قدس آنلاین: رئیس انجمن غارنوردان منظقه بالکان گفت: ۶۰۰ کیلو زباله از غار مغان جمع‌آوری کردم که چنین مواردی زیبنده محیط زیست نیست و به مسئولان امر پیشنهاد می‌کنم که تابلوهای راهنما و هشداری را در غارها برای آسیب‌های زباله‌های خطرناک نصب کنند.

رهاشدن شدن زباله در غارها، آسیبی جدی بر محیط زیست وارد می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، الکسی ژالوف رئیس انجمن غارنوردان منظقه بالکان که از 31 شهریور ماه در قالب یک گروه هفت نفره‌ای متشکل از غارنوردان و غارشناسان ایران، بلغارستان، رومانی و لهستان بازدیدی از غارهای شرق کشور داشت، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رباطه با دستاوردهای این سفر اظهار داشت: دوستی با ایرانی‌ها از سال 2013 و در دوره امداد غاری که در تونس برگزار شد شکل گرفت و در این کشور اکسپدیشنی در حوزه غارنوردی برگزار شد و تصمیم گرفته شد که یکی از دوره‌ای ضروری غارنوردی در ایران برگزار شود، که این مهم در هفته اول مهر ماه امسال برگزار شد.

وی افزود: همکاری‌ها و ارتباطاتی که با ایرانی‌ها وجود داشت استمرار یافت تا اینکه در ماه سپتامبر هیئتی هفت نفره به بلغارستان سفر کردند و این سفر در راستای گسترش و تحکیم همکاری‌های غارنوردان ایران و بلغارستان فراهم شده بود.

رئیس انجمن غارنوردان منطقه بالکان با اشاره به اینکه در این سفر طبیعت زیبای غارنوردی شرق ایران را مشاهد کردیم، گفت: در طی مدتی غارنوردان ایرانی در بلغارستان بودند در پی ایجاد یک اکسپدیشنی در ایران بودیم.

ژالوف تصریح کرد: نحوه برگزاری این اکسپدیشن بسیار خوب مدیریت شده بود و علاوه بر غارها با موزه‌ها، شیوه‌های زندگی ایرانی‌ها و غیره آشنا شدیم و در میان این بازدیدها غارنمکی را بهتر دیدیم و اینجا بهشت غارنمکی بوده و طولانی‌ترین غارنکمی دنیا در ایران است و در این اکسپدیشن ارائه یک رنگین کمان غارنوردی را شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: این اکسپدیشن درک نخواهد شد جز با ارائه مطلوب گزارش بازدیدکنندگان و افتخار داریم که اولین باشگاه غارنوردی در شمهد دایر شده و شاهد افزایش و تحکیم دوستی‌ها هستیم که برای همکاری‌های بهتر و بیشتری که در آینده خواهیم داشت مؤثر خواهد بود.

سرپرست اکسپدیشن بین‌المللی جستجو، اکتشاف و نقشه‌برداری غارهای شرق کشور با بیان اینکه برگزاری یک اکسپدیشن بین‌المللی در مشهد را یک افتخار و غرور می‌دانیم، عنوان کرد: حدود یک سال است که انجمن غارشناسی بلغارستان شکل گرفته و تحقیقات خاصی در رابطه با این انجمن تازه تأسیس صورت گرفته، هرچند که سابقه فعالیت بلغارستان در این حوزه به سال 1926 برمی‌گردد.

ژالوف گفت: تمام دنیا مکان‌ها و جاهای ویژه‌ای دارد و آب و هوای مناطق ایران از ویژگی‌های این کشور است، در گذشته بازدیدهایی که از غارهای غرب ایران داشتم و امسال این بازدید از غارهای شرق این کشور صورت پذیرفت  که به واقع متفاوت‌ـر از غارهای غربی این کشور بود و مهم‌ترین ویژگی‌اش هم هوای خشک به دلیل توده‌های زیاد و موقعیت مکانی‌اش است.

وی افزود: تاکنون بیش از 1000 بازدید از غارها داشتم و برای ارائه گزارش کامل این سفر هم نیازمند تحقیقات بیشتری هستم و امیدوارم که نتایج نهایی آن منجر به کسب اطلاعات علمی ثمربخشی بشود.

رئیس انجمن غارنوردان منطقه بالکان با بیان اینکه در اروپا نگاه خطرناکی نسبت به ایران و کشورهای همسایه‌اش وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این سفر چنین چیزی را ندیدیم و دوستی‌ها و مهمان‌نوازی‌های مردم ایران تشابه زیادی به مردم بالکان دارد و برای من صحبت کردن با یک ایرانی به مراتب ساده‌ترن از یک آلمانی بوده و به واقع هیچ احساس غربتی در این کشور نداشتم.

