۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 311806

صبح روز عید قربان همزمان با انجام نخستین رمی جمره و به دنبال اقدام ناگهانی پلیس سعودی و مسدود شدن یکی از مسیرها حدود ۱۵۰۰ نفر به دلیل نداشتن راه فرار یا زیر دست و پا ماندند یا بر اثر خفگی کشته شدند.

قربانگاهی برای قربانی حجاج

 

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، این حادثه ساعت 8:30 صبح به وقت عربستان پنج‌شنبه 2 مهر رخ داد،‌ حادثه‌ای که نزدیک به 2000 مجروح داشت و اگر مدیریت‌ها به نحوی دیگر بود به طور حتم تعداد جانباختگان این فاجعه بسیار کمتر از آمار کنونی می‌شد.

 

بر اساس اعلام رئیس سازمان حج و زیارت ایران تا شامگاه پنج‌شنبه 131 زائر ایرانی در آن فاجعه که مسئولان ایرانی آن را ناشی از بی‌کفایتی مقامات سعودی در اداره حج دانستند، جان باختند و براساس گفته‌ی سرپرست حجاج ایرانی 365 نفر هم مفقود شدند و 85 زائر ایرانی در میان مجروحان فاجعه شناسایی شدند. آن‌طور که مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام کرده 30 تن از آنها پس از درمانِ سرپایی، مرخص شدند.

 

سعید اوحدی گفته که بیمارستان‌های مکه مملو از مجروحان است و شرایط به گونه‌ای است که کنترل از اختیار عربستان در این حادثه خارج شده به همین دلیل برخی از مجروحان نیز به بیمارستان‌هایی در جده، طائف و ریاض منتقل شده‌اند. همچنین تیم امداد پزشکی ایران فقط تا ساعت 5 عصر روز گذشته امکان حضور در کانون حادثه را داشت چون پس از آن به دلیل حضور ارتش سعودی و امنیتی شدن فضا از فعالیت‌های گروه‌های امدادی و پزشکی سایر کشورها خودداری شد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفته است، صبح جمعه 3 مهر ماه موفق شده مجوزی را از وزارت حج عربستان بگیرد و با تشکیل 4 کمیته تجسس کار شناسائی دیگر زائران ایرانی در میان جان‌باختگان و مجروحان را به سرانجام برساند.

 

سعید اوحدی قول داده است تکلیف مجروحان و جان‌باختگان را تا امشب و نهایت فردا شنبه 4 مهر مشخص کند. او دلیل این تأخیر را در بیان وضعیت شفاف زائران، پراکندگی آنها در منا و مکه اعلام کرده است.

 

وی همچنین گفته؛ اجساد جان‌باختگان را با دو هواپیمایی ماهان و ایران ایر (هما) به همراه بستگانی از آنها که در مکه حضور دارند در اولین فرصت و اوایل هفته آینده به کشور بازمی‌گردانند. البته هنوز اجساد این زائران به ایران تحویل داده نشده و در سردخانه‌های مکه نگهداری می‌شوند.

 

به دنبال وقوع این فاجعه که دومین اتفاق تلخ برای زائران حاضر شده در حج تمتع امسال محسوب می‌شود، رهبر معظم انقلاب اسلامی شامگاه عید قربان با انتقاد به عملکرد دولت سعودی و درخواست از عربستان برای پذیرش مسئولیت این حادثه،‌ پیامی صادر و سه روز را عزای عمومی اعلام کردند.

 

سید حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز که در زمان وقوع این فاجعه برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بود، در فرودگاه جان اف کندی این کشور با تسلیت این حادثه‌ی تاسف‌بار گفت: بلافاصله پس از فرود هواپیما، در تماس تلفنی با معاون اول رییس جمهوری دستورات لازم را برای تشکیل جلسه فوق العاده هیات دولت به منظور بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش و تشکیل ستاد ویژه‌ای برای پیگیری موضوع صادر کردم. و به وزیر خارجه ماموریت دادم تا با مقامات سعودی تماس گرفته و اقدامات لازم را درخصوص این حادثه انجام دهد.

 

او همچنین از مقامات عربستانی درخواست کرد که با ستاد حج و بعثه مقام معظم رهبری برای امداد رسانی به زائران ایرانی همکاری کنند.

 

رییس جمهور پنج‌شنبه شب هیات وزیران نیز در پیامی دولت عربستان سعودی را مسئول امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام دانسته و تاکید کرده بود که عواقب هرگونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.

