فاطمه معتمدی : قدس ویژه خراسان - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمادگی مشهد برای پایتخت معنوی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ بسیار پایین است، اظهار داشت: ...

وزارت ارشاد در خصوص خروجی جلسات مشهد ۲۰۱۷ پاسخ دهد

 امروز امری که از یک سو آبروی کشور با آن مواجه است، اما از سوی دیگر دیده می‌شود که مسؤولان درگیر مسایل جاری خود هستند، در حالی که بحث مشهد 2017 از موضوعات مهم کشور است، اما مورد بی‌مهری واقع شده است.

حجت الاسلام پژمانفر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ضرورت انجام برخی کارها برای این موضوع مهم افزود: این کارها باید در بازه زمانی مشخص و لازم مورد پیگیری و حمایت قرار گیرد.

*وزارت ارشاد متولی مشهد 2017

وی  اضافه کرد: به عنوان مثال مشهد در بخش پایانه فرودگاه با ضعف و خللی مواجه است که اگر امروز برای آن تدبیری اندیشیده نشود  و  با سرعت، اعتبارات لازم تعیین و تخصیص نیابد، در آینده حتی اگر پول هم باشد، اما دیگر چندان مفید نخواهد بود، بنابراین در بخش زمان برای بحث مشهد 2017 هیچ گونه مدیریتی نیست.

وی ادامه داد: در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و اتفاقی که در مشهد می‌افتد، بسیار مهم است، بنابراین نباید بسادگی از کنار آن گذر کرد، با این حال متأسفانه برخی از مسؤولان  درگیر کارهای جاری و اجرایی هستند و به این موضوع مهم توجه نمی‌شود.

وی درباره این بی‌توجهی مسؤولان اضافه کرد: منظور از بی‌توجهی مسؤولان، مسؤولان کشوری مانند وزیر راه  و شهرسازی است؛ البته متولی اصلی  مشهد 2017 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید نسبت به برگزاری جلسات و پیگیری امور مربوطه کار ویژه‌ای انجام دهد، اما شاهد چنین عملکردی نیستیم، در حالی که اهمیت کار، تلاش خاصی را می‌طلبد.

*برگزاری جلسه هر دو ماه یکبار

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي  به هر دلیلی  تنها به برگزاری جلسات هر دو ماه یکبار و بیان کلیات  بسنده می‌کند.

*پرسش از وزیر

پژمانفر با بیان اینکه خروجی این جلسات پرسش مشخص ما از وزارت فرهنگ و ارشاد است، گفت: این پرسش نیز مطرح است که نتیجه و خروجی تصمیمات اجرایی این وزارتخانه در خصوص مشهد 2017 چیست و به کجا رسیده است؟

این نماینده مجلس با اشاره به رایزنی‌های نماینده‌ها با وزارتخانه‌های مختلف برای مشهد 2017 تصریح کرد: برخی از وزارتخانه ها حضور فعالی دارند که البته شمار آن بسیار اندک است.

وی درباره ارزیابی عملکرد مسؤولان استانی خاطرنشان کرد: در سطح استان مسؤولیت اصلی با استاندار است و شهرداری مشهد مسؤولیت مستقیمی در این خصوص ندارد، گرچه بار سنگینی بر دوش این نهاد عمومی قرار دارد، اما باید توجه داشت، پایتخت معنوی جهان اسلام در سال 2017 یک حرکت شهری نیست، بلکه ملی است، بنابراین باید تمام ظرفیتهای ملی برای آن به کارگیری شود که البته چنین چیزی مشاهده نمی شود.

*پاس کاری بین تهران و مشهد

وی با تاکید بر اینکه این مسأله نیازمند اراده و عزم ملی است، گفت: این عزم ملی و جدی دیده نمی شود و بحث تهیه محصولات فرهنگی و موارد بسیار دیگری که مورد احتیاج است، هیچ کدام در اختیار ما نیست و وضعیت به این شکل است که مدام بین تهران و مشهد پاس کاری می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت کشور و استاندار خراسان رضوی باید در این خصوص پاسخگو باشند، گفت: این دو مرجع باید پاسخ دهند که برای برگزاری این برنامه مهم از جمله اجلاس سران کشورهای اسلامی در سال 2017 چه اقدامی انجام شده است و چشم انداز تعریف شده برای آن چیست و آیا نگاه به این مراسم در سطح یک کار محلی و برنامه ای همانند همایشهای دیگر است؟

وی درباره حضور نمایندگان در جلسات مربوط به مشهد 2017 اظهار داشت: به عنوان ناظر در این حوزه در جلسات یادشده شرکت داشتم، اما بحث این است که برگزاری هر دو ماه یکبار جلسه کافی نیست.

وی درخصوص ظرفیتهای قابل استفاده از فرصت مشهد پایتخت معنوی جهان اسلام، از جمله تبیین دیدگاه اسلام در حوزه‌هایی مانند حقوق بشر در اجلاس یاد شده تصریح کرد: فرصتهای بی‌بدیل  فراوانی وجود دارد که نه تنها مشهد، بلکه جهان اسلام باید بخوبی  از آن استفاده کند، اما از آنجا که متولیان با جدیت ورود نیافته اند، بنابراین نتیجه این می‌شود که دستگاه‌هایی مانند حوزه و دانشگاه  که باید همراه باشند و می‌توانند در این خصوص نقش مؤثری ایفا کنند، حضور نداشته باشند، در واقع از ظرفیت آنها در این زمینه استفاده نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.