سرپرست اکسپدیشن بین‌المللی جستجو، اکتشاف و نقشه‌برداری غارهای شرق کشور با تأکید بر اینکه تمام غارنوردان ایرانی تجهیزات کامل غارنوردی را دارند، گفت: سطح آگاهی ایرانی‌ها در تکنیک‌های مختلف بالا بود و با تکنیک غارنوردان ایرانی اکثر غارها کشف شدند و همه ما در طول زندگی نیازمند آموزش هستیم.

ژالوف تصریح کرد: غارنوردی در ایران از سال 1387 متحول شد و از آنجا فهمیدیم که می‌توانیم با کمک ایرانی‌ها غارها را به خوبی اکتشاف کنیم.

وی تأکید کرد: وقت کافی برای بازدید از کوه‌ها و دیگر مکان‌های دیدنی شرق ایران نداشتیم و هدفمان در این سفر بازدید از غارها بود.

رئیس انجمن غارنوردان منطقه بالکان در رابطه با ضعف کوه‌های ایرانی بیان کرد: کوه‌های ایرانی کم ارتفاع بوده و خطر ریزشی هم دارند که برای کوهنوردان ایمن نیست و نمی‌توان صعود خوبی داشت، اما در مجموع کوهپیمایی ایرانی‌‎ها خوب است.

ژالوف تصریح کرد: در بازدیدهای صورت گرفته نقاط ضعفی هم مشاهده شد و با غارنوردی‌های بیشتر این ضعف‌ها بهتر شناسایی خواهند شد، به طور مثال در ایران قوانین خاصی برای حفاظت از غارها وجود ندارد و در کشور خودمان قوانینی در این رابطه وضع شده است و به مؤسسات مرتبط با حوزه غارنوردی ایران پیشنهاد می‌کنیم که قوانینی را جهت حفاظت از غارها وضع کنند، به طور مثال در کشور اسلوونی قوانین بسیار سرسختی در این حوزه وجود دارد و در ایران به راحتی خفاش برداشته می‌شود، اما در آلمان اجازه چنین کاری داده نمی‌شود.

وی تأکید کرد: محافظت‌ها بیشتر در دهانه وروردی غار بود که راه درستی نیست و باید آموزش‌های لازم را در این زمینه داشته باشیم که اهمیت این آموزش‌ها در مدارس و برای دانش‌آموزان بیشتر احساس می‌شود.

سرپرست اکسپدیشن بین‌المللی جستجو، اکتشاف و نقشه‌برداری غارهای شرق کشور با اشاره به اینکه 600 کیلو زباله از غار مغان جمع‌آوری کردم، گفت: چنین مواردی زیبنده محیط زیست نیست، غارها مسیر عبور آب هستند و بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی دارد و متأسفانه یک فاطری فرسوده ماشین در غار بزنگان شناسایی کردم، موردی که خیلی آسیب‌زا بوده و برای آینده زیست محیطی و غارنوردی خطرناک بوده و به مسئولان امر پیشنهاد می‌کنم که تابلوهای راهنما و هشداری را برای آسیب‌های زباله‌های خطرناک نصب کنند.

ژالوف گفت: وظیفه غارنوردان شناسایی دقیق ارها و معرفی آنها به محیط زیست بوده تا نام این غارها ثبت شوند.

وی افزود: گونه‌های زیادی در ایران وجود دارد و مواردی مانند یوزپلنگ ایرانی در خطر هستند و 43 گونه مختلف در ایران مشاهده کردیم که امیدواریم بتوانیم یک گونه منحصر به فرد را شناسایی و معرفی کنیم.

* آئین‌نامه حفاظت از غارها به زودی تدوین می‌شود

جواد نظام‌دوست رئیس انجمن غارنوردی ایران هم با بیان اینکه در این برنامه یک تیم 7 نفره مشارکت داشتند، اظهار داشت: نتیجه بازدیدهای صورت گرفته مشخص شدن غار کرکس به طول 750 متر به عنوان بزرگترین غار خراسان رضوی بود.

وی افزود: در پیمایش‌های صورت گرفته تحقیقات لازم توسط  غارنوردان حاضر صورت پذیرفت که نتیجه مکتوب آن پس از بازگشت به کشورهای خودشان اعلام می‌شود.

رئیس انجمن غارنوردی ایران با تأکید بر اینکه همدلی یکی از دلایل موفقیت این گروه در ارائه رنگین کمان غارنوردی بود، خاطرنشان کرد: در هفته غار پارک هستیم و دوم مهر ماه به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده و گروه شرکت‌کننده در این اکسپدیشن  زباله‌های پارک‌ها را جمع‌آوری کردند.

نظام‌دوست تصریح کرد: 3 استان کشور به عنوان استان پاک در حوزه غارنوردی انتخاب شدند که یکی از آنها خراسان رضوی بود و موفقیت‌های 6 ساله این انجمن به دلیل همکاری‌ها و حمایت‌های مطلوب و شایسته تمام گروه‌های ذی‌بط بوده است.