 

در ادامه‌ی اقدامات مسئولان کشورمان برای این فاجعه‌ی خون‌بار عصر پنج‌شنبه 2 مهر ماه کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران توسط حسین امیرعبداللهیان، معاون مدیرکل خلیج فارس به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به خاطر سوء مدیریت دستگاه‌های اجرایی عربستان به وی اعلام و از او خواسته شد تا دولت عربستان در اسرع وقت همکاری‌های لازم را برای انتقال کشته شدگان به کشور و انتقال و درمان مجروحان در مراکز درمانی صورت دهد.

 

از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشورمان در نامه‌ای به محمد بن نایف،‌ وزیر کشور پادشاهی عربستان خواستار بررسی و اعلام دقیق علت اتفاقات رخ داده برای حجاج شد.

 

محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه نیز فاجعه منا را دردناک دانست و افزود:‌ علاوه بر تشکیل ستاد ویژه ‌ای در وزارت خارجه، تماس‌های سیاسی فشرده خود را از نیویورک برای تسریع در شناسایی قربانیان و مداوای فوری مجروحین آغاز کرده است.

 

اواخر شامگاه پنج‌شنبه نیز حسین صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در تماس و مذاکره تلفنی با مسئولان وزارت خارجه سعودی پیگیر وضعیت آسیب دیدگان ایرانی در حادثه منا شد.

 

او در این تماس‌ها اعتراض به همکاری نکردن مسئولان میدانی سعودی با نیروهای داوطلب ایرانی که برای کمک اعزام شده‌اند را به مقامات عربستانی منعکس کرد.

 

همچنین به استناد ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری حجت الاسلام و المسلمین رییسی دادستان کل کشور برای پیگیری و تعقیب حادثه روز گذشته در منا وارد این قضیه شد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی اظهار کرد؛ انتظار می‌رود مسوولان ذیربط در دولت و همه سازمانها وارگان‌های درمانی، امدادی و پشتیبانی در اسرع وقت، اقدامات لازم و فوری را برای کاستن از ابعاد این فاجعه و کاهش آلام داغ‌دیدگان و مجروحان به عمل آورند.

 

آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز درباره‌ی این فاجعه‌ی خونبار با تاکید بر این‌که دولت سعودی باید مسئولیت مدیریت غلط خود را که موجب بروز این فاجعه شد را بپذیرد و پاسخگوی آن باشد، از مسئولان خواست تا با ادامه پیگیری‌ها و اقدامات خود در شناسایی و انتقال پیکرها و همچنین رسیدگی به امور مجروحان اقدام شایسته معمول دارند.

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید چگونگی مدیریت مراسم عظیم الهی حج از سوی تمامی کشورهای مسلمان، سازمان همکاری‌های اسلامی و بین المجالس اسلامی مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: انتظار می‌رود که دولت سعودی توضیحات قانع کننده‌ای به امت اسلامی ارائه دهد.

 

همچنین مراجع تقلید آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی‌آملی، آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله شبیری‌زنجانی با محکوم کردن عربستان و زیرسوال بردن دولت آل‌سعود در مدیریت حج، پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای در این فاجعه صادر کردند و از بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت مسئولان سرزمین وحی انتقاد کردند.

 

از سوی دیگر آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، پیشنهاد کرد که سازمان کنفرانس اسلامی مدیریت حج را به دست گیرد و بر لزوم پاسخگو بودن دولت عربستان در قبال این حادثه تأکید کرد و گفت که کشورهای اسلامی باید تکلیف حج را مشخص کنند؛ چرا که حج تنها مربوط به عربستان نیست، بلکه به تمام کشورهای اسلامی ارتباط می‌شود.

 

پس از پایان نماز جمعه این هفته نیز نمازگزاران سراسر کشور در اعتراض به این فاجعه‌ی دردناک راهپیمایی و نسبت به بی‌کفایتی آل‌سعود در مدیریت حج اعتراض کردند.

 

عصر جمعه 3 مهر ماه نیز جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی هیات دولت بنا به تاکید رئیس جمهور تشکیل شد. همچنین کاردار سفارت عربستان برای دومین بار به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض ایران نسبت به اتفاقات رخ داده در حادثه‌ی روز گذشته منا، به وی ابلاغ شد.

 

آخرین به روز رسانی اسامی جانباختگان و مجروحان حادثه‌ی مکه در خبرگزاری ایسنا قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.