وزیر آموزش و پرورش به مناسبت ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده پیامی صادرکرد.

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز خانواده

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام علی اصغر فانی به شرح زیر است:

25 ذی‌الحجه روز خانواده و سالروز نزول سورة دهر (انسان) بر همة خانواده‌های گرامی و به‌ویژه خانواده‌های دانش‌آموزان عزیز مبارک باد.

خانواده، موهبتی الهی است که خداوند آن را زمینه‌ساز رشد شخصی انسان قرار داده است. لحظه‌ به لحظة حیات خانواده سرشار از فرصت‌های نابِ حصول سعادت ودستیابی به مفهوم پُرمعنای زندگی است. خانواده بیش از همه، جایگاه رحمت الهی بر انسان است؛ زیرا پدر و مادر دارای دو جایگاه رفیعند که خداوند به انسان إعطا می‎کند تا از مجرای خانواده دریچه‌های رحمت و بخشش خود را بر پدر و مادر و فرزندان بگشاید. از این نظر می‌توان گفت کانون گرم خانواده است که برای اولین بار ذائقة کودک را با شیرینی زندگی آشنا می‌کند و این امر نکتة بسیار مهمی است که ضرورت دارد در تعلیم ‌و تربیت مورد توجه جدی قرار گیرد. در دین مبین اسلام نیز، خانواده مهم‌ترین و اساسی‌ترین واحد اجتماعی به‌شمار می‌آید که بنای آن بر اُلفت، همدلی و آرامش است. خانواده محبوب‌ترین بنا در پیشگاه خداوند می‌باشد و روابط درون آن بر مودت و رحمت پایه‌گذاری شده است. نهاد خانواده از منظر اسلام، دارای حیات و قداست ویژه‌ای است که قابل‌مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست. در واقع خانواده تنها نهاد فطری بشر است که تشکیل آن ریشه در همان سرشت و ذاتی دارد که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است. همچنین در فرهنگ ایرانی اسلامی، تشکیل خانواده، مقوّم و مکمل سازندگی شخصیت فرد می‌باشد. از این‌رو خانواده بستری برای تعالی‌بخشی به روح انسان‌ها و حذر از کج‌تابی‌هاست و بی‌شک تنها راه دستیابی انسان به آرامش روح و روان و تقویت شور و نشاط اجتماعی و به تبع آن ارتقای شاخص‌های سلامت جسمی و روانی، بازگشت انسان‌ به سوی خدا، دین، معنویت، اخلاق و خانواده است. بنابراین همگی باید در جهت تقویت بنیان خانواده و استحکام آن تلاش کنیم.

در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 برخورداری از خانوادة مستحکم به‌درستی مورد تأکید قرار گرفته است و منطق آن نیز این است که خانواده ترسیم کنندة افق و چشم‌انداز فردای جامعه و چگونگی حاکمیت ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی بر آن است. به‌همین دلیل، اصلی‌ترین مؤلفه‌های سلامت و تعالی جوامع بشری را باید در کانون خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن جست‌وجو کرد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز تأکید ویژه‌ای بر خانواده شده است. این سند صراحت دارد که خانواده نه‌تنها در پشتیبانی و اجرای طرح‌های تربیتی، بلکه در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و به‌خصوص ارزشیابی از برنامه‌ها و اقداماتِ فرایند تربیت باید مشارکت فعال داشته باشد. همچنین در این سند تأکید شده که خانواده و تربیت فرزندان یکی از مسائل بسیار حساس و مهم در جامعه است و چگونگی کارکردهای آن، بنیان روابط اجتماعی و اوضاع فرهنگی جامعه را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نیزدر اهمیت این موضوع می‌فرمایند: «مسئلة زن و خانواده از مسائل درجة یک کشور است.» پس لازم است در توجه به آن همة توان و تلاش خود را معطوف داریم.

امیدوارم خانواده که بستر تربیت و تعالی فرزندان است بتواند در سایة پیوند با نهاد ارزشمند و تاثیرگذار مدرسه زمینه‌های رشد و بالندگی و تربیت صحیح فرزندانی در تراز جمهوری اسلامی را فراهم آورد. از این‌ نظر تأکید می‌کنم که پیوند خانه و مدرسه رمز موفّقیّت آموزش‌وپرورش در تربیت نسل آینده است و ارتباط خانه و مدرسه باید دو طرفه باشد تا با ‌کمک خانواده‌ها و همة دست‌اندرکاران تعلیم‌وتربیت، زمینه‌های شکوفایی و اثربخشی هرچه بیشتر این مسیر دو‌طرفه فراهم گردد.

اینجانب ضمن گرامیداشت روز خانواده و هفتۀ پیوند، آرزو می‌کنم در سایة توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) در سالی که به‌نام «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» مزیّن گردیده است با بازنگری در برنامه‌های راهبردی در حوزة خانواده و توسعة روابط و مناسبات خانه و مدرسه، به کسب نتایج و دستاوردهایی ارزنده نائل شویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.