عضو شورای مرکزی جمعیت عمل اسلامی بحرین تاکید کرد که به دلایل متعددی می توان گفت فاجعه منا جنایت آمیز بوده است.

۳ دلیل بر جنایت آمیز بودن فاجعه منا

به گزارش قدس آنلاین، دکتر «راشد الراشد» عضو شورای مرکزی جمعیت عمل اسلامی بحرین و یکی از برجسته ترین معارضان این کشور در گفتگو با  تسنیم، من ابراز تاسف  شدید از وقوع فاجعه منا و تسلیت به ملت ایران به بررسی ابعاد این حادثه پرداخت و گفت:  تمام واکنش های آل سعود به حادثه منا نشان دهنده جنایت آمیز بودن این حادثه است.

سه دلیل اصلی جنایت آمیز بودن فاجعه منا

وی که بروز حادثه منا را اقدامی عمدی می داند برای اثبات سخنان خود به سه مورد اشاره کرد که عبارتند از: اول اینکه سعودی ها نام و پیکر حجاج مفقود شده را مخفی نگاه می دارند و این امر بسیار تعجب برانگیز است.

دوم اینکه سعودی ها به هیچ گروهی اجازه دسترسی به تصاویر دوربین های موجود در منا و مکه مکرمه که تمام فعالیت های حجاج را زیر نظر دارند نمی دهد. این مسئله تنها ابهام برانگیر نیست بلکه مدرکی برای اثبات تلاش سعودی‌ها برای مخفی کردن حقیقت است که این خود نیز جنایتی دیگر است.

سومین مسئله جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران که بیشترین تعداد حجاج خود را از دست داده، به پیکر جان باختگان است که این مورد نیز به روشنی گویای وجود برخی مسائل پشت پرده است.

وی ادامه داد، ما نگرانیم که مقامات سعودی این فاجعه را با متهم کردن چند نفر از مسئولان جزء و میدانی برپایی مراسم حج، بر این فاجعه سرپوش بگذارند.

رژیم سعودی باید محاکمه شود

دکتر راشد الراشد تاکید کرد: رژیم سعودی را باید در خصوص حوادث روی داده محاکمه کرده و مورد بازخواست قرار داد، امسال تنها در بازه زمانی کوتاه حج 4 حادثه مرگبار برای حجاج به وقوع پیوسته است.

وی گفت: با وجود روی دادن تمام این حوادث هیچ اقدامی  برای تحقیق در خصوص آنها و پی بردن به حقیقت صورت نگرفته است، این امر نیز نشان دهنده دست داشتن عربستان در حوادث خونین حج امسال است.

خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب هستیم

عضو شورای مرکزی جمعیت عمل اسلامی بحرین  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین المللی برای رسیدن به حقیقت ماجرا و محاکمه آل سعود هستیم، نباید تنها به محاکمه چند مسئول نظامی و یا سرباز سعودی که تنها مجری دستورات بوده اند، اکتفا کرد.

اداره مناسک حج توسط آل سعود فاجعه بزرگی است

وی با اشاره به سابقه بسیار نامناسب سعودی های در اداره مناسک حج گفت: با بررسی مناسک حج طی سالهای گذشته می بینیم که هر چند سال یک بار حوادث خونباری روی داده که صدها نفر از حجاج در آن قربانی شده اند، امروزه حج خانه خدا با خطرات فراوانی روبرو شده و محل ناامنی برای ادای یکی از مهمترین مناسک مسلمانان شده. در این شرایط ادامه یافتن اداره مناسک حج توسط آل سعود خود فاجعه  بزرگی است.

مدیریت حج باید به یک طرف مستقل واگذار شود

دکتر راشد الراشد تنها راه پایان دادن به اینگونه حوادث تلخ را گرفتن آل سعود از مدیریت مناسک حج دانسته و در این خصوص گفت: پایان دادن به سریال حوادث تلخ مناسک حج مستلزم ایجاد راه حل ریشه های و برکناری آل سعود از مدیریت مراسم حج و سپردن آن به یک طرف مستقل است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.