر، توجه به روز عید سعید غدیرخم و جریان‌شناسی غدیر از جمله اقدامات شاخص آیت‌الله خزعلی در این مجموعه بود، وی در این حوزه در قبل و بعد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زیادی داشت و از یاران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و فرزند خویش را در راه پیروزی اتقلاب شکوهمند اسلامی ایران تقدیم کرد.

وی تأکید کرد: آیت‌الله خزعلی حافظ و مفسر قرآن کریم و نهج‌البلاغه بود و دو جلد تفسیر قرآن کریم از وی به چاپ رسید و مجموعه‌ای از فضیلت‌های امام علی(ع) را هم در قالب کتابی پر محتوا به مرحله چاپ رساند.

دبیر بنیاد فرهنگی غدیر خراسان‌رضوی عنوان کرد: عضویت در مجلس خبرگان رهبری، جامعه روحانیون مبارز، مدرس حوزه‌های علمیه و دبیرکلی بنیاد بین‌المللی غدیر از جمله مسئولیت‌های آیت‌الله خزعلی بود و یکی از کلیدی‌ترین افتخارات وی مقدمه چینی‌های سقوط رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود.

*صحنه غدیر در 20 شهر خراسان رضوی بازسازی می‌شود

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: سپاه امام رضا(ع) ویژه برنامه‌های غدیر را برگزار می‌کند و یکی از این برنامه‌ها بازسازی صحنه غدیر در 20 شهر خراسان رضوی است.

سرتیپ دوم پاسدار یقبوبعلی نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع) اظهار داشت: آیت‌الله خزعلی یک شخصیت انقلابی‌ای بود که دارای جاذبه‌ها و دفاعه‌های انقلابی و ارزشی بود.

وی افزود: آیت‌الله خزعلی همیشه در راه حق و عدالت و حفظ نظام و انقلاب قدم برمی‌داشت و در همین راه فرزند خودش را تقدیم این نظام مقدس کرد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: راه حق ضمن مقتدر بودنش مظلوم هم هست و موضوع غدیر هم اینگونه است.

نظری گفت: سپاه امام رضا(ع) ویژه‌برنامه‌های غدیر را در سطح نواحی استان برگزار می‌کند تا غدیر به خوبی تداعی شود و یکی از این برنامه‌ها بازسازی صحنه غدیر در 20 شهر خراسان رضوی است.

*پدرم می‌گفت هیچگاه من را آیت‌الله صدا نزنید

در پایان این مراسم محسن خزعلی فرزند آیت‌الله خزعلی هم در جمع کثیر مردم مشهد در مراسم تشییع آیت‌الله خزعلی حاضر شد و ضمن قدردانی از حضور بی‌نظیر خراسانی‌ها در این مراسم اظهار کرد: به نمایندگی از مادر و تمامی برادران و خواهران خودم از مردم شریف مشهد و زائران گرامی امام رضا(ع) که درمراسم  تشییع پیکر مطهر پدرم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی حضور داشتند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که پدرم همواره تاکید می‌کرد هیچگاه من را آیت‌الله صدا نزنید و بر سر قبرم فقط ابوالقاسم خزعلی را بنویسید، تصریح کرد: به معنای واقعی کلمه می‌توان گفت که آیت‌الله خزعلی سرباز واقعی برای امام زمان(عج) بود.

فرزند آیت‌الله خزعلی تصریح کرد: پدرم قبل از انقلاب با امام خمینی(ره) در مسیر مبارزه با رژیم ستمشاهی حرکت کرد و این راه را بعد از انقلاب نیز پشت سر مقام معظم رهبری ادامه داد و آیت‌الله خزعلی همواره تلاش می‌کرد پشتیبان ولایت فقیه باشد.

خزعلی خاطرنشان کرد: رمز محبوبیت پدرم علاقمندی وی به ولایت فقیه و ولی فقیهی که امروز جهان اسلام را اداره می‌کند، بوده است و همیشه پشتیبانی از ولایت فقیه را تأکید می‌کرد، چیزی که ضامن بقا و و اقتدار این نظام مقدس است.

*سیدمحمد شخص امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریدون IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    ایت الله خزعلی ازافتخارات نظام وحامی ولایت فقیه بود
  • علی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    چراعلمای مشهد مانند آیات عظام مرتضوی. مروارید.شاهرودی.رضازاده .سیدان .شیرازی .اشرفی و....درتشییع شرکت نکردن