گروه هنر / تکتم بهاردوست - سازمان سینمایی هفته گذشته آمار فروش فیلمها در فصل تابستان را اعلام کرد.

ورشکستگی فیلم‌ها را باور کنیم یا آمار امیدوارکننده را؟

براساس آمار منتشر شده، فروش فیلمها در 6 ماهه اول امسال حدود 40میلیارد تومان بوده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود 51درصد رشد داشته است؛ آماری که یک رشد  14 درصدی را هم برای رشد مخاطبان این فصل از سینما به همراه داشته است. اما آمار ارایه شده نگفته است که این 40میلیارد تومان از فروش چند فیلم و از بین چند سینما بوده است.

 این درحالی است که اگر قرار باشد اکران و فروش فیلمهای نوروزی را هم در فهرست این آمار قرار دهیم، از آنجایی که از یک سو این نوبت از اکران اصلاً فروش رضایت بخشی نداشت و نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و از سویی دیگر دقیقاً در همین فصل بلیت سینما‌ها هم نسبت به همین زمان در سال گذشته گران شد، اما و اگرهایی درباره این آمار مطرح شده است.

درست است که شماری از فیلمها در این فصل اکران توانستند با اقبال مخاطبان مواجه شوند و به فروش خوبی دست پیدا کنند و حتی شماری هم به باشگاه میلیاردرها راه پیدا کنند، ولی این قضیه فقط منوط به اکران چند فیلم از کل اکرانهای 6 ماهه اول امسال است و بقیه فیلمها در اکران نتوانستند موفقیتی به دست آورند، ضمن اینکه نسبت فروش فیلمهای پرفروش امسال نسبت به سال گذشته، به طور محسوسی کمتر است.

 

 مخاطبان با سینما آشتی کرده اند

جواد نوروزبیگی، تهیه کننده سینما ضمن ابراز خوشحالی از رشد 14درصدی مخاطبان امسال نسبت به سال گذشته می‌گوید: بعید می‌دانم این آمار موثق نباشد. من همین که فهمیدم مخاطبان امسال نسبت به سال گذشته 14درصد رشد داشته، برایم کافی است. این آمار به هر جهت سبب خوشحالی است، چرا که این آمار نشان دهنده این است که مخاطبان با سینما آشتی کرده‌اند و باید بگویم که هر چند به نظرم این میزان مخاطبان برای سینما زیاد نیست، ولی همین‌اندازه اش هم سبب دلگرمی است.

وی می‌افزاید: فروش تابستانی فیلمها از جمله اکران موفق فیلم سینمایی «محمد رسول ا...(ص)» خود نشانگر این ادعاست.

 

 خیلی از فیلم‌ها ورشکست شده‌اند

حسین فرح بخش، تهیه کننده و کارگردان سینما هم در این باره می‌گوید: چگونه می‌شود وقتی بلیت سینما نسبت به پارسال بیست درصد گران شده است، ما چنین رشدی در فروش و اقبال مخاطبان داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه «وقتی می‌گویند یک رشد 14 درصدی، باید بگویند، این رشد برای چند فیلم و از بین چه تعداد سینما بوده است»، می‌افزاید: واقعیت این است که در این 6 ماه فقط چند فیلم فروش خوبی داشته‌اند و در واقع بیشتر فیلمها بهره ای از فروش و اکران نبرده‌اند و در واقع ورشکست شده‌اند.

این تهیه کننده ادامه می‌دهد: من بعید می‌دانم چنین رقمی ‌برای فروش فیلمها در 6 ماهه اول سال داشته باشیم. درست است که فیلمی‌ مثل محمد رسول ا...(ص) توانسته آمار فروش را بالا ببرد، ولی باز هم بعید می‌دانم این آمار درست باشد. چون این آمار را دفاتر پخش اعلام می‌کنند و من شاهد بوده ام که یک فیلم بیست میلیونی را بیست و دو میلیون یا حتی خیلی بالاتر از این اعلام کرده‌اند این گونه است که می‌گویم، این آمار حقیقی نیست. هرچند اگر این آمار صحت هم داشته باشد، در 6 ماهه دوم به نیمه خواهد رسید، چون تقریباً همه فیلمهای خوبمان را در 6 ماهه اول سال به نمایش گذاشتیم و دیگر برگی در دست نداریم.

 

 به این آمار مشکوکیم

تقی علیقلی زاده، تهیه کننده سینما هم این آمار را نادرست می‌داند و می‌گوید: با توجه به  افزایش نرخ بلیت که خود سبب افزایش درآمد می‌شود، باید توجه داشت که آمار مراجعه سینما در این 6 ماهه به نظر من و طبق اطلاعاتی که من دارم، از سال قبل کمتر است.

 این تهیه کننده می‌گوید: حتی به نظرم نسبت به سال گذشته  این افزایش ریالی را هم که اعلام کرده‌اند، چندان محسوس نیست، درست است که ما اکران خوب فیلم «محمد رسول ا...(ص)» را در این مدت داشته ایم، ولی از آن طرف باید به این قضیه هم توجه داشت که متأسفانه سینمای امسال بهار خوبی را نداشت.

 فیلمهایی که ابتدای امسال اکران شدند، در مقایسه با همین زمان در سال قبل، پر مخاطب نبودند، حتی اکران افطار تا سحر هم نتوانست آمار فروش را بالا ببرد، چون در شهرستانها عملاً سینماها در این زمان تعطیل بودند. وی در این باره پیشنهادی هم ارایه می‌کند و می‌گوید: به نظر من اگر ترکیبی از شورای صنفی، سینمای فارابی و سینما شهر، آن هم با توجه به اینکه سرور سینماهای تجهیز شده و بازسازی شده در این سینما وجود دارد، آمار فروش را ارایه کنند، می‌توان به حقیقی بودن آمار فروش اعتماد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.