دلارام عظیمی: جیجی بوفون در فهرست ۵۹ نامزد دریافت جایزه توپ طلای امسال نیست. اگرچه تاریخ توپ طلا از دیرباز با تصمیمهای عجیب وغریب و بحث برانگیزی همراه بوده،

 جای خالی بوفون در فهرست فیفا !

 ولی اگر در پاسخ به اعتراض‌های مربوط به فرد برنده همیشه بهانه‌ای به نام «آرای رأی‌‌دهندگان» وجود داشته، این بار انتخاب هیأت ژوری در انتخاب اسامی بحث برانگیز نشان می‌دهد.

 فدراسیون جهانی فوتبال فیفا که این روزها در یک بحران بی سابقه به سر می‌برد، به خاطر ارایه این فهرست بحث برانگیز بار دیگر زیر سؤال رفته است. در بین 59 نامزد دریافت جایزه توپ طلا درسال 2015 (که به طور حتم لیونل مسی، برنده نهایی آن خواهد بود)، نام جیجی بوفون به چشم نمی‌خورد. 6 بازیکن یوونتوس، فینالیست لیگ قهرمانان اروپا به نامهای پیرلو، کیلینی، ویدال، پوگبا، تبس و موراتا دراین فهرست به چشم می‌خورند. اما بهترین سنگربان حال حاضر جهان درکنار نویر و کورتوا دراین فهرست نیست.

 قطعا این انتخاب به دلایل فنی و تکنیکی نبوده و مسایل دیگری دراین تصمیم عجیب دخیل هستند.

 از سال 2010 میلادی به این طرف جایزه توپ طلای نشریه فرانس فوتبال به فیفا تعلق دارد. برطبق قوانین جدید، در زوریخ کمیته‌ای داخلی اسامی 50-60 نامزد دریافت این جایزه را تعیین می‌کند که سپس به کمیته فوتبال فیفا که پله، بکن باوئر، وه آ، بیلاردو، آلبرتینی، چیلاورت، فلورنتینو پرس و دیگران از اعضای آن هستند، ارایه می‌شود و سپس آنها با همکاری نشریه فرانسوی اسامی  23 فینالیست نهایی را اعلام می‌کنند. سپس خبرنگاران، کاپیتانها و مربیان تیمهای ملی جهان به این 23 نامزد رای می‌دهند. در ماه دسامبر اسامی سه بازیکنی که بیشترین رأی  را آورده‌اند، اعلام خواهد شد و روز 11 ژانویه 2016 درزوریخ جایزه بهترین بازیکن به فرد برنده اهدا می‌شود. دراین فهرست نام پنج دروازه بان به نامهای کورتوا، نویر، دخئا، براوو و اوسپینا به چشم می‌خورد. به طور حتم سنگربانان یونایتد، بارسا و آرسنال از ملی پوش یوونتوس برتر نیستند، بخصوص که بوفون یک فصل به یادماندنی را در رقابتهای لیگ قهرمانان سپری کرده و با یووه در جام حذفی ایتالیا و لیگ و سوپرجام هم به عنوان قهرمانی دست یافته بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.