مدیرکل شیلات مازندران گفت: براساس دستورالعمل و برنامه توسعه ششم، مرکز بازسازی ذخایر شهیدرجایی مازندران متعهد به تولید و پرورش ۲ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است.

تولید ۲.۵ میلیون قطعه ماهی خاویاری در برنامه ششم توسعه

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، حسن حبیب‌نژاد در جلسه شورای معاونین در بابلسر، شروع فصل صید ماهیان خاویاری را از مهرماه اشاره کرد و افزود: یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات مازندران تدابیر اقدامات پیشگیرانه لازم را برای صید و حفاظت و حراست اینگونه ماهیان دیده است و با هرگونه صید غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

 

این مسوول یادآور شد: گسترش پرورش ماهیان خاویاری در مازندران و تبدیل کردن آن به حوزه عمومی و مشارکت مردمی که بتواند اشتغال آفرین باشد، از دغدغه‌های بخش شیلات است و باید در راستای آموزش و تبلیغات آن در استان اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهیان خاویاری فاصله زمانی 8 تا 10 ساله را می‌طلبد، ادامه داد: در حال حاضر با شرایط سزارین، امکان بازپروری برای ماهیان در سه سال بعد وجود دارد و این مساله می‌تواند پرورش ماهیان خاویاری را دارای توجیه اقتصادی کند.

حبیب‌نژاد با بیان اینکه مازندران در صید و استحصال ماهیان خاویاری از رتبه مطلوبی برخوردار است، گفت: باید بتوانیم با پرورش ماهیان خاویاری در حوضچه، آب بندها، مزارع و دریاچه‌ها گامی در راستای گسترش پرورش آن برداریم.

مدیر کل شیلات مازندران تصریح کرد: براساس دستورالعمل و برنامه توسعه ششم، مرکز بازسازی ذخایر شهیدرجایی مازندران جهت کمک به بازسازی ذخایر و تکثیر نیمه مصنوعی این منابع ارزشمند دریای خزر، متعهد به تولید و پرورش 2 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است.

وی گفت: امسال حدود 80 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری قره برون در رودخانه‌های لاریم، میرود و بابلرود مازندران رهاسازی شد.

حبیب‌نژاد درباره ضرورت توجه به حفاظت از ذخایر آبزی گفت: استراتژی بخش شیلات به صید ماهیان خاویاری و نگاه حفاظتی حمایتی به منظور تأمین مولدین مورد نیاز است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت ماهیان خاویاری در دریای خزر و کاهش شدید ذخایر طبیعی این ماهیان، صیدماهیان خاویاری تنها برای تامین مولد مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر و امکان تکثیر نیمه مصنوعی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.