وی تأکید کرد: در این برنامه بازدیدی از غارنمکی بتون در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی داشتیم و این غار عمیق‌ترین غار شرق کشور است، ضمن اینکه غار مغان هم توسط یک گروه 40 نفره در خراسان بزرگ شناسایی شد و اولین اکسپدیشن هم در مشهد برگزار شد.

عضو انجمن غار و غارشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه بحران آب را در کشور داریم و غارها ذخیره‌گاه آب هستند، عنوان کرد: سرچشمه 30 درصد آبهای شیرین از غارهاست و رسانه‌ها در بحث سلامت محیط زیست بهترین یار و حامی فعالان این مجموعه هستند.

نظام‌دوست گفت: به دلیل ورود بی‌رویه به غارها ماهی کوه در حال انقراض و از بین رفتن بوده که هشداری بزرگ برای حوزه زیست محیطی است.

وی افزود: آئین‌نامه حفاظت از غارها به زودی تدوین می‌شود و در اختیار مجموعه‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد که بخش‌های زیادی از آن تکمیل شده و در اختیار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته است که پس از تدوین و ابلاغ رسمی اجرایی می‌شود.

رئیس انجمن غارنوردی ایران عنوان کرد: به دنبال انعقاد تفام نامه همکاری‌ای با وزارت آموزش و پروش هستیم تا کلاس‌های آموزشی حفاظت از حوزه غارنوردی  (به عنوان درسی ضروری اما غیررسمی) در مدارس برای دانش‌آموزان برگزار شود و در این راستا معتقدیم که آموزش‌های مهم و اساسی از دوره دانش‌آموزی ثمربخشتر است، البته هنوز زمان برگزاری این کلاس‌ها مشخص نشده اما قطعاً از همین سال تحصیلی کلید خواهد خورد.

نظام‌دوست باذعان داشت: خراسان بزرگ در حوزه غارنوردی دارای سابقه‌ای طولانی است و نخستین کار مدون در حوزه غار نوردی در سال 1311 توسط مرحوم خورشیدی در غار مغان مشهد مقدس انجام شد.

*نیازمند فرهنگ‌سازی‌هایی در حوزه غارنوردی هستیم

حمید صالحی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه فواید و ارزش‌های ورزش غارنوردی باید به خوبی تبیین شود، اظهار داشت: در شرایط بحرانی که برای هیچکس امکان امداد رسانی میسر نیست، این غارنوردان هستند که از تجربه خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: بررسی دستاوردهای هیئت متخصصان غارنورد متشکل از متخصصان و غارنوردان بین‌المللی‌ای از ایران، بلغارستان، رومانی و لهستان را داشتیم و با حضور این غارنوردان بین‌المللی از بزرگترین غار شرق کشور در خراسان رضوی رونمایی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه جایگاه محیط زیست از دیدگاه رئیس جمهور، گفت: حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنانی گفت محیط زیست از مقوله‌هایی است که ما را از مسائل سیاسی خارج می‌کند و برای همه ما یک افتخار است که در این رابطه اروپایی‌ها از ایران تعریف و تمجید می‌کنند.

صالحی تصریح کرد: در اروپا کارشناسان نخبه‌ای وجود دارد که با هزینه‌های دولت تحقیقاتی در ایران دارند و در گزارش نهایی خود بدون هیچگونه تعارفی واقعیات را بیان می‌کنند.

وی تأکید کرد: در ایران قوانین خاصی برای نمونه‌برداری داریم و اجازه چنین کاری را بدون مجوز قانونی نمی‌دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با تأکید بر اینکه به دنبال اجرای قوانین و مقررات غارنوردی هستیم، خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی مسئولان حفاظت از غارها در محیط زیست و زمین شناسی همکاری خوبی در این زمینه با همدیگر دارند.

صالحی گفت: بحث غاردرمانی ریشه علمی ندارد و باید بررسی بیشتری در این رابطه صورت پذیرد و نباید چنین باورهایی را به مردم القا کنیم، زیرا ممکن است که هم به مردم و هم به غار آسیب وارد شود و ارزش غارها در تمامی جوانب باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: واژه گردشگری در غار را نمی‌پسندیم و معتقدیم که صحیح آن طبیعت گردی در غار است و باید طبیعت ‌گردی را رواج دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به مشکلات زیست محیطی در غارها اشاره کرد و گفت: غارها از مناطق زیست محیطی بسیار حساس هستند و متأسفانه برخی‌ها در انتهای غار اقدام به پخت و پز غذا کرده و زباله‌های خود را هم در همان مکان رها می‌کنند و در این رابطه هاز رسانه‌ها می‌خواهیم که یاری‌گرمان باشند تا بتوانیم فرهنگ‌سازی مناسبی داشته باشیم.

 

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.